Hur koppla upp sej för att nå sitt hemmanätverk utifrån?

Min router stödjer det om jag läst rätt.

Om den stödjer det bör du ha inställningar för det samma i routern, dvs vad som ska publiceras via SSLVPN. Det kan vara olika beroende på router, men vanligt är att man kan publicera utedlade mappar på datorn, nå datorn via remote desktop, etc, etc. Får man fråga vad för router du har, modell?

Exempel annar på tillverkare som har enklare SSLVPN routrar: Linksys, Billion och jag tror Netgear (kan vara en separat produkt hos dom, dvs utan router)

Har nyligen själv testat TeamViewer och tycker det verkar vara ett schysst alternativ, rätt så snarlikt LogMeIn med lite fler funktioner. :)
Blåser förbi brandväggar och hela skiten. :tummenupp

Om den stödjer det bör du ha inställningar för det samma i routern, dvs vad som ska publiceras via SSLVPN. Det kan vara olika beroende på router, men vanligt är att man kan publicera utedlade mappar på datorn, nå datorn via remote desktop, etc, etc. Får man fråga vad för router du har, modell?

Exempel annar på tillverkare som har enklare SSLVPN routrar: Linksys, Billion och jag tror Netgear (kan vara en separat produkt hos dom, dvs utan router)

Netgear, har inte modellbeteckningen i huvet, men kollar ikväll. Ska testa log Me in idag, och se om det funkar.

Har kollat snabbt på LMI, det funkar men är segt som sirap. Remote desktop går lika snabbt om jag kör det via mobilkoppling. Streama ljud funkar inte alls.Fler förslag?

Nu funkar det! LMI borttaget, problemet var att jag öppnat rätt port och pekat till rätt dator, men DHCP där hemma gav mej ett annat IP när datorn startades om. Med statiskt IP på hemmadatorn funkar allt perfekt! Tack för all hjälp!

Nu funkar det! LMI borttaget, problemet var att jag öppnat rätt port och pekat till rätt dator, men DHCP där hemma gav mej ett annat IP när datorn startades om. Med statiskt IP på hemmadatorn funkar allt perfekt! Tack för all hjälp!

det är nog inte helt vanligt att DHCP delar ut olika adresser varje men du fann ju problemet:tummenupp

det är nog inte helt vanligt att DHCP delar ut olika adresser varje men du fann ju problemet:tummenupp

Jag brukar inte stänga av burken, men automatisk uppdatering har gjort det nån gång strax efter att jag la in omdirigeringen och förmodligen startade ungarna sina datorer innan jag och fick den IP jag brukar ha.

En dyrare variant är Citrix. Citrixserver hemma och loggar in med en Citrixklient. Då har du hela datorn i din hand men ändå borta.

Har Citrix på jobbet och det är fan kasst! Men det beror nog på för att vi har datorer och nätverk från stenåldern. Annars verkar det ok. :näsblod

Har Citrix på jobbet och det är fan kasst! Men det beror nog på för att vi har datorer och nätverk från stenåldern. Annars verkar det ok. :näsblod

Citrix är kanon även på långsamma -nät / -datorer om det är uppsatt rätt. Tyvärr så finns det inte så många som klarar av att göra just det.

(Självklart spelar hårdvaran på servern in också)

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph