"Hur får vi fler unga att åka hoj"

Tycker att båda riskutbildningarna var riktigt bra och man lärde sig mycket! Dock är ofta priset på risk2 på tok för högt! Lika så ifall man inte har någon att övningsköra med så springer ju kostnaden iväg, det är nog det som avskräcker många unga tyvärr..

Som relativt "färsk" på hoj så tycker inte jag att riskutbildningarna var något större problem. Visst var det dyrt men samtidigt gav det mycket mer rent praktiskt och teoretiskt än 3 timmar körlektioner gjorde.

Men som många säger så finns det ofta inget eller ett väldigt litet intresse hos yngre idag att fixa hojkort. Att det sen kostar mycket gör dom redan få "potentiella" körkortstagarna blir ännu färre. Mycket tror jag är att dom inte haft någon i sin omgivning som delat med sig av hojkulturen. Jag har haft min farsa som inspiration genom alla år så för mig var motorcykel ett givet val. Min kusin däremot har inte tagit hojkort då hans farsa slutade köra hoj för drygt 20 år sedan. Detta spelar en väldigt stor roll tror jag.

Annars tycker jag att Peter Pan hade väldigt bra idéer om just ett "nybörjarforum" där folk kan komma med tips och erbjuda sig som handledare antingen gratis eller mot någon form av ersättning. Skulle säkert vara uppskattat bland folk för det brukar vara folk som söker handledare rätt ofta här på forumet.

Fattar inte varför folk gnäller om att hojkort är dyrt, jag tog mellankort 2010 kostade mig totalt 6000~kr, tog 2 körlektioner och 150mil körde jag o farsan, 2011 tog jag tungkortet, blev bara en uppkörning 1700kr

men ja billigare risk 2:a hade man ju önskat, nu kostade min bara 2800kr, finns körskoler som tar 3500+, men sänk risk2:an till 1500kr och risk1:an 500kr.

Ska man ha körkort så ska man ha entusiasmen och viljan. Plånboken tycker inte jag räcker för då blir det kaos

Fattar inte varför folk gnäller om att hojkort är dyrt, jag tog mellankort 2010 kostade mig totalt 6000~kr, tog 2 körlektioner och 150mil körde jag o farsan, 2011 tog jag tungkortet, blev bara en uppkörning 1700kr

men ja billigare risk 2:a hade man ju önskat, nu kostade min bara 2800kr, finns körskoler som tar 3500+, men sänk risk2:an till 1500kr och risk1:an 500kr.

När jag tog mitt A1 kort så gjorde jag det helt via körskolan, övningskörde ytterst lite med morsan.
Det slutade på strax över 10k, det avskräcker väldigt många 16-åringar...
Hade jag haft någon att övningsköra ordentligt med (Peter Pans idé är ju som sagt lysande) så hade jag kunnat spara 5-6 tusen på körlektioner...

Jag betalade 2350 spänn för risk1 OCH risk2 tillsammans. 1800 för 2an, å 550 för 1an. St Eriks trafikskola om någon med planer på att ta kortet i Stockholm undrar.
Risk2an tycker jag var bra, speciellt eftersom vi fick låna hojarna när teoridelen och praktiska delen var klar och öva lite manöverprov på egen hand på banan. Körde allt i körskolan och inget privat, så blev ju ganska dyrt, ca 13k totalt, men alla som har mc-kort vet ju att det är värt varenda spänn. Och A-behörigheten har jag ju planerat att ha kvar hela livet, så blir inte många kronor per år i slutändan...
Hursomhelst, håller helt med om idén om en "att ta mc-kort"-tråd, precis det letade jag efter för ett år sen när jag påbörjade min väg mot mc-kortet. Tror även att körskolorna kan bli bättre på att ragga kunder, dvs informera mc-drömmare om att det inte är så krångligt att ta mc-kort. Man kan lätt fixa det på en månad om man lägger ner tid å kör tre-fyra gånger i veckan typ 30 timmar sammanlagt. Jag tycker att det var ganska krångligt att få ett grepp om hur mycket tid, hur mycket pengar och var jag skulle utföra min utbildning. Jag upplevde en brist både på forumtrådar som tog upp de frågorna och brist på information från körskolorna.

När jag körde risktvåan för ca 8 månader sen så fick vi pröva att bromsa, åka i en kurva och en konbana.
Det var ca 12 pers där också så man betalade i 2800 kr i princip bara för att missa en skoldag, bli blött av regn, åka bil i 2 timmar, köra i en sväng och bromsa lite (ca 4-6 gånger var).
Precis det de ska lära ut på helt vanliga lektioner.
Riskettan va också jävligt löjlig, precis som ovanstående säger så pratar de om att man inte får köra full.

Risktvåan =2800
Riskettan=800
= 3600 kr

Tror främst att det handlar om intresse. Med tanke på att många ungdomar får sitt moppekort (5k) sen en moped som inte sällan går på 15k. Detta är en fin start till körkortet och skulle med lite sparning och privat övningskörning inte vara några problem.:tummenupp

När jag började ta körkortet frågade jag ett par kompisar om dom inte också skulle ta det, det jag fick till svar var i stil med:
Varför skulle jag ta det? jag får ju snart bil och jag har redan moppe, man kan ju inte ens använda den på vintern!:huvet

Jag minns när jag sa till morsan första gången att jag ville ta lätta kortet. Hon var inte helt glad över det utan det var farligt etc (kan tänka mig att detta är fallet för många andra). Dock genom envishet så förstod hon tillslut att jag inte skulle ge mig så hon lät mig ta det.

Kostnaden för körkortet var inte heller något jätteproblem. Mcn köpte jag själv för pengar jag sparat genom presenter & barnbidrag. Man kanske inte behöver ha någon splitter ny för 40k?:tummenupp jag fick min nsr för 10k och är väldigt nöjd med den.
Pengar till själva körkortet blev sparande och snålande från min sida, samt att jag gjorde den deal med min mor och far att om dom hjälpte till med mitt mc kort så skulle jag ta bilkortet på egen hand.
Moped hoppade jag helt över.

Dock tror jag på Peterpans idé om förare som hjälper med övningskörning :)

Last edited:
När jag körde risktvåan för ca 8 månader sen så fick vi pröva att bromsa, åka i en kurva och en konbana.
Det var ca 12 pers där också så man betalade i 2800 kr i princip bara för att missa en skoldag, bli blött av regn, åka bil i 2 timmar, köra i en sväng och bromsa lite (ca 4-6 gånger var).
Precis det de ska lära ut på helt vanliga lektioner.
Riskettan va också jävligt löjlig, precis som ovanstående säger så pratar de om att man inte får köra full.

Risktvåan =2800
Riskettan=800
= 3600 kr

Fasen vad surt, vi hade 4 timmar på gokartbana, större delen av tiden spenderades med att brassa runt banan och ha kul, vår lärare körde det mesta individuellt med oss, vi var bara 4 pers så det blev rätt mycket tid till övers för oss att njuta i sadeln :)
Betalade 2700kr, tycker det var väl spenderade pengar.

Nehh... jag tror mer på att det beror på att vissa helt enkelt väljer att lägga pengarna på annat.
Jag tror inte att priset på risk 1'an o 2'an har så mycket med saken att göra.
De som gnäller över ca 2800 spänn kan ju knappast ha råd med hojj ändå.

Kolla istället på det som avskräcker, FÖRSÄKRINGEN för en yngre är ju sjuuuukt dyr.

Där tror jag det ligger, när de frågar sig själva... vill jag ha hojj, eller vill jag kunna gå ut med polarna, åka utomlands osv.

Finner det faktiskt lite lustigt att så många direkt säger att det skulle bero på riskutbildningarna.
Håller med om att risk 1'an sög, men 2'an var bra.
Den kostade som 2 körlektioner och var längre än 2 lektioner.
Det fanns dessutom några bra saker att känna till och man ska nog inte bara utgå ifrån sig själv när det gäller en utbilding som denna.

Ett expempel "Jag trodde/visste inte hur stor skillnaden mellan 50 och 70 var.
Att jag i 50 km/h skulle hinna stanna på den punkt som jag började bromsa när jag åkte 70,
om jag reagerade på samma punkt (de tände en lampa när jag skulle bromsa).

Bra att veta tycker jag, jag kanske inte kommer att åka 50 för det, men bra info lik förbannat.
(Det var bara ett exempel=)
Det är inte krångligt att boka riskutbildningar, det gör man på nätet och nätet kan väll inte vara ett allt för okänt ställe för de flesta?

(En lite parantes i ämnet om att köra full.. ja, alla vet om att man inte ska/får göra det.. trots det hade 5 st förra året blivit nekade att genomföra risk 2'an på Gillinge pga att de inte klarade av blåstestet man fick göra innan man började.. så det kanske inte var en helt onödig påpekan att man inte ska köra när man druckit trots allt.. alla vet uppenbarligen inte om det :tungan )

Igen, kolla priser för att ÄGA in hoj, speciellt om man är yngre.

Last edited:

Som 18-åring så betalade jag 1857kr hel/hel på alla mina hundratjufemmor hos Folksam, försäkringen på dessa hojar är löjligt billig.
Så fort det är större än 125cc så stiger priserna åt skyarna dock...

Trenden att ta både a- och b- kort har ju minskat i minst 10- 15 år och huvud orsaken är kostnader såväl för att ta ett körkort som att äga ett fordon har ökat. Det har tillkommit många moment i utbildningarna som fördyrat dem samt att man lade på moms på körkortsutbildningarna 1997. I ett slag blev det 25% dyrare. Man kan nog säga att det har blivit lite av en klassfråga att ta körkort idag.

Jag förstår inte vad som är krångligt med utbildningarna.
90% av de jag träffat som tycker risk ettan / tvåan är onödiga ska helst inte köra hoj alls.

Jag lärde mig massor på risktvåan, och hade riktigt kul runt alla konor och grejer.

Riskettan är onödig definitivt, iaf den jag gick på. Trodde det var allmänt vett att inte dricka sprit eller ta droger över huvudtaget innan man sätter sig i bilen. Fast sen så vet jag ju folk som gjort det men det tror jag inte skulle gå bort pga av nån kurs.... Risktvåan å andra sidan var fasiken den bästa jag varit med om, inte för att jag lärde mig så mycket nytt där, men kul var det. Men jag såg nyttan med risktvåan på folk som inte kört bana innan.

Degenerate: Hur länge sen var du 18?
Skulle vara roligt att veta vad premien blir på 125or i olika län som det ser ut just nu

de är ingen dum ide peter pan :tummenupp. vi måste ju se till att den yngre generationen (som mig) tar mc kort:yoparty. de har blivit komplicerat att ta mc kort i dagens läge, risk 1,2 är ju löjlig. alla vet att man inte får köra för fort,kör på fyllan etc. tycker risk 1,2 är over kill.

mvh,johan

Håller med dig att 1an är löjlig. Den handlar bara om lite statistik o sunt förnuft. Risk 2an däremot är allt annat än löjligt. Jag fick lära mig massor med saker jag annars inte skulle fått lära mig på körskolan. Sen att den kostade ca 4000kr för 2 timmars körande är LÖJLIGT.

Nytt forum "SKAFFA HOJKORT - SÅ GÖR DU! "

Undertrådar;
- Att ansöka om hojkort.
- Att köra med trafikskola
- Att köra privat
- Första hojen - och vad passar att köra upp på?
- Privata handledare på din ort
- Tips o trix (som inte passar in på övriga trådar)
- ???
- ???

Kom med fler lämpliga (och seriösa) undertrådar för de som behöver veta. Bygg vidare på mitt inlägg här o ta bort "Quote" så vi bygger tillsammans.

Last edited:
Om vi skissar vidare på ett nytt forum för de som vill skaffa hojkort, hur ska forumet byggas upp?

Om vi kallar forumet "SKAFFA HOJKORT - SÅ GÖR DU! "

Undertrådar;
- Att ansöka om hojkort.
- Att köra privat
- ????
- ????

Kom med fler lämpliga (och seriösa) undertrådar för de som behöver veta. Bygg vidare på mitt inlägg här o ta bort "Quote" så vi bygger tillsammans.
-Tips & Trix
Finns ju en tråd för att betygsätta trafikskolor det är dock lite krångligt att sitta å kolla igenom hela tråden när man letar efter en trafikskola. men om man gjorde detta till en karta/lista där man delar in skolorna efter län skulle det vara lätt hitta den skolan man letar efter. Sen bör såklart medlemmar kunna ge betyg & skriva kommentarer

Last edited:
"Privata handledare - frivilliga" - Man anger vilken region av landet man tillhör, vilket område man kan tänka sig erbjuda sina tjänster inom (stad, kommun, etc.) samt vilka tider man kan. :)

Nytt forum "SKAFFA HOJKORT - SÅ GÖR DU! "

Undertrådar;
- Att ansöka om hojkort.
- Att köra privat
- Privata handledare på din ort
- Tips o trix (som inte passar in på övriga trådar)
- ???
- ???

PS. Tror det där med att lista trafikskolor dels blir bökigt, bättre att låta eleverna leta på nätet själva över lokala trafikskolor. Däremot kan de fråga på lämplig tråd om respektive trafikskola är bra etc. Sen kan vi inte göra reklam här, dessutom trist om man rekommenderar en skola och så blir det inte så bra som man skrivit. Kan bli surt. DS.

Trenden att ta både a- och b- kort har ju minskat i minst 10- 15 år och huvud orsaken är kostnader såväl för att ta ett körkort som att äga ett fordon har ökat. Det har tillkommit många moment i utbildningarna som fördyrat dem samt att man lade på moms på körkortsutbildningarna 1997. I ett slag blev det 25% dyrare. Man kan nog säga att det har blivit lite av en klassfråga att ta körkort idag.

Jag vill ha en ferrari.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...