Hur kreativa är Suzuki?

... som att köra en tung och trött buss utan känsla ..
Jag kan inte tänka mig hur dessa prototyper måste kännas, men fick den där "trött buss" känslan efter att ha provat den nya R1:an och satt mig på min egen FZ1 direkt efter. Jäklar vad den kändes svaijg, trött och tung. Och att en maskin med en astrimmad 1000cc motor och över 200 hästkrafter kan kännas trött och tung, känns lite bizarrt ..

Jag kan inte tänka mig hur dessa prototyper måste kännas, men fick den där "trött buss" känslan efter att ha provat den nya R1:an och satt mig på min egen FZ1 direkt efter. Jäklar vad den kändes svaijg, trött och tung. Och att en maskin med en astrimmad 1000cc motor och över 200 hästkrafter kan kännas trött och tung, känns lite bizarrt ..

Allt är naturligtvis relativt. En CRT-hoj lär inte avvika väldans mycket från en Superbike (ungefär samma vikt och samma roterande massa) och Superbiken avviker inte särskilt mycket från en modern sporthoj, förutom betydligt lättare hjul. En riktig MotoGP prototyp har däremot (sannolikt) mycket mindre roterande massa då vevaxel, vevstakar och ventilmekanism lär vara mer viktoptimerade. Förutom att detta ger en mindre framtung hoj så påverkar det hela hojens tröghet och ger (sannolikt) känslan att MotoGP-hojen är mer lätthanterlig. Sedan ligger det nog betydligt fler timmar bakom konstruerande och testande av MotoGP-hojens chassie, vad gäller geometri såväl som styvhet. Detta bidrar (sannolikt) till en enorm skillnad i känsla och feedback till föraren.

Last edited:
undrar var gränsen går vad för den här tekniken .. Nu är jag ännu mer sugen på att veta mer, och tänker beställa Neil Spaldings bok, "MotoGP technology" :tummenupp

Alla böcker och alla tidningsartiklar skrivna av Neil Spalding är värda att läsas. Han är mycket duktig och påläst och han tar alltid reda på korrekta fakta innan han skriver något (till skillnad från många av hans kollegor). Han besöker snudd på varje MotoGP-tävling och test, alltid med kameran i högsta hugg. Neil är för övrigt grundare och ägare till kopplingstillverkaren Sigma.

Alla böcker och alla tidningsartiklar skrivna av Neil Spalding är värda att läsas. Han är mycket duktig och påläst och han tar alltid reda på korrekta fakta innan han skriver något (till skillnad från många av hans kollegor). Han besöker snudd på varje MotoGP-tävling och test, alltid med kameran i högsta hugg. Neil är för övrigt grundare och ägare till kopplingstillverkaren Sigma.

Mm han verkar ha djup kunskap i ämnet .. Jobbar du för något av MotoGP teamen Alatalo?

Att gå in 2014 med en prototyp utanför MSMA-reglerna skulle väl ändå ge massvis med bra data för utveckling, fast ECUn då inte tydligen klarar att nyttja protomotorer fullt ut. Mer motorer, PR, satellitstallet får däck + pengar av Dorna. Finns det några nackdelar, pengar?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman