Hur gör man affär med nån från Colombia så säkert som möjligt?

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Förutom att åka dit själv och hämta varan vilket inte verkar helt billigt.

Har hittat en (tramp!)cykel som jag vill ha, problemet är ju det här med betalningen. Ett antal tiotusenlappar ska fara från mig till säljaren (privatperson), finns det öht något säkert sätt att göra det på så att jag verkligen vet att jag får min vara?

Det är ju snart 2008, det måste ju finnas nåt säkert sätt förutom att lita blint bara sådär. Nån form av fraktfirma som har typ postförskott?

Last edited:
Vad handlar det om för cykel? Jag hade nog INTE gjort den affären oavsett om jag kände hans morsa eller någon i min bekantskapskrets hade köpt från honom tidigare. Känns helt enkelt inte säkert. :ajjabajja

Nej det känns inte helt säkert såhär på förhand men vill man ha nåt speciellt så måste man ju chansa ibland..verkar det som. Jag vill iaf kunna se förbi fördommarna att man ska bli blåst..

Och som sagt, det måste ju finnas nåt sånär helt säkert sätt?!

Cykeln. http://www.yeticycles.com/Bikes/Bikes303dh.cfm

Last edited:
Mm men så var det det där med flygstolar som inte kostar som själva cykeln...

Hade det varit en cykel som inte kostade en halv förmögenhet här hemma i Svedala eller som fanns att hitta lättare ute i europa så hade det ju inte varit nåt att snacka om. Nu råkar den dock finnas just ju Colombia och jag har fått den där förbannade "vill ha" känslan :gnissla

Säljaren kommer packa ramen full med kokain och en gps-sändare. Sen stjäl hans kusin din cykel när den kommit till EU (Sverige i det här fallet då)...förutsatt att du inte åkt fast för knarksmuggling först förstås. :tungan

Se om han kan lägga upp den på ebay och att du köper den direkt därifrån med buy it now och sedan betala via paypal. Får du inte det, anmäler du säljaren och du får tillbaka pengarna. Finns garanterat någon parameter som kan knulla till det, men läs allt, läs det igen, och är det då grönt så kör på det.

Se om han kan lägga upp den på ebay och att du köper den direkt därifrån med buy it now och sedan betala via paypal. Får du inte det, anmäler du säljaren och du får tillbaka pengarna. Finns garanterat någon parameter som kan knulla till det, men läs allt, läs det igen, och är det då grönt så kör på det.

Ah det var ju en bra ide, najs :tummenupp

där finns jo åtrförsäljare i hela europa även i danmark kan dom inte skicka cyklen till danmark så kan du köpa den där måste jo vära det säkraste

Ett antal tiotusenlappar :skrämd

Hur många då? :nyfiken

Står att bara ramen kostar ca 3500 i länken. Dollar då gissar jag. Så iaf det dubbla är nog en gissning komplett...
Lite mer än mina 12 jag gav för min Santa Cruz Bullit.

där finns jo åtrförsäljare i hela europa även i danmark kan dom inte skicka cyklen till danmark så kan du köpa den där måste jo vära det säkraste

Han skrev väl att det var en privatperson som sålde?!

Last edited:
Oj, det var minsan inte dåligt. Ska kolla upp vars killen bor.
Iofs hamnar jag nästan i samma situation där dina bekanta kan sno mig på pengarna..menmen... Jag ska kolla var nånstans han befinner sig.

Dominator rockarn.. Här är en bild med prislapp på en 06a i svensk butik, sånär som komplett.
Vad det gäller att handla från Amerikat så är en knappt använd 07a priset mindre än hälften än vad det är här hemma.

Edit: Fick svar nu från han. Han menar på att ebay och paypal inte funkar om man bor i Colombia ("the problem ive got using ebay is that PAYPAL dont work with my country only within US and some others but not my country...")
Hoppas nu på Ten-0:s relatives.

Edit 2: Som Ten-0 sa i ett PM, det luktar skumt då PAYPAL visst funkar i Colombia. Så jag skiter i det, börjar säljaren redan krångla på ett så tidigt stadium så känns det inte värt att dra in flera medhjälpare i det hela.

Får leta vidare efter säkrare säljare :)

Bifogat

• n846300443_1182244_4606.jpg
    n846300443_1182244_4606.jpg
    89.9 KB · Visningar: 213
Last edited:
Oj, det var minsan inte dåligt. Ska kolla upp vars killen bor.
Iofs hamnar jag nästan i samma situation där dina bekanta kan sno mig på pengarna..menmen... Jag ska kolla var nånstans han befinner sig.

Dominator rockarn.. Här är en bild med prislapp på en 06a i svensk butik, sånär som komplett.
Vad det gäller att handla från Amerikat så är en knappt använd 07a priset mindre än hälften än vad det är här hemma.

Edit: Fick svar nu från han. Han menar på att ebay och paypal inte funkar om man bor i Colombia ("the problem ive got using ebay is that PAYPAL dont work with my country only within US and some others but not my country...")
Hoppas nu på Ten-0:s relatives.

Edit 2: Som Ten-0 sa i ett PM, det luktar skumt då PAYPAL visst funkar i Colombia. Så jag skiter i det, börjar säljaren redan krångla på ett så tidigt stadium så känns det inte värt att dra in flera medhjälpare i det hela.

Får leta vidare efter säkrare säljare :)

fiffan 78k för en cykel :näsblod

20k mer än min 06:a och då saknas ju motor :tungan

Jag kanske är en idiot, men vad i helvete berättigar det där priset för en sketen cykel?? Är ramen gjord av titan o guldlegering? Innehåller den avancerad rymdelektronik utvecklad av NASA? Finns inbyggt avancerad livsuppehållande medicinsk utrustning? :näsblod

Jag kanske är en idiot, men vad i helvete berättigar det där priset för en sketen cykel?? Är ramen gjord av titan o guldlegering? Innehåller den avancerad rymdelektronik utvecklad av NASA? Finns inbyggt avancerad livsuppehållande medicinsk utrustning? :näsblod

Gissar att ramen är i kolfiber och de andra delarna i alu och titan,
då förstår jag att en tävlingsmänniska köper cykeln.

Frågan kvarstår dock vad i helvete tråskaparen ska med en sån till :va

Jag kanske är en idiot, men vad i helvete berättigar det där priset för en sketen cykel??

Den är något överprissatt presis som dom dyraste bilarna/motorcyklarna/stereoapparaterna osv...

Ändå finns det en klick köpare som är nöjda med köpet...

Ramen är så vitt jag vet i ALU...

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...