Hur kan man köra MC i december i Sverige?

CCX

Sporthojsnörd
Gick med
1 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
BMW M5
Verkligen.

Man tycker det kan vara dålig sik i en bil, vad är det då bakom ett visir.

Å andra sidan är ju som sagt rätt många lumpare / MC ordonnans som kör på vintern :D Men de är direkt inte i tung trafik.

För hög risk och även om du själv kanske tycker att du kör bra så ser andra förare sämre i denan tid och väderlek, så risken att bli påkörd är rätt stor.

Läst om en Mc olycka i Göteborg i förrgår, tyvärr med dödlig utgång... Alltid tråkigt att läsa om detta och jag undrar
varför skall man ut och köra nu... blött & halka, löv, salt o annan skit, taskig sikt (blött & mörkt)... å inte f.n är det
speciellt skönt... känns för mig helt onödigt...
 

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Beror väl på vad man sitter på? Husabergarn går lika bra året om. Hondan har jag bäddat in över vintern. :)
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Beror väl på vad man sitter på? Husabergarn går lika bra året om. Hondan har jag bäddat in över vintern. :)

Exakt, var ute i snövädret med slask o gasa med kotten igår, skitskoj.
När det blir is på havet så är det på med dubbdäcken o ut o fräsa där... =)
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Ja som sagt, man anpassar körstilen efter före och hojtyp.
I bland är det inte läge alls, då tar jag trampcykeln!

I morgon skall Transan hämtas från service.
Det kan bli lite speciellt med nya lite vaxiga däck. :crash

Men åter igen, man anpassar sig.

Det största problemet i min bok är saltet.
Alla tycker olika.

En den kör inte om det regnar, är under 15+
eller om de har har en finne på näsan.

Egentligen borde man kanske inte ens lämna
sängen på vintern om man skall hårddra det.
:va

Men nu är vi här så let´s play!
gsx_ice_bike.jpg

:yoparty
/e

(Bara för det kommer jag att fetklota i morgon. :rolleyes:)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om du kör när det är snö och is, så ja skulle jag nästan tycka det.

Det är inte värre att köra tvåhjuligt än fyrhjuligt, så länge man inte kör som en dåre.
Nu har jag iofs inte kört tvåhjuligt på vintern på många år, men har svårt att tänka mig att det skulle blivit värre. Har ju dessutom planer på att skaffa nån gammal risig hoj att ha för vintersäsongen. Bränna runt i snön kan vara helt sanslöst kul på två hjul. ;)
 

TedWolter

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2009
Ort
Malmö
Hoj
06 Speed Triple, Buell 1125CR
Varför? ... Fel Fråga, Varför skulle man inte köra nu?

Decembervägarna är ju bra så länge de är torra. Det enda negativa är väl fingrarna.. Jag har testat en hel uppsjö med hanskar men efter 40 minuter så är fingrarna stela som pinnar. Men det verkar nästan som om Speeden tycker bättre om det när det är kallt.

Sen slipper man ju tvätta av alla lik från hjälmen också.
 

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Det enda negativa är väl fingrarna..

En smidig hoj (XT 660 X för mig), bra offroad-däck, ett bra goretex-ställ så går det hur bra som helst ner till -10. Det jobbiga är som sagt fukten = halkan... Man får köra försiktigt. Blir det sen riktigt mycket snö så är småvägarna nästan som grusväg på sommaren.

Vad gäller fingrarna så har jag hittat lösningen även om vissa anser att det är fusk... men jag rekomenderar värmekläder med 12 V anslutning (handskar, jacka i mitt fall) från www.warmnsafe.eu

Lycka till i vinter.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Skaffa muffar över handtagena så blir det varmt där inne.

Elvärmekläder är ganska onödigt om det inte är skitkallt och man skall köra långt.

Med goretex ställ kör man till -20 - skall man däremot köra långt i det läget med låg kroppsaktivitet på bra väg (läs låg ansträngning bara sitta o glo på fullmånen) så kan elsulor och värmeväst vara ganska skönt
 

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Min bror har köpt handskar med värmeslinga i som går på batteri som han har när han kör fyrhjuling på vintern. han fryser aldrig så skall själv testa det. Kan ju va nått om dom inte känns för klumpiga på hojen
 

s-flow

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2009
Ort
Gävle
Hoj
XT1200Z -11
Jag pendlar 4 mil fram och tillbaka varje dag nu på en 1200 super tenere, detta i södra norrland.
Snömodd, underkylt, blixthalka har förekommit men det funkar ändå. Har bildubbade offroaddäck,
värmehandtag och tar det lugnt och fint.
Isknöliga mindre vägar är hopplösa dock, framhjulet far åt alla håll, annars trevligt!
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
...inte coolt, inte begåvat, inte genomtänkt. Bara att utmana ödet att åka odubbat i det där föret.

Jag pendlade till jobbet odubbat vintern -07, det gick hur bra som helst. Det går bättre än man förväntar sig. Dock skulle jag aldrig ta en sporthoj, alldeles för dyrt att lägga den.

Under -10 är det kallt men det går - jämför man med Volvon jag hade då så hade jag ju betydligt bättre sikt i hjälmen för den immade inte igen så fort det blev lite kyla i luften.

För er som kör när det är kallt, se om ni kan hitta försvarets gamla MC-ordonnans-handskar, de ullfodrade. De är grymt bra och går lätt att ha utan annat på händerna ner till -20.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Handtagsvärmare i kombination med muffar är överlägset.

Man kan köra fast med tunna kärringhandskar - man har ju full kontroll på hojen med känsla.

Kan ju va ganska skönt när hjulena vandrar omrking på isbarken eller simmar i djupsnön
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
köp ett par riktiga handskar så behövs inge värmetjafs..
har åkt skoter i 20 minus utan värmare. då har man ofta vart ute o kört hela dagen.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top