Hur gör ni för att hålla reda på skruvar?

Farsan lärde mig i tidig ålder att alltid sätta tillbaka de lösa skruvarna i hålen de kom ifrån (Om möjigt)
Han ogillade LEGO och tyckte jag skulle ha Meccano istället, vilket är helt rätt...

Annars fota med mobilen
 
Last edited:
Farsan lärde mig i tidig ålder att alltid sätta tillbaka de lösa skruvarna i hålen de kom ifrån (Om möjigt)
Han ogillade LEGO och tyckte jag skulle ha Meccano istället, vilket är helt rätt...

Annars fota med mobilen
Just fan glömde! Skruvar i de hål de kom ifrån när man plockar bort. Mycket viktigt!
 
To screw or not to screw..

Jag brukar försöka låta skruvar sitta kvar i detaljen om möjligt. Skruvar jag loss ett lock eller en hållare, sätter jag skruvarna antingen i locket/hållaren eller i hålen där det satt från början.
 
Jag brukar lägga extra skruvar som blir över i botten på oljetråget. Då vet man var de är nästa gång man mekar och byter olja.
Annars tapper man ju lätt bort sådant
 
En klassiker...att lägga fram en extra kolvbultslåsring har genererat mer än ett skräckslaget ansikte hos någon som varmkör sin nyrenoverade motor...

En bidragande orsak till att mitt garage har totalt besöksförbud om en motor ligger isär på arbetsbänken...
I moppeåldern insåg jag att gissningen "låsringen ramlade nog bakom arbetsbänken" var fel taktik. Driftslängd 25 meter...
 
Avis. Jag har sett gubbar som sliter isär maskiner med hundratals olika komponenter och slänger allt i en hög. Lika snabbt att smälla ihop allt igen. Otroligt.
Var det så första gången, eller hundrade gången, dom rev samma maskin?

Farsan berättade att vissa på hans jobb gillade att ställa frågan "drog du alla vevstakar ordentligt?" till folk som precis hade dragit fast sista skruven efter renoveringen av stora dieslar. Det hade orsakat en och annan isärskruvning igen :näsblod
 
T.ex. Topp (plastlåda innehåller 8 muttrar, 4 skruvar, 12 brickor)
H kamkåpa ( kåpan, 4 skruv, 2 mutter, 6 brickor, 1 packning)
V kamkåpa ( kåpan, 7 skruv, 2 mutter, 9 brickor, 1 packning)
Behövs inte mer än ett par ord. Går fortare att skriva än att att sortera en hög med delar.

Det är sant, måste lära mig vad alla motordelar heter dock.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top