Hur länge har ni motorn igång innan ni kör?

jag har aldrig fattat det här fenomenet med att folk väntar på att motorn ska bli varm tills de kör iväg varför? gör ni samma sak när ni startar bilen låter den gå på tomgång i 3 minuter så att den kommer igång i arbets temp.... En motor ommer snabbare i arbetstemp om den får jobba...
 
En del bågar skall man dessutom undvika tomgångskörning på sidostödet och det står klart och tydligt i manualen på dessa.

Såvitt jag vet är det inte bra på någon hoj igentligen att ha den på tomgång på sidostödet. Enda gången jag låter hojen komma upp i temp är på banan när den står på depåstöd. Kör jag gata startar jag den när jag sitter på sedan rullar jag iväg, dock tar man det varligt tills tempen sedan kommit upp.

Nu har jag inte kollat mycket i instruktionsmanualer men jag har alltid trott att tillverkare avrått helt från tomgång på sidostödet allra helst när den är kall men det kanske är en gammal kvarleva i minnet från den "gamla" tiden
 
På grund av griniga grannar blir det cirka 10-15 sekunder så att oljan hinner runt lite iallafall. Sen blir det ett par lugna km utan onödig belastning så allt hinner bli varmt.

Har fått förklarat för mig att oljan tar cirka dubbelt så lång tid på sig att nå arbetstemp jämfört med vattnet så det kan ju vara idé att inte börja krana bara för att vattentempen gått upp.
 
Tack för alla svar, det verkar som svaren kommer från olika "skolor", men på vilket sätt kan det skada att låta den köra på tomgång när sidostödet är nere?
 
Mer intressant är ju att veta om någon fått problem av att köra iväg direkt. Jag har inte hört om något sånt fall. Varför ska man varmköra?
 
Exakt 15.3752 sekunder! :fakta

Neh, jag Startar och kör...men sen tokvarvar jag väl inte mitt i stan heller, går sällan över 6.000 de första minutrarna.

(går sällan över 6.000 punkt...:rodnar)
 
Finns ongen anledning att ha den på tomgång. Inte om det handlar om motorslitage iaf.
 
Finns inga som helst fördelar med att stå på tomgång, det enda som händer är att den går längre på en fetare blandning som effektivt tvättar bort oljan i cylindrarna, vilket bara ökar slitaget.:tummenupp
 
Brukar röka en cigg (2minuter) sätta på mig hjälmen, handskar etc etc innan jag drar iväg.
Men sen så kör man ju inte som ett riksmongo första 10 minutrarna heller.
Som dom flesta säger så brukar jag väll dra på när Tempmätaren börjar gå upp litet.
 
Tack för alla svar, det verkar som svaren kommer från olika "skolor", men på vilket sätt kan det skada att låta den köra på tomgång när sidostödet är nere?

Det skulle vara att hojjen lutar så motoroljan inte riktigt går runt. Men skulle inte se några större problem med de heller ifall man har rätt mängd i motorn.

Varmköra innan man kör känns för mig som överkurs. Tror inte många av er som låter motorn stå på tomgång låter sin bil stå på tomgång. Bilmotor har mycket större belastning och mottryck på kolvar och liknande.
Man behöver ju inte tokvarva när man precis startat den. Men har den stått ett längre tag så kan man gott låta den stå rakt upp och låta den gå ca 1-2 minuter så att motorn får runt oljan ordentligt.

På bilar ska man plocka av tändstiften efter vinterförvaring och droppa lite olja och sen köra runt motorn och sen starta.

Men annars överkurs.
 
Startar, kör försiktigt ut till vägen (ca:5meter) och rullar på som fan! Det är ett backrön efter en uppförsbacke en bit efter utfarten. Där brukar franhjulet åka upp av ren glädje. Känns lite fel när man 5 min tidigare tänkt att idag ska jag köra lugnt till jobbet... Men va fan det är ju så kul.
Arbetsvärme är väl det man känner i kroppen efter att ha bombat till jobbet?
 
brukar starta den, sen sätta på mig hjälm och handskar, då har den kommit upp lite i arbtemp.
 
Det tar exakt så lång tid som det tar att gränsla hojen, resa den från stödet och dra på mig hjälm och handskar. Sedan är det lugnt tills tempmätaren rört sig uppåt lite.
 
Låter den alltid stå ca 5min tills tempen är uppe i minst 70grader.

Låter som en rejäl överkurs, motorn mår väl knappast sämre av att puttra på i landsvägsfart i fem minuter än att stå på tomgång?

En kille från byn som kanske inte hade alla gafflar i besticklådan fick stränga förmaningar från sin far om att varmköra moppen (trött DT50) ordentligt innan han körde iväg.

Varenda gång innan han skulle köra iväg stod han och blåvarvade den stackars DT:n så man trodde att toppen skulle trilla av, när cylindern var strax under smälttemperatur ansåg han att den var ordentligt varmkörd och han vågade puttra därifrån...:D
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top