Hur kurerar man svår träningsvärk?

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Jag gjorde bort mig lite i helgen, skulle se hur många reps jag klarade med mina gamla hantlar...det gick jättebra!
Men nu, 48 timmar senare kan jag inte räta ut armarna, det gör så jävla ont, bicepsen är helt fuckade!

Finns det någon huskur för att snabbt bli av med detta elände?? :rolleyes:

Träna mera, så småningom kommer träningsvärken att vara ett normaltillstånd och du tycker att det känns rätt när det spänner o drar i musklerna, smärta är skönt!

Nä det finns faktiskt ingen huskur mot rejäl träningsvärk, stretcha så gott det går, i övrigt så är det bara att hålla sig stilla så känns det ju inte.

:D En klassiker!

Ta det lugnt bara och se biccarna växa.:tummenupp Det känns värre än det är. Förr skulle man ju alltid träna bort träningsvärk, men det känns som en något övergiven metod nuförtiden.

För att lindra värken, gnid in "Reparil". Finns på apoteket och är receptfritt. Fick rådet av en läkarvän när jag hade ljumskbesvär utan diagnos och tycker det fungerar på tex nackspärr och liknande.

Jag håller mig till det gamla och beprövade, samt manliga, att träna mer.

Vila. Om du börjar träna mera så kan du börja bryta ned musklerna istället för att bygga upp dem. Av vad jag har läst och lärt mig ska man träna olika muskelgrupper varje dag, och låta tränade muskler vila en dag emellan. För det är när vi vilar som musklerna börjar byggas upp, inte medan vi tränar.

//WG

Summering: vila....fan va skönt.
Jag garvade gott i morse när jag inte kunde ta på mig brallorna....man underskattar sin förmåga att kunna sträcka ut armarna! :D

Som vanligt kommer folk dragande med 'stretching'. Finns inga som helst vetenskapliga bevis för att det skulle lindra vid träningsvärk.

Som vanligt kommer folk dragande med 'stretching'. Finns inga som helst vetenskapliga bevis för att det skulle lindra vid träningsvärk.

Finns inga som helst vetenskapliga bevis för att det skulle vara skönt att runka heller, lik förbannat gör folk det.

Man får stretcha jävligt försiktigt isf. Men det kan ju öka rörligheten något. Däremot stretching direkt efter passet ska man aldrig glömma. Det kan i sig också motverka stelhet dagen efter.

Du kan inte räta ut armarna ordentligt! Kan du böja dem helt? eller tar det stopp där med, typ strax efter 90grader.

Det är det vanligaste bland folk som precis börjat träna med fria vikter.Eller haft uppehåll en längre tid. Istället för att lyfta ordentligt de sista så "rycker" man till när armen är i utsträckt läge. Man tänker inte oftast på det :P Men drygt som fan när värken kommer.

Mitt botemedel:
Brukar smörja in biceps med typ smärtstillande gel, hjälper liiite. Sen tränar jag med hantlar, på samma sätt som du gjorde innan. Fast sträck aldrig ut armen helt, stanna med en liten vinkel i armväcket. Och när du har mjölksyra så du är redo att dö så stretchar du ORDENTLIGT! Det brukar göra susen för mig.

Haha, där bad du om det, det där har man ju aldrig provat :rolleyes: med erfarenhet tog jag det lugnt när jag började träna igen, hjälpte det när jag tränade benen? nä, kunde knappt ta mig till köket eller skrivbordet i 2-3dagar så var glad att det armarna du tränade :D

"skulle se hur många reps jag klarade med mina gamla hantlar...det gick jättebra!"

Haha..mmm...klantigt..& lite övermodigt.

Minns när jag var 17 bast & utmanade min polare i antal situps i snedbänk..
Jag gick som en chimpans i en vecka..kunde ej räta upp kroppen & hade så inihelvete ont....inget har man lärt sig heller! :rolleyes:

Nä, men det har faktiskt gjorts tester där folk som har stretchat gentemot folk som inte stretchat. Stretchandet minskade faktiskt träningsvärken, jag trodde inte heller det innan jag läsde det.

Sen har jag även läst att man inte behöver stretcha för rörlighetens skull, gör övningarna fullt ut istället. Så jag har helt övergett hoppet om att ta mig in i stretching rummet efter ett pass. :D

Finns inga som helst vetenskapliga bevis för att det skulle vara skönt att runka heller, lik förbannat gör folk det.

You're on to something....

Här borde ju pappa staten lätta på lädret och tillätta nå'n form av utredning.

ÄR det skönt att runka? VARFÖR är det skönt att runka? Och viktigast av allt; påverkar det den globala uppvärmingen så att det ska innebära dåligt samvete att smiska apa (nu när religionen spelat ut sin roll i detta avseende).

Stratcning kan ev minska det lite med framförallt så hjälper det mot rörligheten. Om inte Biltmore fick så kan det ju inte skada att ge stretching en chans :D

Och verkar borrarns förslag jobbigt så kan du sluta upp med träning och alla andra ansträngande saker från och med nu. Då får du aldrig träningsvärk igen.

Ett varmt bad för att mjuka upp litegrann, smörj sen armarna med sån där starkt illaluktande salva man har på leder/muskler etc och sen är det bara att börja träna FÖRSIKTIGT igen.
Så gör jag iaf, och det funkar. Fick för mig att se hur många armhävningar jag kunde göra, otränad som jag är. Klarade av drygt 60st innan konditionen sa ifrån, dagen efter var mina armar uppfuckade som du beskriver :(

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8