Hur kickar man igång en enstånka?

Hagster skrev:
Absolut INGEN gas överhuvudtaget, rör inte gasen innan eller under tiden du kickar, då går den aldrig igång.

Sen är det bara att veva. Lägg tyngden på kicken och benet ska accelera så kicken ska röra sig snabbast längst ner.

Som ett "tjohej" fick jag förklarat för mig, någon som känner sig träffad? :D
Det där känner jag inte igen! :rolleyes: :tummenupp

Prick så gör jag, jag söker inget kolvläge eller nåt. Använder dekompen om det är en sån motor som behöver det. (husa och CRF behöver inte det, inte de KTM jag kickat heller). Använder man dekompen så håller man in den medans man vevar ner å släpper ut när man fått tjohej på det hela!

Man kan göra det lättare för sig genom att söka rätt kolvläge, men jag har aldrig tjollrat med det iaf.

PD skrev:
va, ingen som kan kicka igång en stånka :va :7peta :hihi

Såhär gör man, kicka lite lätt tills att du känner att det blir mer motstånd i kicken, (då närmar sig kolven kompresionsläge) in med dekomp handtaget och kicka lite lite till så kolven precis går förbi det tyngsta övre dödpunkten, där släpper du dekomp handtaget och samlar kraft till en rejäl kick :tummenupp nu får du bra fart på motorn och den går igång lätt som en plätt :tummenupp

Ingen gas brukar dom vilja ha, men har man provat ge gas och den har blivit sur villket dom lätt blir så tar du och håller fullgas med dekomphandtaget inne och kickar 10gånger så luftar du ur motorn.

Antingen har jag ett jävligt stort högerben eller också har det varit något fel på de enstånkor jag kickat igång! Ingen gas, tryck ifrån med foten och så är den igång. Funkar på KLR600 och SR400. :tummenupp Man kan göra så, men det är inte rätt!

Vrak2005 skrev:
Antingen har jag ett jävligt stort högerben eller också har det varit något fel på de enstånkor jag kickat igång! Ingen gas, tryck ifrån med foten och så är den igång. Funkar på KLR600 och SR400. :tummenupp Man kan göra så, men det är inte rätt!

en kompis som väger 110-120kg försökte få igång min på "valigt vis" motorn gjorde väl ett halvvarv sedan gick kicken runt på på axeln istället, har man hög komp och ingen automat dekomp så måste man leta läge, helt omöjligt att få runt motorn annars (iaf min xr) Lågkomp är till för turbohojar :hihi

PD skrev:
en kompis som väger 110-120kg försökte få igång min på "valigt vis" motorn gjorde väl ett halvvarv sedan gick kicken runt på på axeln istället, har man hög komp och ingen automat dekomp så måste man leta läge, helt omöjligt att få runt motorn annars (iaf min xr) Lågkomp är till för turbohojar :hihi

håller med dig

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back