Hur kreativa är Suzuki?

Som det gamla racingordspråket säger - there are no horses like förgasar-horses...
 
Randy de puniet

The Circuit de Catalunya outing for Suzuki’s in-line four, 1,000cc prototype marked the first time the bike had gone up against other, current racing machinery.

"I am satisfied because the first test at Motegi was quite good and now we are at a GP track, with most of the other riders and running in the same conditions," explained the Frenchman, who is contesting the current campaign with Power Electronics Aspar.

"I think we did a great job because I’m only seven tenths slower than the best lap time today and after only 50 or 60 laps; all of the other riders have already been here for three days. I am satisfied, but think we could be even faster if we had one more day.

"Anyway, it’s a good start because we now go to Aragon for a two-day test, so I really hope to do the same job and have the same feeling with the bike."
 
Randy de puniet

The Circuit de Catalunya outing for Suzuki’s in-line four, 1,000cc prototype marked the first time the bike had gone up against other, current racing machinery.

"I am satisfied because the first test at Motegi was quite good and now we are at a GP track, with most of the other riders and running in the same conditions," explained the Frenchman, who is contesting the current campaign with Power Electronics Aspar.

"I think we did a great job because I’m only seven tenths slower than the best lap time today and after only 50 or 60 laps; all of the other riders have already been here for three days. I am satisfied, but think we could be even faster if we had one more day.

"Anyway, it’s a good start because we now go to Aragon for a two-day test, so I really hope to do the same job and have the same feeling with the bike."
Totalt innehållslöst snömos. Antingen får han inte uttala sig alls om själva hojen, eller så är hans verbala färdigheter något bättre än en Psittacus erithacus.
 
På vilket sätt ligger de tydligt utanför reglementet?

Då trimningsgraden är så hög att det inte finns en chans att klara en hel säsong med tillåtet antal motorer.

Dock en intressant test som kan besvara ett antal frågor kring chassiet.
 
Alatalo, hur troligt är det att Suzuki körde med en soppaförbrukning som motsvarar det dom skulle behöva under ett race?
 
CRT menar han, går en sån betydligt fortare än dom redan gör så är det såklart mer trimmat än det kommer hålla för.



Inte för att vara sån.... :)
Men hur VET du det?
Är du med och bygger hojen?
Gjorde den 15 kmh mer än Hondorna?
Suzuki gör alltså en hoj som är tänkt att tävla med 2014 med en motor som inte är enligt reglementet :va
Alltså helt meningslöst....
Inte mening att vara dryg :)
 
Precis. Detta är bara gissningar och antaganden från min sida, men om en viss CRT-hoj helt plötsligt går som kulor och krut på en måndagstest så behöver man inte vara Einstein för att lista ut att de precis bultade in en motor som används i ett mästerskap med friare motorregler. Jag kan ha fel, men jag skulle bli överraskad om så är fallet och jag skulle bli lika överraskad om de tänker tävla med denna motor.

Jag har naturligtvis ingen aning om Suzukis eller någon annan prototyps bränsleförbrukning och skulle jag veta det så skulle jag inte skriva det på ett internetforum. Jag kan däremot dra till med en inte helt okvalificerad gissning - de är alla mappade för att använda NÄSTAN hela den tillåtna bränslemängden. Jag skulle bli överraskad om Suzuki har gjort något annorlunda. De kom ju rimligtvis till Catalunya / Aragon för att få en jämföresle mot de andra med så lika villkor som möjligt.
 
Jag har naturligtvis ingen aning om Suzukis eller någon annan prototyps bränsleförbrukning och skulle jag veta det så skulle jag inte skriva det på ett internetforum. Jag kan däremot dra till med en inte helt okvalificerad gissning - de är alla mappade för att använda NÄSTAN hela den tillåtna bränslemängden. Jag skulle bli överraskad om Suzuki har gjort något annorlunda. De kom ju rimligtvis till Catalunya / Aragon för att få en jämföresle mot de andra med så lika villkor som möjligt.

:-) bara en ond tanke jag hade, men så klart vill dom mäta sig och få med sig data som säger nått.
 
Men jag tror man satsar på att i första hand få en cykel som kan gå fort nog för att hänga med. God PR och möjlighet att utveckla chassie för att hänga med på race. Sedan får man optimera eco-egenskaperna hemma i bänken...
 
Och?? Läser man tiderna skiljer ju ca 2.8s gentemot Lorenzo, och med tjuv- och rackarspel beaktat kanske vi kan tänka oss 1.5 - 2 s i racepace. Suzuki och de Puniet var ju väldigt positiva efter Valencia, tror Du intrycket består efter Aragon? De måste ju i vart fall ha fått en hel del ny data att analysera, och möjlighet att jämföra med de etablerade stallen...
...De kom ju rimligtvis till Catalunya / Aragon för att få en jämföresle mot de andra med så lika villkor som möjligt.
 
Och?? Läser man tiderna skiljer ju ca 2.8s gentemot Lorenzo, och med tjuv- och rackarspel beaktat kanske vi kan tänka oss 1.5 - 2 s i racepace. Suzuki och de Puniet var ju väldigt positiva efter Valencia, tror Du intrycket består efter Aragon? De måste ju i vart fall ha fått en hel del ny data att analysera, och möjlighet att jämföra med de etablerade stallen...

Jag känner Randy ganska bra sedan hans dagar hos LCR så vi snackade en hel del skit under dagen som regnade bort. Det finns ingen tvekan om att han har ett positivt intryck, av hela projektet såväl som hojens nuvarande prestanda. Dessutom mycket roligare att åter köra en "riktig" MotoGP-hoj. Lätthanterlig och mycket mer feedback där en CRT-hoj är lite mer som att köra en tung och trött buss utan känsla.

Man hetsade inte heller upp sig över att varvtiderna inte (ännu) är konkurrenskraftiga då det finns enkla förklaringar till det mesta av detta. Man koncentrerade sig istället på sin egen uppgift - att konfirmera testresultaten från Motegi för ett antal chassikomponenter och att få en mycket tidig indikation på hur man ligger till mot de andra.
 
Last edited:
Vad ska vi nu göra om vi inte kan gissa, hitta på och dra fel slutsatser? :va ;)
 
Och?? Läser man tiderna skiljer ju ca 2.8s gentemot Lorenzo...
Som nämnts tidigare hade Suzuki och RdP problem med bromsarna i går (onsdag) och det var löst till i dag (torsdag) då han "bara" var 1 sekund efter Marquez bästa tid på RC213V -2013.

Sen ska man inte glömma att RdP inte är en Lorenzo, Pedrosa eller Marquez. De hade nog kunna kapa ett par tiondelar till utan problem.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top