Hur krymper man en O-ring?

Ligger fortfarande i bensin utan förändring, dags att prova fotogen eller värmepistol. I torktumlaren försvinner ju bara saker?
Om det funkar med värme så borde ju ugnen fungera.......ställ ugnen inte för högt bara.
 
Thorped: kör den i torktumlarn på 90 grader
ultraclass: Lägg den i frysen

Är ju i princip samma sak, genom att det finns något svalare än ringen ska det som finns i ringen och gjort att den svällt vilja flytta sig till kallare.
I Frysen till Förångaren i frysen (förångaren är den som täcks med is och behöver avfrostas)
I Torktumlaren till den svalare luften som passerar genom torktumlaren och tar upp fukten.

Bara och prova, jag hade börjat med frysen. Inget att ställa in och passa. Sköter sig själv....

Men Chronic skriver i #1:
Lagt packningarna i frysen 2-3 timmar
Värmt upp ordentligt med värmepickan
Lagt i bensin 2-3 timmar
Så enda hoppet är väl några dygn i frysen
och hjälper inte det över natten i ugnen.....
Och hjälper inte det nya O-ringar.
 
Last edited:
Vill förtydliga att nuvarande problem är för LITEN packning, jag hoppade på min gamla tråd fast nu med omvänd problematik?
 
Vill förtydliga att nuvarande problem är för LITEN packning, jag hoppade på min gamla tråd fast nu med omvänd problematik?
Mineralolja får O-ringar (av rätt gummi(?) att svälla). Men sånt tar ju tid......
 
Kokade den i några timmar utan resultat men den gick av när jag drog lätt i den, sitter på nu och lär läcka en hel del när jag ska släppa på soppa och provstarta
 
Kom ni fram till något bra sätt?

Åkte på samma problem nyss. Skulle kolla igenom förgasarna och lossar på lite kåpor till den, med formpressade oringar. Sekunderna efter så ser man nästan hur de expanderar och blir omöjliga att få tillbaka i spåret.
Första stressade genom allt annat jag skulle kolla och började pilla tillbaka den där dj*vla expanderade o-ringen. Nästintill omöjligt.
Nästa oring så lät jag den ligga kvar i spåret och la den ned mot en jämn metallyta med lite vikt ovanpå. Den var lite lättare att få tillbaka då den inte hade hoppat ur så förbanant.
 
Kom ni fram till något bra sätt?

Åkte på samma problem nyss. Skulle kolla igenom förgasarna och lossar på lite kåpor till den, med formpressade oringar. Sekunderna efter så ser man nästan hur de expanderar och blir omöjliga att få tillbaka i spåret.
Första stressade genom allt annat jag skulle kolla och började pilla tillbaka den där dj*vla expanderade o-ringen. Nästintill omöjligt.
Nästa oring så lät jag den ligga kvar i spåret och la den ned mot en jämn metallyta med lite vikt ovanpå. Den var lite lättare att få tillbaka då den inte hade hoppat ur så förbanant.

Min, som blev för stor, krympte och blev för liten på ett par veckor. Gäller att hitta the sweet spot och montera precis då?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top