Om du inte har några motargument så ser jag inte poängen med ditt inlägg?
1. Detta är från en läkares artikel, du vet en sån som du vill bli
2. Done
3. Hitta gärna bättre
4. Upplysa mig om var jag har fel
Därför att det är vanskligt att säga något när vetenskapen ännu är väldigt tudelad
Lär dig förstå skillnaden mellan MD och Phd
(jag skall iof bli båda). Kolla sedan i studierna hur de är utförda och hur många deltagare där var. De flesta av studierna du refererar till är av typen att man låter 10 pers göra armhävningar och sen mäter man hur återhämtningen blir.
Visst jättebra men det är en studie vem som helst kan göra och om du hade läst hela artikeln så skriver forskarna själva att de oftast inte kommer fram till några konklusiva svar och dessutom är urvalsgruppen för liten och metoden inte utformad för att utesluta felkällor.
Att använda en dylig källa som referens visar bara att man inte förstått hur vetenskapliga artiklar skall läsas.
Så då gör vi en snabbanalys av artiklarna:
1.Första artikelns resultat inleds med följande: RESULTS: Most of the trials were burdened with serious methodological flaws, and their results are far from uniform. However, most suggest that post-exercise massage may alleviate symptoms of DOMS.
Dvs att resultaten var skit och ingen slutsats kunde dras mer än att det ev kanske var bra med stretching
2. Studien omfattar 7st otränade kvinnor och kommer inte till någon slutsats
3. Kommer till slutsatsen att uppvärmning och/eller stretching inte helt eliminerar träningsvärk (woooho vilket steg för vetenskapen

)
4. Totalt värdelös metodik
5. Detta är slutsatsen de kommer till: It is concluded that pathophysiological alterations in m. quadriceps following eccentric exercise can be induced and can be reproduced after an interval of 6 months. Thus, this model can be used to study the effects of physiotherapy. Dvs att metoden fungerar, några verkliga resultat får de inte
6. Testerna omfattar 24 pers och man når en statistisk säkerställd förbättring med vit C. Huruvida metoden i sig är vetenskapligt säkerställd utreds dock inte (och det har sedan visat sig att den inte är det) Nyare forskning visar på att absolut inget samband finnes(1)
Så vad var poängen med alla dessa fina forskningsartiklar som referens? För det var väl inte så att du bara kopierade dem från Pauluns hemsida? (för övrigt avskyr jag Paulun)
Den samlade moderna forskningen visar på att hård träning orsakar brott och remodellering i sarcomeren (den histologiska enheten i muskeln). Detta i kombination med div restprodukter orsakar stelheten och smärtan.
Det förstnämnda går inte att påverka hastighetsmässigt utan är en biologisk process med bestämd hastighet
(med hjälp av anabola kan vi ändra den men där är lite ogynnsam biverkningsprofil). När det däremot kommer till restprodukterna så är gott blodflöde och muskelpump det bästa och detta uppnås lättast med träning. Dessutom har det visats att förnyad träning inte förvärrar träningsvärken utan det är helt ofarligt.
(1) Connolly DA, Lauzon C, Agnew J, et al. The effects of vitamin C supplementation on symptoms of delayed onset muscle soreness. J Sports Med Phys Fitness. Sep 2006;46(3):462-7