Hur göra, något defekt cylinder, behålla, köpa ny, eller 180cc?

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Tjena.

Har nu plockat ner NSRen o tagit bort cylindern... Till en början såg den fin ut, men när vi tog med den till en mcverkstad så upptäckte han en liten spricka vid utblåset. Han trodde att nytt cylinderkit skulle kosta 2200 ung.

Har sett att addemoto har både 180cc och 150cc, 150cc ska va mer högvarvig o vassare portad medans 180cc är snällare portad o bättre drag över hela registret...

Bosse på verkstan lät inte positiv, iofs förmodligen för att han går miste om att sälja ett cylinderkit för 2200... Men iaf, han sa att det lär inte hålla mycket mer än 150 mil ungefär o det kommer skära osv... Attt det är viktigt med bestyckning (nähä?)...

Är det någon som har haft eller har större cylinderkit?? Funkar det bra? Vart några problem...?

Jag vill ha effektavgasysytem med, och jag vill inte lägga ut föööör mycket pengar på hojen då den ska säljas till hösten/våren (snyft)...

Så, jag vill få ut så mycket effekt, få så lite problem och en så krångelfri sommar som möjligt, hur fan ska jag göra? Dumt att sattsa på större cylinderkit? Vet ni nån som säljer effektavgasystem begagnat?

Sprickan ii cylindern är o överkant på mellanväggen i utblåset, inget stort eller så, ser bara ut som en liten repa, inte rak, utan i en liten båge... Jag körde ju säkert 100 mil med det så i höstas efter att avgasporten pajjat, det va ju lugnt, Ska jag fortsätta kör med cylindern o sattsa på effektavgasystem eller vad ska jag göra?? Är lite klyven... Vet inte hur stort jobb eller hur mycket det brukar krångla med större cylinderkit heller.

NSR_Martin skrev:
Tjena.

Har nu plockat ner NSRen o tagit bort cylindern... Till en början såg den fin ut, men när vi tog med den till en mcverkstad så upptäckte han en liten spricka vid utblåset. Han trodde att nytt cylinderkit skulle kosta 2200 ung.

Har sett att addemoto har både 180cc och 150cc, 150cc ska va mer högvarvig o vassare portad medans 180cc är snällare portad o bättre drag över hela registret...

Bosse på verkstan lät inte positiv, iofs förmodligen för att han går miste om att sälja ett cylinderkit för 2200... Men iaf, han sa att det lär inte hålla mycket mer än 150 mil ungefär o det kommer skära osv... Attt det är viktigt med bestyckning (nähä?)...

Är det någon som har haft eller har större cylinderkit?? Funkar det bra? Vart några problem...?

Jag vill ha effektavgasysytem med, och jag vill inte lägga ut föööör mycket pengar på hojen då den ska säljas till hösten/våren (snyft)...

Så, jag vill få ut så mycket effekt, få så lite problem och en så krångelfri sommar som möjligt, hur fan ska jag göra? Dumt att sattsa på större cylinderkit? Vet ni nån som säljer effektavgasystem begagnat?

Sprickan ii cylindern är o överkant på mellanväggen i utblåset, inget stort eller så, ser bara ut som en liten repa, inte rak, utan i en liten båge... Jag körde ju säkert 100 mil med det så i höstas efter att avgasporten pajjat, det va ju lugnt, Ska jag fortsätta kör med cylindern o sattsa på effektavgasystem eller vad ska jag göra?? Är lite klyven... Vet inte hur stort jobb eller hur mycket det brukar krångla med större cylinderkit heller.

Kan du fixa bild på sprickan?

:va

köp ett cylinderkit för 2200 så har du många problemfria mil framför dig :tummenupp Eller så väntar du och kör vidare till du får problem, du kanske klarar dig undan ett byte men annars så skulle du ju ändå ha bytt.

Last edited:
Hej! Jag skulle satsat på 180cc kitet, sedan sätta på en annan förgasare och bestycka den korrekt. Orginalröret går tydligen jättebra med 180cc kitet, vad jag har hört. Så det är vad jag skulle göra om jag var i din sits!

tvålen skrev:
Hej! Jag skulle satsat på 180cc kitet, sedan sätta på en annan förgasare och bestycka den korrekt. Orginalröret går tydligen jättebra med 180cc kitet, vad jag har hört. Så det är vad jag skulle göra om jag var i din sits!
Onödigt om han ändå ska ha större hoj sedan och med stor sannolikhet blir det mer problem med 180cc

Nykan skrev:
Onödigt om han ändå ska ha större hoj sedan och med stor sannolikhet blir det mer problem med 180cc
Gör det det? Känns lite som det är mycket större risk för problem då.... Vilket jag _inte_ vill ha....

NSR_Martin kunde inte lägga upp bilder och tydligen inte jag heller så jag länkar. Bild kommer snart hans cylinder.

Bilden - Sprickan

Last edited:
Padde skrev:
NSR_Martin kunde int elägga upp bilder och tydligen inte jag heller så jag länkar. Bild kommer snart..

Sprickan

hmm, den där cylindern har nog sätt sinna bättre dar, helt klart. Bäst med en ny cylinder tror jag. Går att köra men brister nångång. Jag hade köpt 125 cylinder. Orka hålla på med störra? det är ju inte så jävla långt kvar till mellan.

EDIT: Jag hade inte vågat köra med den där cylindern.

Last edited:
För helvete! Ska du byta cylle så är det ju SJÄLVKLART att du ska köra på 150/180! Är hojen frisk och det inte är skit bakom spakarna håller det fint.

Nisse Järnet skrev:
Aj aj aj, vad har du gjort?

Det är ju hans cylinder. Värken han eller jag kunde (var väll nått fel) ladda upp bilder så jag la bilden på min FTP.

EDIT: Oj, Quotade fel men men.

Last edited:
Nisse Järnet skrev:
Aj aj aj, vad har du gjort?
Ena avgasporten gick av vid axlen för den o lossnade, förmodligen den som slagit till o skapat den sprickan, vet ej hur djup den är...

Större cylinderkit blir det förmodligen inte, känns inte som det är värt de extra pengarna och risk för problem med bara en sommar kvar... Så det blir väll 125cc som va mkt biilligare och ett begagnat effektavgasystem, om jag kan hitta...

NatoN skrev:
Det var ingen liten spricka :eek:
Ser nästan ut som om den nypt ovanför sprickan.
Så farligt är det inte, i verkligheten är den inte specielt stor, jag upptäckte den inte, kollade inte jättenoga, men tittade igenom lite hur det såg ut... Det va han på verkstan som upptäckte den, o nu ser man ju den tydligt och känner den med naglen, men den är inte liksa stor som den ser ut o vara på bilden!

Ej läst tråden men har den nicasylfoder? Om inte kanske jag kan åta mig jobbet att få den se ut som ny!

cRoC skrev:
Ej läst tråden men har den nicasylfoder? Om inte kanske jag kan åta mig jobbet att få den se ut som ny!
Är inte säker men det borde den väll ha...? Alla nyare tvåtaktare har väll det, eller har jag fått det helt om bakfoten?

NSR_Martin skrev:
Är inte säker men det borde den väll ha...? Alla nyare tvåtaktare har väll det, eller har jag fått det helt om bakfoten?

Jao det borde den ha.

Köp ny (begagnad såklart!) cylle eller kör och håll tummarna

blir nog att jag köper ny, kit med cylinder o kolv kostade ju bara 2200, 150cc från addemoto kostar 3700, nått annat har jag inte hittat, men vafan, det får bli 125cc....

Sen får man försöka hitta ett effektavgasystem med :gnissla

kolla igen om det verkligen kostar 2200:-
har för mig att honda hade ett "kitt" med cylinder+kolv+packningar i ett som var billigare än en bara cylindern... var något om att de skar så ofta att det var ung som att byta bromsbelägg... :)

Han trodde det, ska kolla upp det närmare...
NSRen är ju inte känd för att skära, men visst, det är en tvåtaktare.... Så cylindrar går säkert åt där med....

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...