Hur fungerar slidmatning på 2 taktare

Eldstorm skrev:
Jo, den finns där. Dock har jag funderat om de inte har blandat ihop bilderna?
Borde inte 1-3 vara Reedventil, 1-4 Slidventil och 1-5 Kolvventil :confused:
Eller är det jag som är dum i huvudet? :gnissla

Nej, du är inte dum i huvudet :tummenupp De tycks ha blandat begreppen lite...
 
VRM Roffe skrev:
Tävlingsmotorer körs sällan vid varvtal där den arbetar så det är mycke skrik för lite ull som man säger när man klipper grisen.......

F-n vilket klockrent talessätt :lol
 
Slidmatning har som fördel att den i princip ger 0 flödesförluster vid öppen ventil. Reedventilerna skulle jag vilja påstå ändå är att föredra, då de ger betydligt bättre egenskaper generellt.

Finns en del som konverterat sina RG500 till reed:are, btw.

Boost-bottles/powerboxes/YEIS brukar några använda till att lindra dipen innan pipan kommer igång (ca 7000 rpm på RG:n).

/J
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top