Hur krymper man en O-ring?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ligger fortfarande i bensin utan förändring, dags att prova fotogen eller värmepistol. I torktumlaren försvinner ju bara saker?
Om det funkar med värme så borde ju ugnen fungera.......ställ ugnen inte för högt bara.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Thorped: kör den i torktumlarn på 90 grader
ultraclass: Lägg den i frysen

Är ju i princip samma sak, genom att det finns något svalare än ringen ska det som finns i ringen och gjort att den svällt vilja flytta sig till kallare.
I Frysen till Förångaren i frysen (förångaren är den som täcks med is och behöver avfrostas)
I Torktumlaren till den svalare luften som passerar genom torktumlaren och tar upp fukten.

Bara och prova, jag hade börjat med frysen. Inget att ställa in och passa. Sköter sig själv....

Men Chronic skriver i #1:
Lagt packningarna i frysen 2-3 timmar
Värmt upp ordentligt med värmepickan
Lagt i bensin 2-3 timmar
Så enda hoppet är väl några dygn i frysen
och hjälper inte det över natten i ugnen.....
Och hjälper inte det nya O-ringar.
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Vill förtydliga att nuvarande problem är för LITEN packning, jag hoppade på min gamla tråd fast nu med omvänd problematik?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vill förtydliga att nuvarande problem är för LITEN packning, jag hoppade på min gamla tråd fast nu med omvänd problematik?
Mineralolja får O-ringar (av rätt gummi(?) att svälla). Men sånt tar ju tid......
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Kokade den i några timmar utan resultat men den gick av när jag drog lätt i den, sitter på nu och lär läcka en hel del när jag ska släppa på soppa och provstarta
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kom ni fram till något bra sätt?

Åkte på samma problem nyss. Skulle kolla igenom förgasarna och lossar på lite kåpor till den, med formpressade oringar. Sekunderna efter så ser man nästan hur de expanderar och blir omöjliga att få tillbaka i spåret.
Första stressade genom allt annat jag skulle kolla och började pilla tillbaka den där dj*vla expanderade o-ringen. Nästintill omöjligt.
Nästa oring så lät jag den ligga kvar i spåret och la den ned mot en jämn metallyta med lite vikt ovanpå. Den var lite lättare att få tillbaka då den inte hade hoppat ur så förbanant.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Kom ni fram till något bra sätt?

Åkte på samma problem nyss. Skulle kolla igenom förgasarna och lossar på lite kåpor till den, med formpressade oringar. Sekunderna efter så ser man nästan hur de expanderar och blir omöjliga att få tillbaka i spåret.
Första stressade genom allt annat jag skulle kolla och började pilla tillbaka den där dj*vla expanderade o-ringen. Nästintill omöjligt.
Nästa oring så lät jag den ligga kvar i spåret och la den ned mot en jämn metallyta med lite vikt ovanpå. Den var lite lättare att få tillbaka då den inte hade hoppat ur så förbanant.

Min, som blev för stor, krympte och blev för liten på ett par veckor. Gäller att hitta the sweet spot och montera precis då?
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top