KGK
1200
LogMeIn löser problemet.
Du menar att han inte får problem med surfning eller SSL, skulle det vara så är det ju bara att inaktivera LogMeIn för tillfället. kanske lite mer meck med Remote desktop men funkar bra.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
LogMeIn löser problemet.
Du menar att han inte får problem med surfning eller SSL, skulle det vara så är det ju bara att inaktivera LogMeIn för tillfället. kanske lite mer meck med Remote desktop men funkar bra.
Funkar endast via mobiluppkopplingen![]()
Måste man komma in i routern på jobbet och öppna portar där också?
Är inga problem att köra RDP på port 80 såvida man inte vill köra en webserver på maskinen samtidigt. 80 är lyssningsport, en klient ansluter inte från port 80 utan från ett portnummer över 1024.
Ställ in RDP för att gå på port 80 så kommer det funka från 99,9% av alla nät du sitter på.![]()
Hur ändrar jag det på datorn som ska styras? Måste jag styra trafik på port 80 till den lokala i mitt nätverk i routern?
Problemet med LogMeIn och VNC är ju att de är lika säkra som en kondom man hängt framför en darttavla.
Jaså? På vilket sätt är LogMeIn dåligt menar du? VNC, mja det undviker jag som pesten.
Det är alltså bättre att göra en portöppning på en känd port (i det här fallet) för att köra RDP i ditt tycke?
LogMeIn använder 256bit kryptering över SSL, kräver inloggning först på sidan, sedan på din klient. Självklart ska man ha kontonamn/lösen som skiljer sig markant men det har inte med själva tjänsten att göra.
Självklart är LogMeIn inte idiotsäkert. Det är gratis. Ska du ha two-factor-auth krävs ju liiite mer...
Ok. Låt mig säga såhär då. ALLA gratis program är mer eller mindre dåliga. VNC är bland de sämsta och LMI ett av de bättre. Jag vet inte om jag skulle vilja använda mig av något av dem.
Det finns faktiskt kommersiella tjänster som har lägre kryptering men i övrigt samma upplägg som LMI som är väldigt stort. Kostar ca $20/klient (om jag inte minns fel) och heter GoToMyPC... som ägs av Citrix.
ganske mycket dyrare än $20/klient om jag inte fattar fel
GoToMyPC Personal Monthly Plan Annual Plan Cost
One PC €15.99/mo. €143.99/yr.
Two PCs €23.99/mo. €215.99/yr.
3-20 PCs Additional PCs: €11.99/mo. OR €107.98/yr.
Radmin verkar bra, men finns det inget bra gratisalternativ? Tycker att remote desktop borde funka, men jag lyckas bara om jag sitter i mitt eget nätverk, inte om jag sitter på nån annan koppling och slår in IP som den stationära har. Jag ger snart upp, ska det behöva vara så svårt att få det att funka?
Då är frågan om det är för att undvika program du inte har licens för på jobbdatorn eller om det är pga moraliska aspekter. Är det det förstnämnda så är det inget problem.Radmin verkar bra, men finns det inget bra gratisalternativ?
Billig router som stödjer SSLVPN kanske är ett alternativ om man inte vill mecka själv?
Om du har en router hemma ska du inte slå in den IP-adress som datorn hemma har, utan den publika IP som routern har.
Hemma, surfa in på http://www.whatismyip.com så får du din publika adress. Den anger du sen när du ska ansluta från annan plats.
Det finns dock ett problem, att den IP-adressen ändras ibland. Då kan en tjänst som http://www.dyndns.org vara smutt. Då får du ett DNS-namn att använda istället för IP, vilket är lättare att komma ihåg.
Lycka till!
Då är frågan om det är för att undvika program du inte har licens för på jobbdatorn eller om det är pga moraliska aspekter. Är det det förstnämnda så är det inget problem.
Radmin Viewer är nämligen freeware och det enda du behöver på jobbet. Radmin Server däremot tar de betalt för och är det du ska ha på hemdatorn.
![]() |
European Bike Week: 2-7 september 2025
Under veckan den 2 – ... |
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion
Michael Schumachers Honda F... |
|
![]() |
Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti 202... |
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka
Under 46:e Coca Cola 8-timm... |
|