Hur fungerar slidmatning på 2 taktare

Eldstorm skrev:
Jo, den finns där. Dock har jag funderat om de inte har blandat ihop bilderna?
Borde inte 1-3 vara Reedventil, 1-4 Slidventil och 1-5 Kolvventil :confused:
Eller är det jag som är dum i huvudet? :gnissla

Nej, du är inte dum i huvudet :tummenupp De tycks ha blandat begreppen lite...
 
VRM Roffe skrev:
Tävlingsmotorer körs sällan vid varvtal där den arbetar så det är mycke skrik för lite ull som man säger när man klipper grisen.......

F-n vilket klockrent talessätt :lol
 
Slidmatning har som fördel att den i princip ger 0 flödesförluster vid öppen ventil. Reedventilerna skulle jag vilja påstå ändå är att föredra, då de ger betydligt bättre egenskaper generellt.

Finns en del som konverterat sina RG500 till reed:are, btw.

Boost-bottles/powerboxes/YEIS brukar några använda till att lindra dipen innan pipan kommer igång (ca 7000 rpm på RG:n).

/J
 
*/ ?>
Nyheter
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back
Top