Hur går en Yamaha R1?

Köp en skrotad R1:a och släng i en motor från en EU moppe istället.
 

Brickor blir inget bra då den tror att gasspjället är fullt öppet när man drar fullgas och sprutar in soppa i den mängd den ska ha men det kommer ingen luft ändå pga att det sitter en bricka ivägen, visst kommer systemet försöka korrigera inom rimliga gränser men jag tror knappast det klarar av att korrigera så mycket.
.

Att det blir dumt med brickor i insugen när man drar fullt är jag med på, men då kan man väl fixa så att det inte går att öppna spjällen "för mycket"? För övrigt pratar du ju om hojar med insprutning, men de 3 första årsmodellerna av R1 hade vanliga CV-förgasare som brukar funka ganska bra att strypa med trottelstopp. (Det framgick inte riktigt hur ny R1 trådstartaren var intressarad av).
 
tror knappast det klarar av att korrigera så mycket.
Stryper man den med varvtalet för att den ska gå på låga varv o bli 25kw kommer den bli oändligt tråkig.
Finns inga bra sätt när kammar mm är anpassade för orginalkonfiguration.

Enda sättet är väl o slacka gasvajern för att den ska gå bra men slött.

du sätter ju thottel stop om de är Fugge på maskin.. typ R1an, R6an, CDBR600 äldre modell (97) osv, då kan du vrida på rulle hur mycke du vill men den öppnar inte mer än va hålet är stort i styrpningen..
 
Vad en CBR600 kostar att försäkra? Det beror på årsmodell. Köp en 91:a som är strypt, eller gör det själv, och jag gissar på att den kostar lite mer än vad en EU-moped kostar i försäkring.

Andra tänkbara hojar: Puh, Yamaha YZF750R kanske? Borde fungera t.o.m som mellanklass...
 
Last edited:
298,4 km/h verklig fart är min uppmätt till :yoparty då med en hel del lull lull!
Tilläggas att det var en hel del vindmotstånd den dagen så 300 är nada problemo
 
En stilla fundering!! Varför kör man 165 på ettans växel?????? Varför ens prova ????:confused: Snacka om misshandel..............

Lite fuckovarning på ditt inlägg :rolleyes:.

Tolkar jag dig rätt så har du aldrig varvat ur din motor på någon växel, det är ju misshandel :va.

Man kör inte omkring i 165km/h konstant på ettan, när man når denna hastighet är det lämpligt att växla. Min hoj gör 166 på 1:an och jag drar den dit upp eftersom det är kul med acceleration, samt att jag är nyfiken på hur fort den går på växlarna, lägger sen i nästa växel och fortsätter gasa :tummenupp. Varför skulle man inte göra såhär kan jag fråga dig?

Vid vilket varvtal växlar du på din hoj? Ser inte heller varför man skulle misshandla motorn genom att gasa för att sen växla strax innan varvstoppet!?
 
Lite fuckovarning på ditt inlägg :rolleyes:.

bla bla bla bla massa text

Vid vilket varvtal växlar du på din hoj? Ser inte heller varför man skulle misshandla motorn genom att gasa för att sen växla strax innan varvstoppet!?

jag har inte ens varvat ur min R6a på 1an max till 13K varv (finns 2K till då) å när jag gör det så är de sista jag tänker på att titta på är hastigheten :hihi
 
Det är sant som folk säger att försäkringsbolagen går på ursprunglig effekt, dock finns det undantag. När jag försäkrade min förra hoj räknade folksam med strypningen. Min Dr 650 är reggad till 25kw och då fick jag bäst erbjudande från Bilsport och Mc eftersom att de har en "mellanklassförsäkring" som är speciellt anpassad för motorcyklar reggade till 25kw. Min försäkring hamnade på ca 5200:- halv och 7000:- hel medans länsförsäkringar (som går på ursprunglig effekt) skulle ha 20 000:- halv och 27 000:- hel... Så det kan löna sig att kolla runt lite om man säger så :)
Mitt tips skulle verkligen vara att kolla efter mindre hojar, skall du strypa till 25 kw kan du direkt räkna med att gå ner till runt 600cc, iaf om du skall ha en sporthoj. En r6 går ju att strypa relativt lätt och billigt och går väl fortfarande att köra medans en r1:a...njae :näsblod
Lycka till! :tummenupp
// Mayer
 
För att gå tillbaka till ämnet.

Trådskaparen: vad har du för budget? Det är den första frågan du ska ställa dig.

Jag betalar ca 13000 om året för min R1-03 (27 år, bor i stockholms innerstad).

Därtill tillkommer däckslitage (1-2 set per år vid vägåka). Andra slitagedelar som drivpaket(framdrev,bakdrev,kedja). Oljebyten+filter mm.

I mitt fall landar jag runt 20-25k per år i rena driftskostnader. Hur mycket har du råd med?

Sen tillkommer priset för hojen som jag köpte förra sommaren för 70k.

Sen kan man diskutera lämpligheten att köpa en R1'a som förstahoj, men det överlämnar jag till övriga förstå-sig-påare. Tjo!
 
Lite fuckovarning på ditt inlägg :rolleyes:.

Tolkar jag dig rätt så har du aldrig varvat ur din motor på någon växel, det är ju misshandel :va.

Man kör inte omkring i 165km/h konstant på ettan, när man når denna hastighet är det lämpligt att växla. Min hoj gör 166 på 1:an och jag drar den dit upp eftersom det är kul med acceleration, samt att jag är nyfiken på hur fort den går på växlarna, lägger sen i nästa växel och fortsätter gasa :tummenupp. Varför skulle man inte göra såhär kan jag fråga dig?

Vid vilket varvtal växlar du på din hoj? Ser inte heller varför man skulle misshandla motorn genom att gasa för att sen växla strax innan varvstoppet!?
Fucko varning!? :va OK om du tycker det. Är snart 40 så mossig är jag väl snarare. :pannkyss
 
Tjenare, har fastnat lite på en yamaha r1.
Hur går en sådan? topp hastighet? vad går den med 1an, 2an?

Hur mycket slöare går den om man stryper den till 25kw?

tack för svaren i förhand.

köp en 125a.

aprilia och cagiva gör döläckra hojjar som ser ut som fartmonster utan att vara det, billiga att försäkra är dom oxå om du fysiskt är vuxen..
 
Fucko varning!? :va OK om du tycker det. Är snart 40 så mossig är jag väl snarare. :pannkyss

Argh, en särkrivning! Som den bror duktig jag är så måste detta påpekas.

I övrigt kan jag ta tillbaka det jag sa om fuckovarning då. Du får vara mossig istället :tummenupp.
 
Jo trottelstopp går ju ha, antog att det var nya hojar vi pratade om bara.

till trådskaparen:
Kolla runt på blocket o ta regnummer på intressanta hojar och kolla på försäkringsbolagens hemsidor, dom flesta har ju onlineberäkningar av priset så man ser direkt vilka man inte vill ha, tex yzf750 kostar rätt mycket att försäkra.
Priset är ju så olika från person till person och beroende på var man bor.
Men sen kan det skilja rätt mycket mellan två likadana cyklar fast med ett års åldersskillnad.... märkligt värre:va med dom har väl nån slags konstig statistik att just det året var det väldigt farligt att ha en sån hoj.

det dyraste bolaget jag hittade till min hoj tog 90 000 om året i helförsäkring o det billigaste 5000 tror jag det var.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top