Hur kurerar man svår träningsvärk?

Får hoppas det inte är en alltför stor överbelastning då det är lätt hänt att skada sig om man ska maxa som otränad, ivfsh äre bara vila

Last edited:
Ett varmt bad för att mjuka upp litegrann, smörj sen armarna med sån där starkt illaluktande salva man har på leder/muskler etc och sen är det bara att börja träna FÖRSIKTIGT igen.
Så gör jag iaf, och det funkar. Fick för mig att se hur många armhävningar jag kunde göra, otränad som jag är. Klarade av drygt 60st innan konditionen sa ifrån, dagen efter var mina armar uppfuckade som du beskriver :(

60st och du kallar dig otränad :va inte många otränade personer som lägger sig ner och gör 60 armhövningar!

Träningsvärk = skada.

Värken kommer av att fibrerna i musklerna är trasiga helt enkelt. Det är kroppens signal om att det är läge att vila, musklerna måste läka.
Finns tyvärr inga genvägar förutom steroider och det är ju inte så nyttigt i andra avseenden.

Vila några dagar och träna sedan med intensitet och omfattning i paritet med din kropp :) :tummenupp

Jag gjorde precis 43 strikta chins otränad som jag är (ironi). 60 armhävningar är ju mycket som f*n fast det kanske var ackumulerat under dagen. Vad vet jag.

Hur definierar du en korrekt armhävning då?
Jag kör 60 st med fötterna på en stol, & axelbredd på händerna.
Du är säkert jätteduktig, seså, var det det du ville höra? :krama

:va

Lägg till två sekunders "vila" precis innan varje max/min-läge så är jag nöjd.

Vila. Om du börjar träna mera så kan du börja bryta ned musklerna istället för att bygga upp dem. Av vad jag har läst och lärt mig ska man träna olika muskelgrupper varje dag, och låta tränade muskler vila en dag emellan. För det är när vi vilar som musklerna börjar byggas upp, inte medan vi tränar.

//WG

Med ditt resonemang blir det inte så bra resultat, va?

Träningsvärk botas med träning.
Träningsvärk är en liten naturlig skada som repareras bättre av bra kost och fortsatt träning än av avhållsamet från träning.

/Biff

Nu är jag inge träningsexpert men jag måste ändå fråga om det inte är jävligt dumt att stretcha då man redan FÅTT träningsvärk. Då är ju musklerna inflammerade, korta och aboslut inte sträckvänliga? Tycker att det borde göra mer skada än gott?

Stretching är ju att göra medan musklerna är uppvärmda isåfall, om något?

Att fortsätta träna har alltid minskat träningsvärken för mig iaf..inte intensivt men lugnt o mjukt.

En gång började jag min första gymsession på över ett år med att fetmaxxa. Jag fick akut uppsvällda muskler som ströp åt lymfomloppet ganska duktigt varpå jag fick två gigantiska falukorvsarmar som jag inte kunde ha i någon annan bekväm position än hängandes på bilratten (men jag hade inte KK då :()
Det gjorde så djävulskt ont och armarna blev så varma o svullna att jag aldrig kommer ta i för hårt någonsin igen.

Träning i all ära...men det är fan bättre att ta det varligt o få långsiktigt resultat

Träningsvärk är en liten naturlig skada som repareras bättre av bra kost och fortsatt träning än av avhållsamet från träning.

/Biff

Nej man kan inte träna bort träningsvärk

Träningsvärk får man eftersom musklernafibrerna bryts ner, och imunförsvaret bryter ner muskelvävnaden och ersätter den med ny. Det uppstår då en inflammation (här kommer vilan in), och vilar man inte så kommer man bryta ner muskelfibrerna igen innan dom ens har byggts upp och du blir svagare. Det ger alltså negativ effekt att träna dagen där på, ur byggsynpunkt

Nej man kan inte heller stretcha bort träningsvärk

Antiinflammatoriska medel kan hjälpa lite mot smärtan, men det ger negativ effekt ur byggnadssynpunkt eftersom man stör kroppens process att bygga upp musklerna

Det enda man egentligen kan göra är att påskynda återhämtningen, genom snabba kolhydrater och snabbt (vassle) protein efter passet. Antioxidanter (främst vitamin C och även lite E) har också visat sig lindra träningsvärk en aning

Träningsvärk är inte heller en skada som man trodde förr, har det konstaterats i nyare studier, utan snarare en förstärkning i muskelfibrerna

Senast i dag såg jag en intervju på aftonbladet med någon tjomme som påstod att nya studier påvisat att det inte är inflamation som sker i musklerna(iof rätt orelevant i den här tråden), men det hänvisades inte till nån källa så det är ju ungefär som att tro på troll

1. Br J Sports Med 1998 Sep;32(3):212-4 Does post-exercise massage treatment reduce delayed onset muscle soreness? A systematic review. Ernst E
2. Scand J Med Sci Sports 1998 Aug;8(4):216-21 The effect of passive stretching on delayed onset muscle soreness, and other detrimental effects following eccentric exercise. Lund H, Vestergaard-Poulsen P, Kanstrup IL, Sejrsen P
3. Res Q Exerc Sport 1989 Dec;60(4):357-61 The effects of static stretching and warm-up on prevention of delayed-onset muscle soreness. High DM, Howley ET, Franks BD
4. Res Q Exerc Sport 1993 Mar;64(1):103-7 The effects of static and ballistic stretching on delayed onset muscle soreness and creatine kinase. Smith LL, Brunetz MH, Chenier TC, McCammon MR, Houmard JA, Franklin ME, Israel RG
5. Eur J Appl Physiol 1992;64(4):350-3 Exercise-induced muscle damage: effects of light exercise on damaged muscle. Donnelly AE, Clarkson PM, Maughan RJ
6. Eur J Appl Physiol 1993;67(5):426-30 Effect of antioxidant vitamin supplementation on muscle function after eccentric exercise. Jakeman P, Maxwell S

Last edited:
När du ska sova: Lägg dig på rygg och ligg på armarna. Funkat för mig de gånger jag gjort bort mig, men det gör ont och tar typ 2-3 nätter innan armarna börjar bli normala igen :D

60st och du kallar dig otränad :va inte många otränade personer som lägger sig ner och gör 60 armhövningar!

Otränad i den mening att jag inte springer på gym och min kondition är så nära botten man kan komma. Däremot så jobbar jag mycket med armarna så att kalla mig helt otränad är väl iofs att ljuga då jag har kraft i armar och händer jämfört med resten av kroppen :tummenner
60 armhävningar är för övrigt ca 40 för få i min sits för att man ska kalla sig tränad, så jag anser att jag är otränad. Sen har jag inte speciellt mycket vikt att lyfta, väger in på ~70 kilo.
Och jodå, jag vet hur man armhäver. Man gör det inte med knäna i backen, om man inte är tjej då vill säga :gnissla
OCH man gör det antingen på fingertopparna eller på knogarna, inget annat.

/Biff

Dags att läsa på lite tror jag.
Förutom kosten var allt i ditt inlägg rena smörjan.

Finns 3 aspekter som är relevanta vid muskelökning.
- Träna RÄTT (vissa känner bäst av träningen vid tung belastning och få reps, andra vid lättare och fler reps..vissa kör strikt och sakta andra kör snabbt..vissa tar knappt paus mellan setet andra vilar flera min. Endast DU vet hur DIN kropp bryts ner bäst via träning. Finns inga direkta rätt eller fel bara du vet hur du själv funkar)

- Ät MER (både kolhydrater samt proteiner)

- Vila VID BEHOV (låt en muskelgrupp vila i 4-7 dagar innan du belastar den igen) Ingen vila = Ingen ökning.

- Vila VID BEHOV (låt en muskelgrupp vila i 4-7 dagar innan du belastar den igen) Ingen vila = Ingen ökning.

På tal om detta.. Nån som kan förklara hur man kan ha träningsvärk i 4 dagar, medan det sägs att en muskels återhämtningstid bara är upp till 48 timmar :hoppa
Nån som läst studier ang detta? Gissningsvis är återhämtningstiden som du säger betydligt längre än 48 timmar i extremfall, som ex trådskaparens situation

Detta är ju intressant för att veta hur ofta man kan träna en muskel/muskelgrupp som ligger efter för max resultat

Last edited:
Otränad i den mening att jag inte springer på gym och min kondition är så nära botten man kan komma. Däremot så jobbar jag mycket med armarna så att kalla mig helt otränad är väl iofs att ljuga då jag har kraft i armar och händer jämfört med resten av kroppen :tummenner
60 armhävningar är för övrigt ca 40 för få i min sits för att man ska kalla sig tränad, så jag anser att jag är otränad. Sen har jag inte speciellt mycket vikt att lyfta, väger in på ~70 kilo.
Och jodå, jag vet hur man armhäver. Man gör det inte med knäna i backen, om man inte är tjej då vill säga :gnissla
OCH man gör det antingen på fingertopparna eller på knogarna, inget annat.

Håller med Dominator....väldigt få gör 60 armhävningar otränad, oavsett vikt. Filma gärna o lägg upp.
Ifall det nu stämmer så kör du armhävningar som en övning i dina träningspass samt/eller de övningar som innefattar axlar/bröst/triceps tränar du med vääääldigt höga reps. Alt. så ljuger du..eller fuskar med dom. Ber om ursäkt för de grova orden ;)
Som ett exempel så repar jag en 10:a på 110kg och väger 83 kilo. Och det finns inte en chans i världen att jag gör 60 armhävningar..i toppform! Säg att man lyfter upp ca. 50% av kroppsvikten vid armhävningar...då spelar egentligen ingen roll att vikten är så låg (i mitt fall ca 40kg)..för när man närmar sig 25-30 reps börjar mjölsyra bryta ut och det blir allt svårare.
Har även för mig att de som vinner i chins och dips på tävlingar gör ett 50-tal....tränade

På tal om detta.. Nån som kan förklara hur man kan ha träningsvärk i 4 dagar, medan det sägs att en muskels återhämtningstid bara är upp till 48 timmar :hoppa
Nån som läst studier ang detta? Gissningsvis är återhämtningstiden som du säger betydligt längre än 48 timmar i extremfall, som ex trådskaparens situation

Detta är ju intressant för att veta hur ofta man kan träna en muskel/muskelgrupp som ligger efter för max resultat
´
Ofta skadar man även muskelfästena vid nedbrytningen (träning) av musklerna. Det sker oftast ifall man är otränad, haft uppbehåll, tränar fel, tränar tungt. Tränar man konstant är kroppen van vid en viss misshandel och påverkas inte lika mycket.
Det kan ta längre tid att läka och är oftast mer smärtsamt än "vanlig" träningsvärk.
Träningsvärken brukar förövrigt ligga i allt från 1-7 dagar

Last edited:
Håller med Dominator....väldigt få gör 60 armhävningar otränad, oavsett vikt. Filma gärna o lägg upp.
Ifall det nu stämmer så kör du armhävningar som träning...alltså att du kör konstant armhävningar som en egen övning i dina träningspass. Eller så ljuger du..eller fuskar med dom. Som ett exempel så repar jag en 10:a på 110kg och väger 83 kilo. Och det finns inte en chans i världen att jag gör 60 armhävningar..i toppform! Säg att man lyfter upp ca. 50% av kroppsvikten vid armhävningar...då spelar egentligen ingen roll att vikten är så låg (i mitt fall ca 40kg)..för när man närmar sig 25-30 reps börjar mjölsyra bryta ut och det blir allt svårare.
Har även för mig att de som vinner i chins och dips på tävlingar gör ett 50-tal....tränade!

´
Ofta skadar man även muskelfästena vid nedbrytningen (träning) av musklerna. Det sker oftast ifall man är otränad, haft uppbehåll, tränar fel, tränar tungt. Tränar man konstant är kroppen van vid en viss misshandel och påverkas inte lika mycket.
Träningsvärken brukar ligga i allt från 1-7 dagar

Jo..Frågan är då hur återhämtningen skiljer sig mellan en bb, en amatörgymare och en otränad. Vore kul att se forskning på detta

Gilla läget och se fram emot att musklerna orkar bättre nästa gång.

Jo..Frågan är då hur återhämtningen skiljer sig mellan en bb, en amatörgymare och en otränad. Vore kul att se forskning på detta
Gissar att kondition och matvanor spelar stor roll.
Hög syreupptagning och sånt där som transporteras med blodet till musklerna gör ju att man läker fortare.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti