Hur fort kan man köra med släpkärra utan att blir av med körkortet?

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Tjenare

Ska åka långt imon, i supersäker bil med jääättebra släp :rolleyes:

Man får ju som bekant köra i 80 med släpkärra, men hur fort kan man köra utan att riskera att bli av med körkortet? Är det som alltid, 30+ så ryker kortet...?

Vet ej, tror det är de vanliga reglerna förutom att din tillåtna maxhastighet alltid är 80km/h.

MEN!
Som du säkert vet så är det farligt att köra alltför fort med släpkärra eftersom de kan börja wobbla samt att det inte är kul att bromsa från höga hastigheter med dem.
Detta kan inträffa även med en "supersäker bil med jääättebra släp" ( :rolleyes: ), så tänk på det också. Är ju inte så kul att sätta ett släp med dyra saker i diket och så..
[/moraltant]

Tja, det är väl alltså 110 på 90-väg.
Men aktarej för att lasta för tungt och fel. Det uppför sig dumt då.

zoddri skrev:
2249679 Vet ej, tror det är de vanliga reglerna förutom att din tillåtna maxhastighet alltid är 80km/h.

MEN!
Som du säkert vet så är det farligt att köra alltför fort med släpkärra eftersom de kan börja wobbla samt att det inte är kul att bromsa från höga hastigheter med dem.
Detta kan inträffa även med en "supersäker bil med jääättebra släp" ( :rolleyes: ), så tänk på det också. Är ju inte så kul att sätta ett släp med dyra saker i diket och så..
[/moraltant]
Tack för infon allihop...

Ska köra 26 mil med tomt släp, därav min fråga, om man får dyrbar last med sig på vägen hem (hornet :tummenupp ) så kommer det ju gå lugnare...

Det bästa är att ställa motorcyklen fram mot väggen längst fram i släpet eller? så brukar jag iaf alltid göra när vi kör cross o det funkar kanon...

NSR_Martin skrev:
2250232 Tack för infon allihop...

Ska köra 26 mil med tomt släp, därav min fråga, om man får dyrbar last med sig på vägen hem (hornet :tummenupp ) så kommer det ju gå lugnare...

Det bästa är att ställa motorcyklen fram mot väggen längst fram i släpet eller? så brukar jag iaf alltid göra när vi kör cross o det funkar kanon...

Ja, den väger ju inte så fasansfullt mycket, så det ska vara lugnt!

Med bara ett tons överlast - plattan i botten! [1] :tummenupp Det gäller bara att fördelat lasten väl och ha rätt däcktryck. Jaha - körkortet ? Då ska du nog hålla dig närmare 80 än vad som känns bekvämt... :rolleyes:

[1] har bevisats empiriskt

Hört att man får köra 150 med släp i Tyskland. Dementera eller konfirmera någon!

pappa o ja körde i genomsnitt 150km/h påvägen hem från värnamo när jag hade köpt min nsr, iaf enligt färddatorn =)

NSR_Martin skrev:
2250909 Ojoj, här ser vi ett klockrent exempel av den svenska avundsjukan, du önskar allt att du ha de åkt lika fort med släpkärra va? Erkänn nu, erkänn!

:rolleyes:

Verkligen inte :gnissla

Paradoxy skrev:
2250911 Verkligen inte :gnissla
Tråkmåns...

Tanken va att ge en hint om att pr0bz troligtvis inte ville skryta utan mer tala om att det inte va några problem att hålla det tempot, fast du kanske med va ironisk på ett sådär superogenomskådligt sett ;)

NSR_Martin skrev:
2250926 Tråkmåns...

Tanken va att ge en hint om att pr0bz troligtvis inte ville skryta utan mer tala om att det inte va några problem att hålla det tempot, fast du kanske med va ironisk på ett sådär superogenomskådligt sett ;)

Nja, han brukar vara allmänt tuff. Speciellt när det gäller bilar. :gnissla

Inga probbs som sagt o köra snabbt.
Hämta hem en cross med släpkärra och låg runt 140-145 utan problem.

Dock var det välldigt fin väg.

Jag kör 80 med släp, både i jobbet å privat. (Tråkigt men sant.)

Tar inte så mycket längre tid, speciellt som hastighetskillnaden inte är så stor, eftersom 70- & 90-sträckorna är fler än 110-sträckorna.

Man förlorar iallafall mer tid på att förklara för snuten varför man kört för fort.
Bättre att ha ryggen fri, och inte ta massa raster.

I jobbet blir man ofta omkörd av samma bilar både 3 och 4 gånger på en 20-milsträcka. Dom blåser om i 130, sen rastar dom medans jag knotar på i 80 (utan massa onödiga raster.).
Lite som haren & sköldpaddan, men sparar både soppa & tid.
(För att inte tala om pengar/fortkörningsböter.)

Last edited:
War-psycho skrev:
2251013

I jobbet blir man ofta omkörd av samma bilar både 3 och 4 gånger på en 20-milsträcka. Dom blåser om i 130, sen rastar dom medans jag knotar på i 80 (utan massa onödiga raster.).
Lite som haren & sköldpaddan, men sparar både soppa & tid.
(För att inte tala om pengar/fortkörningsböter.)

Man kan också köra snabbt utan raster.
Då blir det som sköldpaddan och hästen.
Du sparar soppa men inte tid.

Jag tycker att det är värre att dra ett olastat släp än ett lastat. Särskilt små lätta enaxliga släp. De brukar kunna bli väldigt studsiga när de är tomma.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka