Video Hur kör jag?

Winiwe

Medlem
Gick med
15 Apr 2012
Ort
Järfälla/ Hässelby (Stockholm)
Hoj
Honda MTX 125 R
Hej!
Jag är ganska ny här på SH (Första tråden, woop) och tänkte väl höra med er här hur ni tycker jag kör egentligen, jag tycker det går ganska bra, har övningskört i ett par månader nu och känner mig rätt taggad på en uppkörning, skulle det gå vägen, vad gör jag fel? (kanske inte syns så bra men det som syns får ni gärna klaga på)

 
Heta tips: Lite större avstånd på vissa ställen, kolla döda vinkeln (2:51). Ha mer uppsikt runt omkring dig. (Du kanske kollar runt vad vet jag, men det syns inte så tydligt, var övertydlig så uppkörningsliraren som kör bakom dig ser allt du gör. Gör gärna lite överdriva rörelser när du kollar backspeglar och så, var tydlig)
Annars ser man inte jättemycket av själva körningen :krama
 
Ja du krockade ju inte så jag har väl inget negativt att säga.Mitt tips i framtiden däremot är att inte ligga för nära allt som heter personbil när de plötsligt kan göra konstiga manövrar och inbromsningar som kan tyckas var helt utan anledning.Är man för nära då så är man rökt. :crash
 
Du har just bevisat att du är kapabel att framföra ett 2-hjuligt fordon på ett riktigt hyfsat sätt RAKT FRAM. Nästa gång vill vi se lite kurvor (inte inne på en parkeringsplats) och nu vet vi alla hur din hjälm ser ut :krama
 
Jag började min karriär på en Honda MTX 125 R årsmodell 1983. Coolt att se att det uppenbarligen finns några kvar där ute. Går den snabbare än 130km/h nuförtiden?
Min hade blandningen till oljan hängt sig på så det var fullt blås hela tiden. Kontrollera bensinen och fylla på oljan. :banana Gick att lukta sig till skåpet i plugget!

Hur som, kul att se och lycka till med kortet.

//KaliZ
 
Varför kör du som en moppe för? (Till höger i körfältet) Det accepteras inte på uppkörningen :) Nog för att det är rullgrus i mitten, men ligg hällre till vänster istället, så de inte tror du är en moppe som är ute å glassar! :fyllisar
 
Varför kör du som en moppe för? (Till höger i körfältet) Det accepteras inte på uppkörningen :)

Skitsnack. Allt som underlättar en omkörning uppskattas av uppkörningsförättaren. Att ligga och bre sig i mitten är bara onödigt om du inte planerar att göra en omkörning inom det snaraste.
 
Skitsnack. Allt som underlättar en omkörning uppskattas av uppkörningsförättaren. Att ligga och bre sig i mitten är bara onödigt om du inte planerar att göra en omkörning inom det snaraste.

FEL FEL FEL :smasha Tog kortet för någon månad sen, och dom var tydlig med att man skulle ligga lite till vänster om mitten för att synas så mkt som möjligt i backspeglarna, ligger du till höger riskerar du att hamna i döda vinkeln. Plus att bilisterna tror att du är en moppe så de kör ut från utfarter för de tror du kommer saktare än vad du gör. Så ut med dig å kör moppestilen så får ja hoppas att du sitter i sidodörren på en skabbig volvo eller något, för nån fin bil ska vi inte smutsa ned i onödan. Stick hem där du kom ifrån! Räcerbanan! :hej
 
Skitsnack. Allt som underlättar en omkörning uppskattas av uppkörningsförättaren. Att ligga och bre sig i mitten är bara onödigt om du inte planerar att göra en omkörning inom det snaraste.

Mitten ska man alltid ligga i om man ska rakt fram. Övriga placeringar räknas som tänkt filbyte. :fakta
 
Jo jag har läst till mig i mcboken att man ska ligga i mitten eller vänster hjulspår, så att man syns bilarna. Sick sack är tydligen också accepterat, ska börja med något av det :-)

Kul med så mycket respons jämfört med fjollhoj där det normalt tar en vecka minst innan nån vågar öppna tråden ens :-P No offence..
 
FEL FEL FEL :smasha Tog kortet för någon månad sen, och dom var tydlig med att man skulle ligga lite till vänster om mitten för att synas så mkt som möjligt i backspeglarna, ligger du till höger riskerar du att hamna i döda vinkeln. Plus att bilisterna tror att du är en moppe så de kör ut från utfarter för de tror du kommer saktare än vad du gör. Så ut med dig å kör moppestilen så får ja hoppas att du sitter i sidodörren på en skabbig volvo eller något, för nån fin bil ska vi inte smutsa ned i onödan. Stick hem där du kom ifrån! Räcerbanan! :hej

Ja, din lille teoretiker där... När ditt körkort väl har torkat så har du kanske lite egen erfarenhet av den stora världen där man får tänka själv, utan hjälp från körskolan.

Finns många anledningar att ligga i höger spår om man inte tänker köra om. Det märker du om det har regnat och du möter en lastbil, som exempel.

Förklara gärna varför man måste synas i backspeglarna om man inte har för avsikt att köra om.
 
Last edited:
KaliZ, jorå det är kul med gamla hojar, lättare att slänga ner på marken på en grusväg eller i ett sandtag när det går fel då man inte behöver oroa sig för repor eftersom varje ny repa bara suddar ut en gammal :D
jag skulle tippa på att den går att få upp i 130km/h fortfarande, speciellt nu med nybestyckad förgasare och nybytt kolv. strypningar är tydligen obefintliga original så såna håller jag på att jaga tag i för att kunna köra upp på hojen men det underlättar väl iallafall om man ska ut på motorväg även om farbror blå inte gillar't :)
 
Tittade ca 1:15-20 in i filmen och såg att du inte gjorde en enda reaktion vid övergångstället, visa lite bromsljus för uppkörningsgubben och huvud rörelser, även om det är uppenbart att det är fritt.

Såg att någon annan nämnde 2:51 delen, kolla djupt ner i sidorna efter gångvägarna, gärna lite innan du är mitt i övergångstället.

Vid 3 minuter när du ska svänga efter bilen in mot parkeringen så ligger du ganska långt till höger vilket du inte bör göra på uppkörningen, Visa tydligt i din placering vad du tänkt att göra.

Detta är vad jag såg, lycka till
 
för att försöka sätta en liten punkt på det där med vart man ska ligga i körfältet.
enligt trafikskolegubben och uppkörningsgubben så ska man ligga i mitten av sitt körfält-högra hjulspåret. iaf för en vecka sen då jag tog mitt körkort
 
Jag tycker det ser jätte bra ut kanske som nån annan skrev mer rörelser på huvudet över driv gärna!..
uppkörnings läraren ser inte annars att du kollar åt sidorna plus i backspeglarna!..
 
Skitsnack. Allt som underlättar en omkörning uppskattas av uppkörningsförättaren. Att ligga och bre sig i mitten är bara onödigt om du inte planerar att göra en omkörning inom det snaraste.
Ligg å tryck i höger av körfältet som en moppe du, men kom inte hit och klaga över att bilarna stryker sig förbi dig i samma fil sen.
 
Ja, din lille teoretiker där... När ditt körkort väl har torkat så har du kanske lite egen erfarenhet av den stora världen där man får tänka själv, utan hjälp från körskolan.

Finns många anledningar att ligga i höger spår om man inte tänker köra om. Det märker du om det har regnat och du möter en lastbil, som exempel.

Förklara gärna varför man måste synas i backspeglarna om man inte har för avsikt att köra om.

Jajjemän, om några år ligger jag på högersidan i filen med en zx10a. Å gnälla på sporthoj å komma med de dummaste argumentena lär jag väl också leva upp till :) Som jag fattat det så har du haft hojkort ett tag och det har förmodligen "torkat ut" så nu när du är så vis, hur kan du då inte fatta att man ska synas i trafiken? :dummer
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top