Hur kurerar man svår träningsvärk?

Håller med Dominator....väldigt få gör 60 armhävningar otränad, oavsett vikt. Filma gärna o lägg upp.
Ifall det nu stämmer så kör du armhävningar som träning...alltså att du kör konstant armhävningar som en egen övning i dina träningspass. Eller så ljuger du..eller fuskar med dom. Som ett exempel så repar jag en 10:a på 110kg och väger 83 kilo. Och det finns inte en chans i världen att jag gör 60 armhävningar..i toppform! Säg att man lyfter upp ca. 50% av kroppsvikten vid armhävningar...då spelar egentligen ingen roll att vikten är så låg (i mitt fall ca 40kg)..för när man närmar sig 25-30 reps börjar mjölsyra bryta ut och det blir allt svårare.
Har även för mig att de som vinner i chins och dips på tävlingar gör ett 50-tal....tränade!

En styrketränande person som tränar för styrka och inte uthållighet kommer trots samma vikt, och högre resultat i bänkpressen mest troligt kunna göra FÄRRE armhävningar.. Eftersom man när man styrketränar får man otroligt dålig uthållighet. Många byggare orkar knappt prata i telefon pga mjölksyra i armen :-)

60 är jävligt bra som otränad!

Jo..Frågan är då hur återhämtningen skiljer sig mellan en bb, en amatörgymare och en otränad. Vore kul att se forskning på detta

Absolut. Men återhämtningen är direkt kopplad till vila, kost samt ifall muskeln är van att bli belastad eller inte.
En tränad muskel vänjer sig vid en viss belastning och får inte samma "chock" som en otränad.
På samma sätt så får man inte ut samma effektivitet av träningen som vältränad återigen eftersom kroppen är van vid belastning. Därav är det viktigt att vila då och då och låta muskeln "slappna av" ..för att sedan chocka den igen.
Dvs att den ökningen en otränad gör det första året är den största han generellt kommer göra under hela sitt träningsliv...hmmm...utan otillåtna preparat det vill säga

Gissar att kondition och matvanor spelar stor roll.
Hög syreupptagning och sånt där som transporteras med blodet till musklerna gör ju att man läker fortare.

Absolut, vilan och kosten till största del

Absolut. Men återhämtningen är direkt kopplad till vila, kost samt ifall muskeln är van att bli belastad eller inte.
En tränad muskel vänjer sig vid en viss belastning och får inte samma "chock" som en otränad.
På samma sätt så får man inte ut samma effektivitet av träningen som vältränad återigen eftersom kroppen är van vid belastning. Därav är det viktigt att vila då och då och låta muskeln "slappna av" ..för att sedan chocka den igen.
Dvs att den ökningen en otränad gör det första året är den största han generellt kommer göra under hela sitt träningsliv...hmmm...utan otillåtna preparat det vill säga

Indeed...
Jag gick upp 18 kg under mina första 8 träningsmånader..sen blev det lite svårare :D
Menar dock resultat från en forskning

Last edited:
Absolut, vilan och kosten till största del

Indeed...
Jag gick upp 18 kg under mina första 8 träningsmånader..sen blev det lite svårare :D

Är även rätt kul hur man droppar i vikt under sommarmånaderna pga mindre/ingen träning och sämre kost. Jag brukar droppa kanske 10 kilo varje sommar vilket suger mest då det är dags att återuppta träningen på höstkanten. Men som tur är kommer man snabbt tillbaka och tröskeln som tidigare höll en kvar vid en viss viktoch övning hoppar man ofta över. Så det är ingen snack om saken att lagom uppbehåll då och då gör att man växer snabbare. Dock är kanske uppbehåll på 2-3 månader att undvika =P

Är även rätt kul hur man droppar i vikt under sommarmånaderna pga mindre/ingen träning och sämre kost. Jag brukar droppa kanske 10 kilo varje sommar vilket suger mest då det är dags att återuppta träningen på höstkanten. Men som tur är kommer man snabbt tillbaka och tröskeln som tidigare höll en kvar vid en viss viktoch övning hoppar man ofta över. Så det är ingen snack om saken att lagom uppbehåll då och då gör att man växer snabbare. Dock är kanske uppbehåll på 2-3 månader att undvika =P
Ja, förra sommaren tappade jag 8kilo, i år lyckades jag köra 2pass i veckan, så det räckte för att hålla uppe vikten.

Sen har jag haft en period nu då det har gått skitsegt, har inte känts som om man har ökat nåt alls, sen bara small det till så klättrade man 3 kilo på vågen.
Då får man en nytändning.

Ja, förra sommaren tappade jag 8kilo, i år lyckades jag köra 2pass i veckan, så det räckte för att hålla uppe vikten.

Sen har jag haft en period nu då det har gått skitsegt, har inte känts som om man har ökat nåt alls, sen bara small det till så klättrade man 3 kilo på vågen.
Då får man en nytändning.

Det blir målet nästa sommar...minst 2 pass i veckan. Och förhoppningsvis lite mer mat.
Stannade även själv till lite grann och ströp därav kalorierna med ca 700 per dag i två veckor. Är en vecka kvar nu med mindre kost men förhoppningsvis så kommer jag kunna överraska kroppen med plötsligt ökning vilket kanske leder till att jag tar ett språng igen. Mitt eget lilla experiment ;)

Nej man kan inte träna bort träningsvärk

Träningsvärk får man eftersom musklernafibrerna bryts ner, och imunförsvaret bryter ner muskelvävnaden och ersätter den med ny. Det uppstår då en inflammation (här kommer vilan in), och vilar man inte så kommer man bryta ner muskelfibrerna igen innan dom ens har byggts upp och du blir svagare. Det ger alltså negativ effekt att träna dagen där på, ur byggsynpunkt

Nej man kan inte heller stretcha bort träningsvärk

Antiinflammatoriska medel kan hjälpa lite mot smärtan, men det ger negativ effekt ur byggnadssynpunkt eftersom man stör kroppens process att bygga upp musklerna

Det enda man egentligen kan göra är att påskynda återhämtningen, genom snabba kolhydrater och snabbt (vassle) protein efter passet. Antioxidanter (främst vitamin C och även lite E) har också visat sig lindra träningsvärk en aning

Träningsvärk är inte heller en skada som man trodde förr, har det konstaterats i nyare studier, utan snarare en förstärkning i muskelfibrerna

Senast i dag såg jag en intervju på aftonbladet med någon tjomme som påstod att nya studier påvisat att det inte är inflamation som sker i musklerna(iof rätt orelevant i den här tråden), men det hänvisades inte till nån källa så det är ju ungefär som att tro på troll

1. Br J Sports Med 1998 Sep;32(3):212-4 Does post-exercise massage treatment reduce delayed onset muscle soreness? A systematic review. Ernst E
2. Scand J Med Sci Sports 1998 Aug;8(4):216-21 The effect of passive stretching on delayed onset muscle soreness, and other detrimental effects following eccentric exercise. Lund H, Vestergaard-Poulsen P, Kanstrup IL, Sejrsen P
3. Res Q Exerc Sport 1989 Dec;60(4):357-61 The effects of static stretching and warm-up on prevention of delayed-onset muscle soreness. High DM, Howley ET, Franks BD
4. Res Q Exerc Sport 1993 Mar;64(1):103-7 The effects of static and ballistic stretching on delayed onset muscle soreness and creatine kinase. Smith LL, Brunetz MH, Chenier TC, McCammon MR, Houmard JA, Franklin ME, Israel RG
5. Eur J Appl Physiol 1992;64(4):350-3 Exercise-induced muscle damage: effects of light exercise on damaged muscle. Donnelly AE, Clarkson PM, Maughan RJ
6. Eur J Appl Physiol 1993;67(5):426-30 Effect of antioxidant vitamin supplementation on muscle function after eccentric exercise. Jakeman P, Maxwell S

Om du skall imponera på någon annan än den obildade pöbeln så kommer här några tips inför framtiden:

1. Kopiera aldrig vetenskapliga länkar från jeppar på tränings-sidor. De flesta har IQ kring badboll och förstår sig inte på vilka källor de citerar

2. Läs dina referenser och se om de verkligen stödjer din tes

3. Välj källor lite mer noga

4. Se till att ha koll på vad du snackar om

Nej man kan inte träna bort träningsvärk

Träningsvärk får man eftersom musklernafibrerna bryts ner, och imunförsvaret bryter ner muskelvävnaden och ersätter den med ny. Det uppstår då en inflammation (här kommer vilan in), och vilar man inte så kommer man bryta ner muskelfibrerna igen innan dom ens har byggts upp och du blir svagare. Det ger alltså negativ effekt att träna dagen där på, ur byggsynpunkt

Nej man kan inte heller stretcha bort träningsvärk

Antiinflammatoriska medel kan hjälpa lite mot smärtan, men det ger negativ effekt ur byggnadssynpunkt eftersom man stör kroppens process att bygga upp musklerna

Det enda man egentligen kan göra är att påskynda återhämtningen, genom snabba kolhydrater och snabbt (vassle) protein efter passet. Antioxidanter (främst vitamin C och även lite E) har också visat sig lindra träningsvärk en aning

Träningsvärk är inte heller en skada som man trodde förr, har det konstaterats i nyare studier, utan snarare en förstärkning i muskelfibrerna

Senast i dag såg jag en intervju på aftonbladet med någon tjomme som påstod att nya studier påvisat att det inte är inflamation som sker i musklerna(iof rätt orelevant i den här tråden), men det hänvisades inte till nån källa så det är ju ungefär som att tro på troll

1. Br J Sports Med 1998 Sep;32(3):212-4 Does post-exercise massage treatment reduce delayed onset muscle soreness? A systematic review. Ernst E
2. Scand J Med Sci Sports 1998 Aug;8(4):216-21 The effect of passive stretching on delayed onset muscle soreness, and other detrimental effects following eccentric exercise. Lund H, Vestergaard-Poulsen P, Kanstrup IL, Sejrsen P
3. Res Q Exerc Sport 1989 Dec;60(4):357-61 The effects of static stretching and warm-up on prevention of delayed-onset muscle soreness. High DM, Howley ET, Franks BD
4. Res Q Exerc Sport 1993 Mar;64(1):103-7 The effects of static and ballistic stretching on delayed onset muscle soreness and creatine kinase. Smith LL, Brunetz MH, Chenier TC, McCammon MR, Houmard JA, Franklin ME, Israel RG
5. Eur J Appl Physiol 1992;64(4):350-3 Exercise-induced muscle damage: effects of light exercise on damaged muscle. Donnelly AE, Clarkson PM, Maughan RJ
6. Eur J Appl Physiol 1993;67(5):426-30 Effect of antioxidant vitamin supplementation on muscle function after eccentric exercise. Jakeman P, Maxwell S

Hur många av domdär artiklarna har du läst, och varför är mertalet från forntiden? :tummenupp

När man tränar och bryter ner muskeln får man massa skräpprodukter. Kan ses på blodprover, s-myoglobin och leverprover t ex.

Hur får man bort skräpet då? Med ökad cirkulation ökar bortforslingsmöjligheterna. Hur ökar man cirkulationen? Jo, man tränar.

:)

Hur många av domdär artiklarna har du läst, och varför är mertalet från forntiden? :tummenupp

När man tränar och bryter ner muskeln får man massa skräpprodukter. Kan ses på blodprover, s-myoglobin och leverprover t ex.

Hur får man bort skräpet då? Med ökad cirkulation ökar bortforslingsmöjligheterna. Hur ökar man cirkulationen? Jo, man tränar.

:)

Jag har läst 2 och sammanfattningar på svenska av dom andra, men det känns ju lite gay att länka till en källa som i sin tur har en källa, eller? Länka mig gärna till nyare studier som bekräftar din "teori"!'
Bara för fakta är gammal betyder inte att den är osann :7peta

Om du skall imponera på någon annan än den obildade pöbeln så kommer här några tips inför framtiden:

1. Kopiera aldrig vetenskapliga länkar från jeppar på tränings-sidor. De flesta har IQ kring badboll och förstår sig inte på vilka källor de citerar

2. Läs dina referenser och se om de verkligen stödjer din tes

3. Välj källor lite mer noga

4. Se till att ha koll på vad du snackar om

Om du inte har några motargument så ser jag inte poängen med ditt inlägg?

1. Detta är från en läkares artikel, du vet en sån som du vill bli

2. Done

3. Hitta gärna bättre

4. Upplysa mig om var jag har fel

Last edited:
Om du inte har några motargument så ser jag inte poängen med ditt inlägg?

1. Detta är från en läkares artikel, du vet en sån som du vill bli

2. Done

3. Hitta gärna bättre

4. Upplysa mig om var jag har fel

Därför att det är vanskligt att säga något när vetenskapen ännu är väldigt tudelad

Lär dig förstå skillnaden mellan MD och Phd(jag skall iof bli båda). Kolla sedan i studierna hur de är utförda och hur många deltagare där var. De flesta av studierna du refererar till är av typen att man låter 10 pers göra armhävningar och sen mäter man hur återhämtningen blir.
Visst jättebra men det är en studie vem som helst kan göra och om du hade läst hela artikeln så skriver forskarna själva att de oftast inte kommer fram till några konklusiva svar och dessutom är urvalsgruppen för liten och metoden inte utformad för att utesluta felkällor.
Att använda en dylig källa som referens visar bara att man inte förstått hur vetenskapliga artiklar skall läsas.

Så då gör vi en snabbanalys av artiklarna:

1.Första artikelns resultat inleds med följande: RESULTS: Most of the trials were burdened with serious methodological flaws, and their results are far from uniform. However, most suggest that post-exercise massage may alleviate symptoms of DOMS.
Dvs att resultaten var skit och ingen slutsats kunde dras mer än att det ev kanske var bra med stretching

2. Studien omfattar 7st otränade kvinnor och kommer inte till någon slutsats

3. Kommer till slutsatsen att uppvärmning och/eller stretching inte helt eliminerar träningsvärk (woooho vilket steg för vetenskapen:yoparty )

4. Totalt värdelös metodik

5. Detta är slutsatsen de kommer till: It is concluded that pathophysiological alterations in m. quadriceps following eccentric exercise can be induced and can be reproduced after an interval of 6 months. Thus, this model can be used to study the effects of physiotherapy. Dvs att metoden fungerar, några verkliga resultat får de inte

6. Testerna omfattar 24 pers och man når en statistisk säkerställd förbättring med vit C. Huruvida metoden i sig är vetenskapligt säkerställd utreds dock inte (och det har sedan visat sig att den inte är det) Nyare forskning visar på att absolut inget samband finnes(1)

Så vad var poängen med alla dessa fina forskningsartiklar som referens? För det var väl inte så att du bara kopierade dem från Pauluns hemsida? (för övrigt avskyr jag Paulun)

Den samlade moderna forskningen visar på att hård träning orsakar brott och remodellering i sarcomeren (den histologiska enheten i muskeln). Detta i kombination med div restprodukter orsakar stelheten och smärtan.
Det förstnämnda går inte att påverka hastighetsmässigt utan är en biologisk process med bestämd hastighet (med hjälp av anabola kan vi ändra den men där är lite ogynnsam biverkningsprofil). När det däremot kommer till restprodukterna så är gott blodflöde och muskelpump det bästa och detta uppnås lättast med träning. Dessutom har det visats att förnyad träning inte förvärrar träningsvärken utan det är helt ofarligt.

(1) Connolly DA, Lauzon C, Agnew J, et al. The effects of vitamin C supplementation on symptoms of delayed onset muscle soreness. J Sports Med Phys Fitness. Sep 2006;46(3):462-7

Last edited:
Boris: "Den samlade moderna forskningen visar på att hård träning orsakar brott och remodellering i sarcomeren (den histologiska enheten i muskeln)." Är det muskelfibrerna du menar då?

För några år sedan så köpte jag ett piller, piller är gott ;), som hette Retibol ha jag för mig. Det tog man innan träning när man haft ett uppehåll. Det skulle minska nedbrytningen i musklerna och på så sätt minimera träningsvärken, och det funkade faktiskt. Riktigt bra att ha hemma när man haft uppehåll o vill ner o köra ett ordentligt pass.

Lite onödigt, javisst, men det funkar. :)

Boris: "Den samlade moderna forskningen visar på att hård träning orsakar brott och remodellering i sarcomeren (den histologiska enheten i muskeln)." Är det muskelfibrerna du menar då?

För några år sedan så köpte jag ett piller, piller är gott ;), som hette Retibol ha jag för mig. Det tog man innan träning när man haft ett uppehåll. Det skulle minska nedbrytningen i musklerna och på så sätt minimera träningsvärken, och det funkade faktiskt. Riktigt bra att ha hemma när man haft uppehåll o vill ner o köra ett ordentligt pass.

Lite onödigt, javisst, men det funkar. :)

Sarcomerer är det som bygger upp muskelfibrer.

I mina ögon är Retibol placebo då den föreslagna verkningsmetoden ur ett cellbiologisk perspektiv är farlig. Men funkar pillret för dig så ät det och var glad.

Sarcomerer är det som bygger upp muskelfibrer.

I mina ögon är Retibol placebo då den föreslagna verkningsmetoden ur ett cellbiologisk perspektiv är farlig. Men funkar pillret för dig så ät det och var glad.
På vilket sätt är den farlig?
Är det en åsikt eller fakta?

Nu har jag inte ätit den på många år, men jag gillade den då när jag använde den. En burk räckte väldigt länge.

På vilket sätt är den farlig?
Är det en åsikt eller fakta?

Nu har jag inte ätit den på många år, men jag gillade den då när jag använde den. En burk räckte väldigt länge.

Du kan säkerligen vara helt lugn den är säkerligen inte farlig utan fungerar inte alls.

Men den verkningsmetod som beskrivs på producentens hemsida är farlig. Bla följande:

Som du nu har förstår är translationen den begränsande faktorn i proteinsyntesen. L-Leucinet hjälper till med effekten bli inte optimal förrän vi tillför ett ämne som kallas ekdyson. Ekdyson binder till nukleära receptorer som har förmåga att binda till en rad olika ligander (pregnane X receptor [PXR], human neclar recptor [hPAR], steroid xenobiotic receptor [SXR] och vitamin D receptor [VDR]).
Forskning visar att ekdyson kan förbättra en process i translationen som kallas translokation. Detta är enkelt förklarat när ribosomen förflyttar sig längs mRNA-kedjan och kopierar kodon efter kodon så att aminosyra efter aminosyra byggs ihop för att slutligen bilda protein.
[VDR]).

Att stimulera nukleära receptorer på syntetisk väg är ingen hit. Att öka translokationshastigheten är vanligt hos cancerceller då den ökade hastigheten leder till ökad fel%. Hade det fungerat så som sidan beskriver hade det varit jätteförbjudet....

Fast de tillämpar säkerligen principen om att droppar man tillräckligt mycket vetenskapliga termer blandat med vad folk kan förstå efter att ha läst gymnasiebiologi så ger det sken av att vara seriöst.

Den samlade moderna forskningen visar på att hård träning orsakar brott och remodellering i sarcomeren (den histologiska enheten i muskeln). Detta i kombination med div restprodukter orsakar stelheten och smärtan.
Det förstnämnda går inte att påverka hastighetsmässigt utan är en biologisk process med bestämd hastighet (med hjälp av anabola kan vi ändra den men där är lite ogynnsam biverkningsprofil). När det däremot kommer till restprodukterna så är gott blodflöde och muskelpump det bästa och detta uppnås lättast med träning. Dessutom har det visats att förnyad träning inte förvärrar träningsvärken utan det är helt ofarligt.

Dethär låter ju ungefär som det jag skrev. Jag trodde det var taget ur luften! :va

Alt. så ljuger du..eller fuskar med dom. Ber om ursäkt för de grova orden ;)

Känns som att det finns tillräckligt med mytomaner här inne så jag tänker inte börja bidra till den stacken. Fuskar vet jag inte, jag gör som jag alltid har gjort helt enkelt utan att ha fått undervisning i armhävningsteknik...
Jag påstår fortfarande att jag är otränad då min kondition är som bortblåst, att springa 2-3km skulle nog kräva en ambulans. Däremot så har jag styrka i armar och axlar för min storlek då jag alltid jobbar fysiskt med dem.
När jag känner att jag kan avvara några dagar med stela armar och axlar så får jag väl skicka upp en film. Tjejen har ju tjatat om en hdd-kamera också så nu har jag en anledning att köpa en :D

Ljunghusen skrev:
Indeed...
Jag gick upp 18 kg under mina första 8 träningsmånader..sen blev det lite svårare

Får man fråga hur du tränade då och vad du vägde före? 18kg är inte dåligt att öka i muskelmassa, det skulle jag med vilja göra utan att behöva käka kurer... Men en del protein.-tillbehör käkade du antar jag?
Bara orolig att mitt kalori-intag på alldeles för mycket skulle behöva ökas till det dubbla, då blir man utfattig bara på att käka :D

När jag känner att jag kan avvara några dagar med stela armar och axlar så får jag väl skicka upp en film. Tjejen har ju tjatat om en hdd-kamera också så nu har jag en anledning att köpa en :D

Det är lugnt..kom på mig själv ifrågasätta på ett drygt sätt och tar tillbaka det. Hate thoose fucking people =P
Iallfall så är det ju tokbra ifall du pallar det höga reps antalet..en av få. Samt att det kanske vore något att satsa på en sport som kräver extrem uthållighet då du isåfall verkar bemästra den typen av intensiv träning. Vasaloppet kanske?

Det är lugnt..kom på mig själv ifrågasätta på ett drygt sätt och tar tillbaka det. Hate thoose fucking people =P
Iallfall så är det ju tokbra ifall du pallar det höga reps antalet..en av få. Samt att det kanske vore något att satsa på en sport som kräver extrem uthållighet då du isåfall verkar bemästra den typen av intensiv träning. Vasaloppet kanske?

För att kalla det reps, måste man inte göra ytterligare en uppsättning efteråt? Tro mig, det blev inte många armhävningar gjorde på ett par dagar efter den övningen :näsblod
Och nu är jag inte säker på om du är ironisk eller ej, men att nämna Vasalopp och mitt namn i samma mening är ungefär som att svära i kyrkan :D
Som sagt, kondition är inte mitt förnamn, skulle inte ens platsa som efternamn.

Hur som så hävdar jag fortfarande att träning är det enda rätta för att få bort träningsvärk, oavsett vad forskning säger. Sen är det väl bara vi amatörer som får träningsvärk? Tränar man korrekt så slipper man väl det hela antar jag.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti