Hur länge har ni motorn igång innan ni kör?

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
Hur länge har ni motorn igång innan ni kör? Väntar ni 1min, eller kör ni direkt?
Kanske formulerat min fråga lite konstigt men hoppas ni förstår!

Är motorn kall brukar jag vänta iaf 30s, kanske inte är nödvändigt men det känns bra i magen.

jag brukar sätta igång den, sätta mig på den och promenera ut ur garaget. tar väl 1 minut och sen kör jag iväg

brukar starta hojen medans jag fixar med öronproppar, sätter på mig hjälm och handskar sen har jag mätare och brukar köra extra lugnt tills den står på 70grader iaf:)

Tiden det tar att, ta ut cykeln ur garaget, stänga porten, handskar och hjälm på. bara tuta och köra.
Sen känner jag när den svarar bra på gasen.

Brukar vänta tills minst 40 grader innan jag kör, sen ta de lungt tills arbetstemperaturen.

vad står det i instruktionsböckerna för era hojar? OT kanske men nyfiken.

Det beror på vilken hoj det är. Men så lite som möjligt.

Undvik varmkörning på tomgång, kör iväg direkt utan att belasta eller varva motorn hårt innan den har nått arbetstemperatur. Något i den stilen...

Det står förövrigt med samma andemening i boken till bilen.

På min står det att man ska låta motorn komma upp i arbetstemperatur. Antar att det är närmare 90 grader.

Jag brukar starta den, sätta på mig hjälm och hanskar och sen köra. Är ganska bra att starta utan hjälm tycker jag för då hör man bättre om det skulle vara något missljud.

låter min gå upp till tempen syns i fönstret dvs 35 grader men det blir ändå lugnt ett tag till pga bostadsområde, vägar etc...

Nog stått lite olika i mina egna manualer. Men jag ser personligen inte vad som skall ta skada om man kör lungt iväg med liten belastning jämfört med att hojen står på sidostödet och skramlar en stund.

En del bågar skall man dessutom undvika tomgångskörning på sidostödet och det står klart och tydligt i manualen på dessa.

Undvik varmkörning på tomgång, kör iväg direkt utan att belasta eller varva motorn hårt innan den har nått arbetstemperatur. Något i den stilen...

Det står förövrigt med samma andemening i boken till bilen.

Last edited:
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back