Hur kör Ni?

Gasar så mycket jag bara kan, har ju reflex väst, och skinnställ, så jag är ju skyddad... :)
 
Använder hojen som mitt primära transportmedel (äger ingen bil), och skinnställ fungerar ju väldigt sällan när man ska till jobbet/plugget, kompisar etc. för det första man behöver göra är att byta om.

Så 80-90% kör jag i jeans och vanlig jacka och oturligt nog har jag börjat vänja mig vid det (nu efter 4-5 års körning i vanliga kläder varje dag på ett ungefär). Så farten ligger nog "lite" högre än vad den borde i den utrustningen... :näsblod

Men man får ju som sagt köra med huvudet, skylla på att man blivit prejad av någon annan bil fungerar ju inte, man får se till att ta hänsyn till att ingen ser än och att vem som helst kan byta fil mitt framför en. :tummenupp
 
Rysk stridsvagnsluva i skinn med stötdämpande korvar på, Ray Ban kopior från Thailand, vit nätbrynja med köttfärssåsstänk på magen, lite för små Adidas shorts från sent 80-tal och slutligen träskor med stålhätta och hälrem.
 
Appropå lättklädd och skönt ... Du har tydligen aldrig hört talas om Murphy va?

Hela paketet är det enda som gäller. (skinn)

Klart det är oskönt att skrapa asfalt :confused:

Men skinnställ räddar knappast livet på någon som kör lagligt.
Vägräcken, bilar, stenar och träd dödar, sällan asfalten.

Ett vägande mellan risk och frihetskänsla, men du är sällan ensam om dina åsikter i trygghetsSverige :tummenupp

Använder hojen som mitt primära transportmedel (äger ingen bil), och skinnställ fungerar ju väldigt sällan när man ska till jobbet/plugget, kompisar etc. för det första man behöver göra är att byta om.

Så 80-90% kör jag i jeans och vanlig jacka och oturligt nog har jag börjat vänja mig vid det (nu efter 4-5 års körning i vanliga kläder varje dag på ett ungefär). Så farten ligger nog "lite" högre än vad den borde i den utrustningen... :näsblod

Men man får ju som sagt köra med huvudet, skylla på att man blivit prejad av någon annan bil fungerar ju inte, man får se till att ta hänsyn till att ingen ser än och att vem som helst kan byta fil mitt framför en. :tummenupp

Ungefär samma här, men ibland tar jag på mig mina "Jula-låtsas-mc-braxor" som skulle explodera vid kollision, enbart för att mckollektivet slappnar av när det ser seriöst ut. :)
 
Last edited:
Om man tittar på klädseln på förare så kan man med skrämmande hög träffsäkerhet identifiera vilka som kommer att lägga omkull cykeln inom en snar framtid. Körförmåga kan absolut utläsas i en förares säkerhetstänkande angående kläder är min erfarenhet. Det är inte tanter eller 20-åringar i fullt skinnställ som tappar hojen i garage-svängen. Det är föraren som dyker upp i tennisdojjor och jeansbrallor.

Jag var med en gång när en jeppe gick omkull på bana framför nosen på mig. Han hade en uppenbarligen mycket "avslappnad" inställning till säkerhetstänkande och säkerhetsutrustning, t.ex. så hade han ej knutit skona. Nåväl han hade i alla fall skinnställ med sån där 2-3 cm tjock vaddering på knäna. Efter att han kanat längs asfalten i max 5-10 meter hade han hyvlat sig igenom denna vaddering och fortsatt in på knäskålen... aouch!

Det gav alla andra som såg detta en ganska god tankeställare... :)

Frihetskänslan står ej i relation till en persons förstånd. :)
 
Last edited:
Om man tittar på klädseln på förare så kan man med skrämmande hög träffsäkerhet identifiera vilka som kommer att lägga omkull cykeln inom en snar framtid. Körförmåga kan absolut utläsas i en förares säkerhetstänkande angående kläder är min erfarenhet. Det är inte tanter eller 20-åringar i fullt skinnställ som tappar hojen i garage-svängen. Det är föraren som dyker upp i tennisdojjor.

Jag var med en gång när en jeppe gick omkull på bana framför nosen på mig. Han hade en uppenbarligen mycket "avslappnad" inställning till säkerhetstänkande och säkerhetsutrustning, t.ex. så hade han ej knutit skona. Nåväl han hade i alla fall skinnställ med sån där 2-3 cm tjock vaddering på knäna. Efter att han kanat längs asfalten i max 5-10 meter hade han hyvlat sig igenom denna vaddering och fortsatt in på knäskålen... aouch!

Det gav alla andra som såg detta en ganska god tankeställare... :)

Frihetskänslan står ej i relation till en persons förstånd. :)

Vad var den goda tankeställaren? Att skinnställ inte hjälpte?

Låter som en klintbergare..
 
Jo du ser... vi andra förstod att om han inte hade haft skinnstället så hade han heller inte haft kvar knäskålen ...

Jag förstår att skinnställ är bra mot gnuggning av asfalt.

Jag förstår även att om man ska köra bana så är det positivt med skinnställ :tummenupp

Men ställde mig frågande till att det gick igenom skinnställ och knä på 5-10m :confused:

Förövrigt är jag av den åsikten att desto mer skyddskläder man har desto mer avskärmad blir man av faroinsikten.

Man maxar sällan en höj i jeans, men gärna med 20.000kr + i GP utrustning, och på en 70-90 väg som svänger så hjälper nog inte någon sådan utrustning när färden blir utanför vägen.

Mina 50 cent i frågan. :krama
 
Man maxar sällan en höj i jeans, men gärna med 20.000kr + i GP utrustning, och på en 70-90 väg som svänger så hjälper nog inte någon sådan utrustning när färden blir utanför vägen.

Mina 50 cent i frågan. :krama

Kunde inte sagt det bättre själv. Fast ska jag vara ärlig så kör jag likadant med skydd som med utan. Kör som en fis på gata.

Men det är ju okej och allmänt accepterat att köra fort när man har skinnställ på sig. Fel tänkt tycker jag. En kille som stuntar i skinnställ - coooolt! (enligt majoriteten av folket på sh.com).

En kille som kör bakhjul med jeans och t-shirt, vilket fucko blir han kallad då. Tycker att båda två gör lika mycket fel ifall ni frågar mig.
 
Men ställde mig frågande till att det gick igenom skinnställ och knä på 5-10m :confused:

Ja, vi blev också förvånade men beviset stirrade oss rakt i ansiktet. Hade han kört med hårda knäskydd skulle detta dock knappast ha hänt.

Det är inte svårt att gissa sig till vad som skulle ha hänt om han kört i jeans ... Han slog i skallen också så han var medvetslös när jag stannade för å kolla till honom. Kvicknade dock till efter nån minut.

Han körde en nästan ny ducati och slarvade med sin egen skyddsutrustning. Han kunde lika gärna ha skrivit kraschdocka på ryggen.
 
Blandat, ibland blire kortare turer utan skydd.
Men när det ska köras ordentligt blire skinstället vilket gör att man troligen slår sig hårdare med skydd om det går åt pipan ^^.
 
Hmm, märkte i dag att det finns ytterligare en dimension av körstil kopplat till klädseln.

Spöregn i Stockholm i dag och jag trotsade detta och drog på mig regnstället (över skinstället) och vipps så kör jag mycket försiktigare... :D

Naturligtvis beror körstilen på väder/vind, hoj, trafik, väg & väglag, hur man mår osv. men för att generallisera så kör åtminstone jag lite snabbare i skinnställ, lite mer försiktigt i allvädersställ och sist men inte minst väldigt försiktigt i regnställ.

Har ännu inte åkt i skidoverall men jag inbillar mig att det skulle gå väldigt långsamt då...:tummenupp
 
Jag kör hårdare desto mindre skydd jag har. Åker man naken vet man vilka hemska skrapsår man kommer att få, då vill man hellre dö direckt.

Mer seriöst. Jag kör normalt i full utrustning. I de få fall då jag tar hojen som rent transportmedel så är byxorna det enda jag skippar, utan då blir det jeans istället på rent praktiska grunder. Och eftersom det i de fallen är fråga om transport så går det oftast ganska lagligt och på två hjul. Är det så varmt att jag inte kan ha skyddskläderna på mig utan att svettas sönder så brukar jag faktiskt stå över åkandet helt.

Men som svar på din grundfråga så kör jag lugnare desto mindre skydd jag har. Mest på grund av att jag känner mig väldigt utsatt utan skydd när man är van att nästan alltid ha dem på.
 
Jag har bara allvädersställ och kör all sorts körning i det.

Dock om det är jävligt varmt och jag "bara" ska en liten minitur inom stan så kör jag hjälm+ryggskydd+handskar.

Jag känner mig relativt säker i mitt allväderställ och kör därefter men borde ta det lite lugnare när jag kör utan...
 
Dock om det är jävligt varmt och jag "bara" ska en liten minitur inom stan så kör jag hjälm+ryggskydd+handskar.

Det var vågat:Bugar

Själv har minst g-string över könet när jag kör hoj.
 
Last edited:
på en 70-90 väg som svänger så hjälper nog inte någon sådan utrustning när färden blir utanför vägen.

Wow... :huvet

Så med samma logik använder du inte bilbälte när du kör bil eftersom det inte hjälper om en långtradare kör in i sidan på dig?

Mycket idioti i den här tråden, självklart gör inte skinnställ och skydden dig odödlig i trafiken, det är det nog ingen som har påstått. Men alla skydd bidrar till att minska skadorna och kan rädda ditt liv.

Fast det finns väl de som tycker att det är roligt att skrapa upp huden....
 
Det jag inte pallar är att folk lämnar rocken hemma? Det är ju föfan inte tungt att slänga på sig ryggskyddet+rock! att lämna läderbyxorna borta godkänner jag nästan, för de är besvärliga att sätta på, och ska man nånstans så är det int det skönaste och bekvämaste att gå omkring med.
Jag var en sväng runt kvarteret med short, tshirt, sneakers och hjälm för att prova min nyinköpta tankväska. Det kändes bara helt idiotiskt att ha så lite på sig. Sku aldrig ge mig ut så där folk faktiskt kan se mig.
 
Wow... :huvet

Så med samma logik använder du inte bilbälte när du kör bil eftersom det inte hjälper om en långtradare kör in i sidan på dig?

Mycket idioti i den här tråden, självklart gör inte skinnställ och skydden dig odödlig i trafiken, det är det nog ingen som har påstått. Men alla skydd bidrar till att minska skadorna och kan rädda ditt liv.

Fast det finns väl de som tycker att det är roligt att skrapa upp huden....

Sannolikheten att en tradare kör in i sidan på bilen är jävligt låg om man ser till alla möjliga olycksrisker.

Sannolikheten att man välter på en raksträcka utan att busa är jävligt låg.

Edit
Har själv aldrig bakhjulat, just pga att jag har så uselt skydd för min käcka häck, men när jag har mitt MotoGP ställ deluxe då jävlar :yoparty
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top