Hur kan man köra MC i december i Sverige?

Verkligen.

Man tycker det kan vara dålig sik i en bil, vad är det då bakom ett visir.

Å andra sidan är ju som sagt rätt många lumpare / MC ordonnans som kör på vintern :D Men de är direkt inte i tung trafik.

För hög risk och även om du själv kanske tycker att du kör bra så ser andra förare sämre i denan tid och väderlek, så risken att bli påkörd är rätt stor.

Läst om en Mc olycka i Göteborg i förrgår, tyvärr med dödlig utgång... Alltid tråkigt att läsa om detta och jag undrar
varför skall man ut och köra nu... blött & halka, löv, salt o annan skit, taskig sikt (blött & mörkt)... å inte f.n är det
speciellt skönt... känns för mig helt onödigt...
 
Beror väl på vad man sitter på? Husabergarn går lika bra året om. Hondan har jag bäddat in över vintern. :)
 
Beror väl på vad man sitter på? Husabergarn går lika bra året om. Hondan har jag bäddat in över vintern. :)

Exakt, var ute i snövädret med slask o gasa med kotten igår, skitskoj.
När det blir is på havet så är det på med dubbdäcken o ut o fräsa där... =)
 
Ja som sagt, man anpassar körstilen efter före och hojtyp.
I bland är det inte läge alls, då tar jag trampcykeln!

I morgon skall Transan hämtas från service.
Det kan bli lite speciellt med nya lite vaxiga däck. :crash

Men åter igen, man anpassar sig.

Det största problemet i min bok är saltet.
Alla tycker olika.

En den kör inte om det regnar, är under 15+
eller om de har har en finne på näsan.

Egentligen borde man kanske inte ens lämna
sängen på vintern om man skall hårddra det.
:va

Men nu är vi här så let´s play!
gsx_ice_bike.jpg

:yoparty
/e

(Bara för det kommer jag att fetklota i morgon. :rolleyes:)
 
Om du kör när det är snö och is, så ja skulle jag nästan tycka det.

Det är inte värre att köra tvåhjuligt än fyrhjuligt, så länge man inte kör som en dåre.
Nu har jag iofs inte kört tvåhjuligt på vintern på många år, men har svårt att tänka mig att det skulle blivit värre. Har ju dessutom planer på att skaffa nån gammal risig hoj att ha för vintersäsongen. Bränna runt i snön kan vara helt sanslöst kul på två hjul. ;)
 
Varför? ... Fel Fråga, Varför skulle man inte köra nu?

Decembervägarna är ju bra så länge de är torra. Det enda negativa är väl fingrarna.. Jag har testat en hel uppsjö med hanskar men efter 40 minuter så är fingrarna stela som pinnar. Men det verkar nästan som om Speeden tycker bättre om det när det är kallt.

Sen slipper man ju tvätta av alla lik från hjälmen också.
 
Det enda negativa är väl fingrarna..

En smidig hoj (XT 660 X för mig), bra offroad-däck, ett bra goretex-ställ så går det hur bra som helst ner till -10. Det jobbiga är som sagt fukten = halkan... Man får köra försiktigt. Blir det sen riktigt mycket snö så är småvägarna nästan som grusväg på sommaren.

Vad gäller fingrarna så har jag hittat lösningen även om vissa anser att det är fusk... men jag rekomenderar värmekläder med 12 V anslutning (handskar, jacka i mitt fall) från www.warmnsafe.eu

Lycka till i vinter.
 
Skaffa muffar över handtagena så blir det varmt där inne.

Elvärmekläder är ganska onödigt om det inte är skitkallt och man skall köra långt.

Med goretex ställ kör man till -20 - skall man däremot köra långt i det läget med låg kroppsaktivitet på bra väg (läs låg ansträngning bara sitta o glo på fullmånen) så kan elsulor och värmeväst vara ganska skönt
 
Min bror har köpt handskar med värmeslinga i som går på batteri som han har när han kör fyrhjuling på vintern. han fryser aldrig så skall själv testa det. Kan ju va nått om dom inte känns för klumpiga på hojen
 
Jag pendlar 4 mil fram och tillbaka varje dag nu på en 1200 super tenere, detta i södra norrland.
Snömodd, underkylt, blixthalka har förekommit men det funkar ändå. Har bildubbade offroaddäck,
värmehandtag och tar det lugnt och fint.
Isknöliga mindre vägar är hopplösa dock, framhjulet far åt alla håll, annars trevligt!
 
...inte coolt, inte begåvat, inte genomtänkt. Bara att utmana ödet att åka odubbat i det där föret.

Jag pendlade till jobbet odubbat vintern -07, det gick hur bra som helst. Det går bättre än man förväntar sig. Dock skulle jag aldrig ta en sporthoj, alldeles för dyrt att lägga den.

Under -10 är det kallt men det går - jämför man med Volvon jag hade då så hade jag ju betydligt bättre sikt i hjälmen för den immade inte igen så fort det blev lite kyla i luften.

För er som kör när det är kallt, se om ni kan hitta försvarets gamla MC-ordonnans-handskar, de ullfodrade. De är grymt bra och går lätt att ha utan annat på händerna ner till -20.
 
Handtagsvärmare i kombination med muffar är överlägset.

Man kan köra fast med tunna kärringhandskar - man har ju full kontroll på hojen med känsla.

Kan ju va ganska skönt när hjulena vandrar omrking på isbarken eller simmar i djupsnön
 
köp ett par riktiga handskar så behövs inge värmetjafs..
har åkt skoter i 20 minus utan värmare. då har man ofta vart ute o kört hela dagen.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top