Hur kickar man igång en enstånka?

LeXi skrev:
Någon som kan berätta för mig hur man kan kicka igång på "rätt sätt" en enstånka? (HONDA XR600R med dubbel förgasare)
Leta rätt på "kicken" och trampa den neråt.

...ställ ventilerna och tändningen så startar den lätt....

Absolut INGEN gas överhuvudtaget, rör inte gasen innan eller under tiden du kickar, då går den aldrig igång.

Sen är det bara att veva. Lägg tyngden på kicken och benet ska accelera så kicken ska röra sig snabbast längst ner.

Som ett "tjohej" fick jag förklarat för mig, någon som känner sig träffad? :D

Se till att du trampar lugnt tills du har kolven i rätt läge, släpp upp kicken och trampa till ordentligt. Finns trådar om det i motardforumet.

du måste ha en snärt när du kickar. Du lägger den i rätt läge, sen trampar lite försiktigt sen tar du i allt vad du har så du får en riktig snärt.

Innan de, fullgas och in med dekompen, sen kör tio kick. Sen ingen gas och choke.

DJM skrev:
du måste ha en snärt när du kickar. Du lägger den i rätt läge, sen trampar lite försiktigt sen tar du i allt vad du har så du får en riktig snärt.

Innan de, fullgas och in med dekompen, sen kör tio kick. Sen ingen gas och choke.
använd aldrig gasen. :mattias äckligt om de slår tillbaks

DJM skrev:

11+ kickar för att få igång den, då är det nåt fel
Startar den inte om du struntar i dina 10 inledningskickar? (f.ö vad hjälper det?)

Philsson: Nog ingen risk om man har dekompen intryckt

De xr600 jag provat har startat på första eller andra kicken, åtminstonde när ägarna kickade :rolleyes:

Nu är detta en husaberg men min hoj skiljer sig väldigt mycket från gång till gång när man startar beroende på om man gör rätt eller inte. 10 lösa kickar med choken utdragen och sen in med choken och stampa till så startar den oftast direkt. Väl varm går den på 2 kick att få igång :tummenupp
Inte helt van vid kicken på vänster än men de kommer.

Jag trycker in dekompen + choken, öppnar upp gasen lite grann och kickar runt kanske 3-4 ggr. Släpper sedan dekompen, kickar den till kompläget, ingen gas, drar upp kicken till sitt alldeles översta läge och snärtar till nedåt -MED BÖJT BEN!

För att få bättre snärt kan man fuska med att stå med vänsterbenet på något. Hos morsan och farsan blir det en trappa, annars en stol eller något. Kan vara skönt att öva på det sättet, men du måste givetvis kunna få igång den även utan.

När XR:en är varm så är det många som inte får igång den. Jag har dock inga problem alls med min om jag dekompar, gasar ordentligt och kickar runt 4-5 varv och sedan omgående släpper dekompen och kickar den till komp och utan gas snärtar igång den.

Jag har en -86 med dubbelfugge.

Som sagt, bästa sättet att lära sig utan att avliva av utmattning är att ha en pall/stol/sten att stå på så att du kan få ordentlig snärt. Sedan får man till finputset, bara man vet vad som funkar.

/J

va, ingen som kan kicka igång en stånka :va :7peta :hihi

Såhär gör man, kicka lite lätt tills att du känner att det blir mer motstånd i kicken, (då närmar sig kolven kompresionsläge) in med dekomp handtaget och kicka lite lite till så kolven precis går förbi det tyngsta övre dödpunkten, där släpper du dekomp handtaget och samlar kraft till en rejäl kick :tummenupp nu får du bra fart på motorn och den går igång lätt som en plätt :tummenupp

Ingen gas brukar dom vilja ha, men har man provat ge gas och den har blivit sur villket dom lätt blir så tar du och håller fullgas med dekomphandtaget inne och kickar 10gånger så luftar du ur motorn.

Last edited:
Emmi skrev:
Se till att du trampar lugnt tills du har kolven i rätt läge, släpp upp kicken och trampa till ordentligt. Finns trådar om det i motardforumet.

Så gör jag med, det funkar utmärkt. En viktig sak är att trampa igenom ordentligt, gör man det med lite lagom bestämdhet ska det vara skitenkelt.

philsson skrev:
Inte helt van vid kicken på vänster än men de kommer.

Vänster? minns när man var liten och lätt och skulle kicka YZ490, hade aldrig gått om den suttit på vänster :kocko

eller hade Husqvarna ocksåp den på vänster och de kickade med höger fot :va minns inte riktigt

Mickez77 skrev:
Vänster? minns när man var liten och lätt och skulle kicka YZ490, hade aldrig gått om den suttit på vänster :kocko

eller hade Husqvarna ocksåp den på vänster och de kickade med höger fot :va minns inte riktigt
jopp vänster it is.. och kedjan på höger.. :tungan

Det gick perfekt nu att starta den :) Tack för alla tipsen
Gjorde följande:
Förde sakta ner kicken tills det tog stop och gick över klickljudet.
Sedan var det bara stt kicka hårt en gång och skiten gick igång :tummenupp

Mickez77 skrev:
oj oj, går den hojen att köra :hihi
jo då.. den går bättre än det mästa. :tummenupp bakan på 5an med enbart gaspådrag är inte så illa.. dock måste man stå med en fot på dynan men de kan man la leva med.. :tungan

philsson skrev:
jo då.. den går bättre än det mästa. :tummenupp bakan på 5an med enbart gaspådrag är inte så illa.. dock måste man stå med en fot på dynan men de kan man la leva med.. :tungan

den går ju som min sporthoj då, förutom det där med foten på dynan då :hihi

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back