Hur jobbigt är ett liv utan styrändsvikter

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Står med ett par clipon med möjlighet att sätta i plastmuppar istället för styrändsvikter. Hur mycket påverkar det upplevelsen på en rad4a 600cc med plastmuppar istället för styrändsvikter?
 
På min gamla R6 -03 körde jag med plastpluppar rätt länge tills jag hade vurpat sönder dom. Sen satte jag dit styrvikterna som jag hade liggandes och jag märkte ingen skillnad.

Dessutom det viktigaste, det sparar ju vikt!! :banana
 
De kan eventuellt plocka bort lite vibrationer i styret - men för mig var det lite underlig känsla när man körde hem Millen (som inte hade några vikter, satt ploppar i styrändarna) efter att ha spakat VFR med vikter...det kändes som det saknades något. :D

Inte har jag några problem med vibrationer å andra sidan, så plopparna får bli kvar.

/J
 
Styrvikterna plockar jag bort så fort jag hinner.
Bär mig emot att åka runt med vikter på en hoj.
 
Hade vänster vikt av på min gammelretta och efter en repa t o t mellan Sthlm och Tierp så var det bra mosigt i vänsternäven. Som att ha kört motorsåg en hel vecka.
 
Nu har inte en HD-mupp i racingforumet att göra. Men styrvikter eller ej beror på vad man har för motor. Det vikterna gör är att flytta styrstångens egensvängningsfrekvens nedåt, så att den inte sammanfaller med de frekvenser motorn avger. Så på en stor twin är det ofta inte så stor ide med styrvikter eftersom motor exiterer styret med så låga frekvenser att styrets relativt höga egensvängningsfrekvens sällan sammanfaller. Men på tex en trecylindrig tvåtaktare jag hade var det däremot viktigt med vikter (höhö) för att inte styret skulle sprattla.

Prova är nog bäst, som vanligt :D

/J
 
Nu har inte en HD-mupp i racingforumet att göra. Men styrvikter eller ej beror på vad man har för motor. Det vikterna gör är att flytta styrstångens egensvängningsfrekvens nedåt, så att den inte sammanfaller med de frekvenser motorn avger. Så på en stor twin är det ofta inte så stor ide med styrvikter eftersom motor exiterer styret med så låga frekvenser att styrets relativt höga egensvängningsfrekvens sällan sammanfaller. Men på tex en trecylindrig tvåtaktare jag hade var det däremot viktigt med vikter (höhö) för att inte styret skulle sprattla.

Prova är nog bäst, som vanligt :D

/J

Så sant så, så det är nog ok att lite stötstångsvisdom delas ut. :) :tummenupp

/J
 
Provade både med och utan på zx6rr och det märks klar skillnad. Sen om du tycker det är störande eller inte att det vibrerar lite är nog upp till dig.
 
På min gamla R1:a körde jag utan vikt på ena sidan efter en liten marksyning. Surrade ganska bra i handen efter varje pass den dan. Så mycket att jag rätt snabbt fixade en ny vikt.
 
Nu har inte en HD-mupp i racingforumet att göra. :D
/J
Säg inte det... :D

MigHistoryBIR_1.jpg

Ohio_1.jpg
 
Last edited:
Ääh, blysänket håller ju på att bli varvad, på andra bilden har han redan blivit omkörd av tre stycken !! :D
 
Gamla Z900/1000/1100 och GS750/1000 GSX750/1100 motorerna med "byggda" vevaxlar kan orsaka ett jävla liv i styret beroende på hur väl balanserade dom va från fabrik.
Och ja undrar vem som upptäckte att på trimmade maskiner så kunde skiten vrida sig å då vart de ännu värre. Så kom svetsningen att bli en del av förstärkningsåtgärderna på Kawa Z å Sucka GSX.
Så dessa kan de vara värt å lägga i större klumpar i vissa fall :D

Finns de någon som kör GSX med +1168cc utan att ha svetsat?
 
har aldrig kört utan, så vet ej hur det är, att inte har några...
Om inte annat så skyddar dom hojjen liiite, om du lägger omkull den?
 
Hmmm ....
Jag har alltid sett styrändarna som en slitprodukt, dvs enligt den välkända konstruktionsdevisen att om något händer ska den del som pajar vara billig och lätt att byta.

Så, vilka vibrationer talar vi om?
Vad väger ett clipon-styre? Med gashandtag och bromshandtag ... 350 g?

Hur starkt är ett clipon? Låt oss gissa att det krävs 40 kg för att böja ner det 1 mm. (Ids inte räkna ut det nu).

Det innebär att egenfrekvensen för nämnda styre blir ca 58 Hz, dvs 3500/min

Vad väger en styrändsvikt? 50 g?

Isf ändrar egenfrekvensen sig till lite drygt 3200/min.

Men, styret är skruvat i gaffeln och pga friktionsytorna där så får man en dämpad svängning som har lägre frekvens än ovan nämnda. Broms/kopplinghandtag sitter inte stumt utan sänker också frekvensen. Sedan har de flesta gummihandtag på sina hojar som mha gummits hysteres dämpar den svängning som uppstår. Nu ska vi inte rusa iväg och känna oss säkra bara för det! Det förekommer ju övertoner i alla icke ideala svängningssystem och det kan också drabba den intet ont anande föraren.
OCH!!! eftersom det sitter en gasrulle på höger handtag så väger det ju mer än vänstra handtaget!!! Då får man inte blanda ihop styrändvikterna för den på vänster sida måste ju vara tyngre än den på höger annars får man olika frekvensområden i de olika styrena och hur kul är det för de små handsingarna?? Än vibrerar det ena, än det andra ... shit vilket irritationsmoment och vilken trafikfara det innebär att känna så olika i de olika styrena ...

Men om man har touringstyre då? Ett sådant som är skruvat i övre gaffelkronan. Ja, då sänks fjäderkonstanten och egenfrekvensen med den ...

Jörgen, med tanke på ovan nämnda frekvenser så kanske det är du som behöver styrändsvikter :D
 
Hmmm ....
Jag har alltid sett styrändarna som en slitprodukt, dvs enligt den välkända konstruktionsdevisen att om något händer ska den del som pajar vara billig och lätt att byta.

Så, vilka vibrationer talar vi om?
Vad väger ett clipon-styre? Med gashandtag och bromshandtag ... 350 g?

Hur starkt är ett clipon? Låt oss gissa att det krävs 40 kg för att böja ner det 1 mm. (Ids inte räkna ut det nu).

Det innebär att egenfrekvensen för nämnda styre blir ca 58 Hz, dvs 3500/min

Vad väger en styrändsvikt? 50 g?

Isf ändrar egenfrekvensen sig till lite drygt 3200/min.

Men, styret är skruvat i gaffeln och pga friktionsytorna där så får man en dämpad svängning som har lägre frekvens än ovan nämnda. Broms/kopplinghandtag sitter inte stumt utan sänker också frekvensen. Sedan har de flesta gummihandtag på sina hojar som mha gummits hysteres dämpar den svängning som uppstår. Nu ska vi inte rusa iväg och känna oss säkra bara för det! Det förekommer ju övertoner i alla icke ideala svängningssystem och det kan också drabba den intet ont anande föraren.
OCH!!! eftersom det sitter en gasrulle på höger handtag så väger det ju mer än vänstra handtaget!!! Då får man inte blanda ihop styrändvikterna för den på vänster sida måste ju vara tyngre än den på höger annars får man olika frekvensområden i de olika styrena och hur kul är det för de små handsingarna?? Än vibrerar det ena, än det andra ... shit vilket irritationsmoment och vilken trafikfara det innebär att känna så olika i de olika styrena ...

Men om man har touringstyre då? Ett sådant som är skruvat i övre gaffelkronan. Ja, då sänks fjäderkonstanten och egenfrekvensen med den ...

Jörgen, med tanke på ovan nämnda frekvenser så kanske det är du som behöver styrändsvikter :D

:va Tjaaa... man kan väll göra verifierande provning å koppla till accellrometer/vibrationsmätare och kolla i styret med å utan knopparna.

Intressanta fenomen som gjorde sig mycket framträdande förr på bilar där typ hanskfacket skallarde vid en viss fart, ratten vid en annan fart å växelspaken vid ytterliage en annan fart osv. :D :D :D
 
När jag satte cross styre på min hornet 900 som jag hade för några år sedan
vibrerade det som som fan kunde bara köra ca 1,5 mil sedan va ja tvungen att stanna gick inte hålla kvar i styret....nu har jag en X-11 med fatbar styre utan vikter fungerar kanon :)
 
När jag satte cross styre på min hornet 900 som jag hade för några år sedan
vibrerade det som som fan kunde bara köra ca 1,5 mil sedan va ja tvungen att stanna gick inte hålla kvar i styret....nu har jag en X-11 med fatbar styre utan vikter fungerar kanon :)

Det beror på att du råkade ut för böjsvängningar i styret, inte massvängningens egenfrekvens.
Om du har ett styre som är långt så vill du inte ha omväxlande nod och buk vid handtagen, eller en stående våg med max amplitud där du håller. Om man söker max för dessa svängningar så kan man ju också säga att man kan hitta någon slags egenfrekvens som korrelerar med något av hojens varvtal, men om du stoppar i ändstycken i styret så flyttar du bara detta frekvensområde lite grann, du tar inte bort några vibrationer.
 
Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

Back
Top