Hur fungerar slidmatning på 2 taktare

Eldstorm skrev:
Jo, den finns där. Dock har jag funderat om de inte har blandat ihop bilderna?
Borde inte 1-3 vara Reedventil, 1-4 Slidventil och 1-5 Kolvventil :confused:
Eller är det jag som är dum i huvudet? :gnissla

Nej, du är inte dum i huvudet :tummenupp De tycks ha blandat begreppen lite...
 
VRM Roffe skrev:
Tävlingsmotorer körs sällan vid varvtal där den arbetar så det är mycke skrik för lite ull som man säger när man klipper grisen.......

F-n vilket klockrent talessätt :lol
 
Slidmatning har som fördel att den i princip ger 0 flödesförluster vid öppen ventil. Reedventilerna skulle jag vilja påstå ändå är att föredra, då de ger betydligt bättre egenskaper generellt.

Finns en del som konverterat sina RG500 till reed:are, btw.

Boost-bottles/powerboxes/YEIS brukar några använda till att lindra dipen innan pipan kommer igång (ca 7000 rpm på RG:n).

/J
 
*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back
Top