Hur går en Yamaha R1?


Hur mycket slöare går den om man stryper den till 25kw?

Det går säkert att få den hyfsat körbar för vardagsbruk, men den kommer att kännas väldigt klen. Jag hade 21 bänkade kW på min gamla RD 350 och man kunde väl köra ifrån de flesta bilar från rödljusen, men när man kom över hundra fick man ses sig frånkörd av det mesta. Då vägde RD:n lite över 140 kg, och R1:an har väl ytterligare 40 kg att släpa på.
 
Tja..
Ja om du undrar hur den går så kan du ju läsa nya Bike där den får snabbast varvtid och snabbast sluttid av alla supersport hojar.
Jag har en 05á och den gör ca 165 blås på 1:an och en bra bit över 200 på 2:an...
Strypa den till 25kw???? Lycka till.:yoparty

En stilla fundering!! Varför kör man 165 på ettans växel?????? Varför ens prova ????:confused: Snacka om misshandel..............
 
En stilla fundering!! Varför kör man 165 på ettans växel?????? Varför ens prova ????:confused:

för att man kan.......:)

min jävla skithoj gör bara 110 på 1:an :huvet

misshandel och misshandel :confused: det är leksaker vi snackar om och de skall man ha kul med :tummenupp
 

Strypa en hoj är inget bra alternativ då dom inte är gjorda för det, den kommer bara gå dåligt.

Det går fint att puttra runt i stan med vilken hoj som helst utan att använda mer än en fjärdedel av gasrullen, så jag skulle vilja påstå att alla hojar kan strypas med gott resultat om man gör på rätt sätt.
 
Tjenare, har fastnat lite på en yamaha r1.
Hur går en sådan? topp hastighet? vad går den med 1an, 2an?

Hur mycket slöare går den om man stryper den till 25kw?

tack för svaren i förhand.

Topphastighet: 335km/h

1an: 148,48km/h vid maxvarvtal
2an: 74,13km/h vid maxvarvtal

stryp till 25kw = begränsad topphastighet på 318km/h
och du får räkna med att den bara har 8 växlar då,
det händer inte alla men vissa.
 
Enda undantaget till at försökringsbolagen inte går på strypt effekt är då du har begränsat/mellan körkort.

Har en R1 -01. Går bra. Troligen som en traktor om den stryps. Och betalar 15000.- i halvförsäkring för den.
 
Jag är inte ute efter en snabb hoj. Vill bara ha en snygg som jag kan glida med :)
Därför tänker jag på att kanske strypa till 25kw.

Eftersom försäkringen inte går ner på en r1 om man stryper den så blir den nog lite för dyr för mig.

Vad brukar en CBR 600 att kosta i försäkring för en person som har precis skaffat kort?
 
Ah, okej..
Vill ha en snygg motorcykel men är nybörjare.
Passar R6an bättre då eller?

Eller har ni andra förslag på motorcyklar som är liknande R1 och R6.
Ska strypa mcn till 25kw så att jag får ner försäkringen :)

blir inte billigare för att du stryper, så många som har fuskat med de dära så de försäkrar på ogrinal effekten..

jag skulle väll säga att 25kw strypa en MC så blir de nog bäst gjort på 600cc och kanske vissa 750cc maskiner. du vill ju inte ha en stor tung hoj utan hästar,
så en mindre lättare hojj bör vara smidigare när dem är styrpta, syrrans CBR600F är strypt å de funkar även om hojjen är en aningen tung jämfört med min R6a

Jag är inte ute efter en snabb hoj. Vill bara ha en snygg som jag kan glida med :)
Därför tänker jag på att kanske strypa till 25kw.

Eftersom försäkringen inte går ner på en r1 om man stryper den så blir den nog lite för dyr för mig.

Vad brukar en CBR 600 att kosta i försäkring för en person som har precis skaffat kort?

beror på vart du bor osv min syster slantar upp ca 800:- månan hel/helår för sin CBR600F hon fyller 20 och har inte tagit kortet ännu.
 
Last edited:
Jag är inte ute efter en snabb hoj. Vill bara ha en snygg som jag kan glida med :)
Därför tänker jag på att kanske strypa till 25kw.

Eftersom försäkringen inte går ner på en r1 om man stryper den så blir den nog lite för dyr för mig.

Vad brukar en CBR 600 att kosta i försäkring för en person som har precis skaffat kort?

Gissar på runt 7000:-+ halvförsäkring
 
Tjenare, har fastnat lite på en yamaha r1.
Hur går en sådan? topp hastighet? vad går den med 1an, 2an?

Hur mycket slöare går den om man stryper den till 25kw?

tack för svaren i förhand.

Tjena!
Jag testade en yamaha r1-07 demohoj under min semester och måste tyvärr säga att jag blev lite besviken och så säger jag inte för att jag själv kör honda (hatar min är värre än din attityden här på sporthoj) Men helt ärligt så tänkte jag på enkla saker eftersom jag inte är något proffs!

1. Sittställningen upplevde jag som mer "upprätt" i jämförelse med mer "liggandes" på Hondan. R1 kändes också lättare vilket för mig gjorde att jag vågade ligga mer i kurvorna, inte för att jag direkt ligger mycket men ändå.

2. Från 0-4500/5500 varv kändes det som R1 sov, däremot när den väl kom igång så var den grym. Här hade jag förväntat mig mycket mer, alltså på låga varv tyckte jag inte alls den var märkvärdig. Sen antar jag att man inte köper en 1000cc för och ligga på låga varv heller, men ändå!

3. Körde R1 ca 30-40 min och på motorvägen i en hastighet på 200 km/h+ kändes den lite "skakig" lite wild and crazy, jag föredrar lite mer "köra på räls" om du förstår vad jag menar.

Hoppas du fick lite hjälp:) och ni som ska svara o börja snacka yamaha vs honda, don´t!!! Det är inte min mening och jämföra dåligt med bra osv....ska dock bli kul o prova gixxern och ninjan snart.

mina 5
 
Jag är inte ute efter en snabb hoj. Vill bara ha en snygg som jag kan glida med :)
Därför tänker jag på att kanske strypa till 25kw.

Eftersom försäkringen inte går ner på en r1 om man stryper den så blir den nog lite för dyr för mig.

Vad brukar en CBR 600 att kosta i försäkring för en person som har precis skaffat kort?


Kolla med IF, Klockrent med deras märkesförsäkring. Kolla dock upp självrisken.
 
10,300kr halv/helförsäkring på en zx6r -99.:gnissla Tog körkortet i våras o jag e 23år. Snart blir kommer höjningen på ca 3000kr:huvet
 
10,300kr halv/helförsäkring på en zx6r -99.:gnissla Tog körkortet i våras o jag e 23år. Snart blir kommer höjningen på ca 3000kr:huvet

3000:- är fan 32% på din totala försäkring!! de är bara 32% på trafikförsärkings delen som är under 5000:- räkna 32% det istället å du får fram en lägre siffra!

EDIT: ca 1600:- bör din höjjning bli.
 
Sture: Det var intressant läsande. Man blir bara mer sugen på en ny motorcykel. Men det har man inte råd med :) Men det var roligt att få veta hur du upplevde den.


Epzter: Skriv inte om inte du har något vettigt att skriva.
 
Epzter: Skriv inte om inte du har något vettigt att skriva.

Dito

Men seriöst, att strypa en retta till 25kw är ju som att säga att jag ska köpa en F22 (jet-plan) och strypa det så att jag kan övningsköra för B-kort med bil.
 
Last edited:
Mr.Me Om man inte vill vänta?


Har kollat på Honda CBR 600 också. Vet inte mycket om motorcyklar, så ge mig lite tips på någon snygg motorcykel som man skulle kunna ha som 25kw.

Köp en billig 80-talare för 25kw:s bruk. Du ska ju bara ha den som 25kw 2 år och senare köpa annat snabbt.Köp en som redan är 25kw mycket lättare.Dessutom blir dom 2 första åren billigare. Min hoj köpte jag för 7500kr och hel/hel försäkring kostar 1400kr på Bilsport&MC och måste säga att den hojen har jag haft mycket kul med och det finns mycket kvar på den. OBS! Provkör hojar på sommaren och inhandla dom på vintern så kan du tjäna runt 5-10 tusen =) Lycka till!
 
Det går fint att puttra runt i stan med vilken hoj som helst utan att använda mer än en fjärdedel av gasrullen, så jag skulle vilja påstå att alla hojar kan strypas med gott resultat om man gör på rätt sätt.


En stilla fundering då... kör du med gasrullen dragen en fjärde del så är gasspjället öppet en fjärde del med lämplig mängd soppa insprutandes, men som jag ser det så är en elektronisk styrning med soppa och tändning för att det ska bli en strypning det enda sättet att få ner effekten = gå dåligt.
Brickor blir inget bra då den tror att gasspjället är fullt öppet när man drar fullgas och sprutar in soppa i den mängd den ska ha men det kommer ingen luft ändå pga att det sitter en bricka ivägen, visst kommer systemet försöka korrigera inom rimliga gränser men jag tror knappast det klarar av att korrigera så mycket.
Stryper man den med varvtalet för att den ska gå på låga varv o bli 25kw kommer den bli oändligt tråkig.
Finns inga bra sätt när kammar mm är anpassade för orginalkonfiguration.

Enda sättet är väl o slacka gasvajern för att den ska gå bra men slött.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top