"Hur får vi fler unga att åka hoj"

Nytt forum "SKAFFA HOJKORT - SÅ GÖR DU! "

Undertrådar;
- Att ansöka om hojkort.
- Att köra med trafikskola
- Att köra privat
- Första hojen - och vad passar att köra upp på?
- Privata handledare på din ort
- Tips o trix (som inte passar in på övriga trådar)
- 25 Kw och strypningar
- ???

Kom med fler lämpliga (och seriösa) undertrådar för de som behöver veta. Bygg vidare på mitt inlägg här o ta bort "Quote" så vi bygger tillsammans.

Tog själv körkort och köpte mc vid 18års ålder, bor även i stockholm. Vill man går det, bara att prioritera. Utekvällar på krogen varje helg eller mc-kort till sommaren.

helt rätt tänk :tummenupp, folk lägger fler tusen på krogen per helg sedan gnäller dom att körkortet är dyrt hum :dummer.

Tror jag betalade 2500:- för både Risk1 och Risk2 på Farsta Trafikskola, man körde Risk1:an på förmiddagen och Risk2:an på eftermiddagen. Tror Farsta Trafikskola är den enda i Stockholm som kan erbjuda båda utbildningarna på sin egen bana till ett sådant bra pris.

"Riskkurser för MC körs på lördagar i Håga industriområde under vår, sommar och höst fram tills vädret blir för dåligt. Adressen är Industrivägen 1-5 i Västerhainge. För mer information samt bokning kontakta oss så hjälper vi dig.
Riskutbildning 1 kostar 600 kr.
Riskutbildning 2 mc kostar 1950 kr.
Vid köp av båda utbildningarna 2500 kr."

Last edited:
Jag har inte tragglat mig igenom hela tråden så jag vet inte om det nämnts men: Det hade varit bra att få bort hysterin kring hästkrafter. Man kan ha jävligt kul på en hoj med 50 pållar. Det måste inte tvunget vara en supersporthoj med 200 hästar. Många unga ser de sinnessjuka försäkringarna på vad de tror är "the shit" och avstår, istället för att skaffa en hoj de har råd med och lär sig krypa innan de börjar gå.

Jag har inte tragglat mig igenom hela tråden så jag vet inte om det nämnts men: Det hade varit bra att få bort hysterin kring hästkrafter. Man kan ha jävligt kul på en hoj med 50 pållar. Det måste inte tvunget vara en supersporthoj med 200 hästar. Många unga ser de sinnessjuka försäkringarna på vad de tror är "the shit" och avstår, istället för att skaffa en hoj de har råd med och lär sig krypa innan de börjar gå.

Det är fan skitkul på en liten 250 på 25 kw med, sålänge man inte är ute efter att blåsa bort vett och sans i höga hastigheter. ;) Krokiga vägar är däremot skiten. ;)

Min första fråga är hur ung är "ung"? 20-25 eller under 30?

Tror iallafall det finns en hel drös "problem" man måste ta sig förbi för att skaffa hoj. Pengafrågan brukar vara den första som dyker upp, att köpa utrustning, hoj och sen körkort på det är väldigt mycket pengar för unga, särskilt i dessa dagar då många går vidare till högre studier och lever på studielån.

Sen så ska det ju alltid köpas en hoj med 150+ hästar och då skenar även försäkringspriset iväg, att se siffror på 20-40 000 per år i försäkringskostnader är ju inte särskilt intressant. För att inte tala om löpande reparationskostnader och slitagedelar.

Den allmänna bilden att det är mest huliganer och feta knuttar som kör hoj, tillsammans med att det ses som väldigt farligt, gör inte saken bättre.

Höjd körkortsålder och ännu fler prov instiftas från nästa år, hjälper ju föga.

Med allt detta mot en ung, potentiell MC-förare så krävs det ett oerhört intresse för att ens överväga saken. Känns som att de flesta som ger sig in redan har någon form av kontakt inom hojkollektivet. Det viktigaste för att få fler att verkligen överväga MC (och då inte bara munväder som det i de flesta fall är), det är ett entusiastfordon och allt som lättare körkortsregler och liknande blir i slutändan meningslöst om det inte går att skapa intresse runt hojkulturen.

Bra skrivet - det här ska lyftas fram. Här har vi ett problem att ta tag i, på flera fronter. Inte minst har vi olyckorna inom det här segmentet.

Jag tycker vi ska vara snälla mot våra 125-åkare, vi har väl alla varit i den sitsen?
Första gången jag körde 125:a blev jag helt såld, det var en otroligt rus, som blev bestående hela livet.
Mina vänner valde andra vägar till "rus" och lämnade världen alldeles för tidigt, vila i frid.
Nä, värna om nästa generation, arvet ska väl bäras vidare, eller?

Vore kul att se fler 125or på bandagarna.
Men i så fall kanske i en egen grupp så de inte tappar allt ego direkt när storhojarna drar förbi.

Men i så fall kanske i en egen grupp så de inte tappar allt ego direkt när storhojarna drar förbi.
En 125-grupp provade vi ju på Tuvängen och det blev väldigt uppskattat av de som kom, några åkte riktigt långt för att få vara med.
Bra initiativ, mer sånt.

Alternativt kan ju alltid någon tävlingsförare köra 125a med de stora hojarna och visa att det inte är volymen man har som spelar störst roll? :D

Detta inlägg är från tråden i SMC's forum.

Kom gärna med reflektioner.

Tack Oldbiker för att du skapade denna tråd. Den är oerhört viktig och befogad frågesällning. Tyvärr så är det nog inte endast ett svar på den, då problematiken bakom den vikande trenden är mångfasseterad.

Jag har ett par frågor för de som känner att de besitter kunskap att svara på dessa innan jag ger mina förslag på det jag kan tänka för åtgärder som kan bidra till att vända den negativa spiralen vi befinner oss i.

Finns det någon handlingsplan från SMC håll avseende detta?r
Om det finns var kan man hitta information kring det?
Vad finns det för ytterligare organisationer som kan tänkas ha en handlingsplan i samma anda?
Vilka ingredienser skulle kunna innefattas i dessa handlingsplaner om de nu existerar?
Vilka synpunkter finns det ytterligare som kan föra denna strävan framåt att öka medlemmarna i MC Sverige.
Finns det några faror med en stagnation av medlemmar i detta område?

Bara en kort beskrivning om mig själv.

Från att ha varit emot MC åkande, där jag tom sa till ett par av mina anställda att skaffa de MC kort skulle de få kicken mest på skämt, men både de och jag visste att det fanns lite allvar i också. Jag vaknade upp en morgon imellan dagarna i fjol och hade förmodligen drabbats av en lätt försenad fyrtio års kris så bestäde jag mig för att jag skulle ta MC kort och sen skulle jag köra på bana. That was it.
Tre uppkörningar senare i början på maj hade jag mitt körkort och 20 000:- fattigare.
Till dags dato har jag gjort en del dåliga affärer. Jag visste att detta var inte en av de sämre, tvärtom denna är förmodligen en av de bästa, inte ekonomiskt räknat, men definitivt på ett annat plan som inte kan mätas i pengar.
Sedan dess har jag uppmuntrat de två stackarna och alla andra att se till att ta sitt MC kort.

Den friheten att köra MC kan inte förklaras, den måste upplevas för att man ska kunna förstå detta fenomen.
Efter jag börjat att köra MC har mina medarbetare tyckt att jag blivit mer medmänsklig och positiv. Detta i sig är den största belöningen även ekonomiskt. Kan jag få dessa medarbetare att trivas mer på sitt jobb, då har jag kanske förmånen av att de stannar kvar hos oss och ger det där lilla extra engagemang som ett litet företag är så extremt beroende utav.
Slutsats en sen investering med en nyttig läxa med resultat att det blev trevligare på jobbet.

Till ämnet.
Kom gärna med synpunkter och feedback på det jag skriver, för det finns säkert mycket som jag inte tänkt på.
Here goes.

Jag inbillar mig att en tillväxt bland de unga är av största vikt av följande anledningar. Om vi inte får en tillväxt bland de yngre så kommer MC sverige kanske inte att dö ut, men vi kommer absolut att få det oerhört mycket jobbigare på alla fronter från myndigheter som inte kommer att ta någon som helst hänsyn till oss, Och ja det kan bli värre än dagens situation, till allmänhetens ifrågasättande och accepterande.
Ett exempel på varför tillväxt bland de unga är av största vikt har jag själv upplevt i en ridskola som min mor drev för en del år sedan när hon lämnade i protest mot föreningens beslut att inte fortsätta satsa på ungdomarna så förföll verksamheten från att ha hållt SM i såväl fälttävlan som körning till en tretton på dussinet lantorts förening.

Nu har min syster tagit över ridskole verksamheten med ambitionen att satsa på undommarna med en styrelse ett decinum senare som verkar kunna satsa i den riktningen, tiden får utvisa.
Likheterna mellan MC sporten och Ridsport är långt närmare än vad man kan tro, bägge kräver en hel del motorik sam ett vaket sinne, saker händer väldigt snabbt, man måste arbeta med sig själv för att kunna träna in rätt beteende i olika situationer.
Motor sport och Ridsport får samma minimala uppbackning från stat och kommuner. Vi kan inte alla hålla på med fotboll.

Kan vi få in de unga så ökar möjligheterna att få ekonomisk hjälp från kommunerna. Då kan inte kommunerna blunda för det faktum att det finns mer än Fotboll på denna planeten.

@ Att synliggöra oss i alla tänkbara situationer med allt det positiva det innebär att åka MC för allmänheten är nog det enskilt största vi kan göra för att locka till oss ungdommar.
Exempel på detta kan vara att ha samordnade korteger på tex nationaldagen på så många orter som möjligt i landet med folk som delar ut flyblad och monterar dit folk kan få svar på alla möjliga och omöjliga frågor kring MC åkande med ett leende på läpparna.
Samma saker vid olika festivaler och jippon som anordnas lokalt på olika orter runt om i landet.
Eventuellt prova på att åka motorcyckel ( om så bara ett par kvarter) vid dessa och andra events. Jag vet att Blocket är nedlusat av beg men funktionsduglig skydds utrustning som jag med många fler kan tänka sig skänka för ändamålet.

@ Bearbeta Beslutsfattare, politiker och företagsledare via SMC och andra mc föreningar i den riktningen.

@ Jag körde på bana ca 8 ggr i sommar både på Knutstorp och Sturup, det jag lärde mig där av Bengt, Paula, Alex, Åsa mfl väldigt duktiga och med en avslappnande attityd som av mig uppfattades mycket välkommnande oerhört lärorikt långt mer en två veckors intensivutblidning ( inget negativt om den tvärtom ) samt väldigt proffesionellt.
Sydskånesemse får Högsta betyg av mig, det finns mycket som säkert kan förbättras men efter att ha läst deras verksamhets berättelse från årsmötet så kan jag bara säga att man behöver inte vara civilekonom för att räkna ut att hela den organsationen uträttar Under med de ekonomiska vilkoren de lever under.
Skillnaden på deras verkamhet och en körskolas är, en körskola lär ut det du behöver för att klara den specifika uppkörningen med dess till vissa delar avarter till körprov. Och att åka för att aldrig hamna in shit.
Sydskånes verksamhat går ut på att lära dig att köra motorcykel inte åka motorcykel och att hantera situationer när du hamnar in shit. Jämförelsen är en grov förenkling.

Sydskånesemmse är inte ensamma om denna verksamheten och jag förmodar att de och andra organisationer som håller på med denna typ av verksamhet borde statsfinansieras åtminstone till viss del för den föder de facto fram mer kompetenta mc förare.
Här borde det finnas en prova på möjlighet för unga och andra för den delen, jag är säker på att många skulle börja fundera på om de inte skulle ta kortet för att kunna köra själva på bana att man sedan blir en bättre förare på köpet när man har shit kul e ju inte fel. Denna sysselsättning kräver en fysisk prestation vilket tränar kroppen, kanske inte heller det är helt fel i vårt övergödda MC Donalds samhälle.

Ett stort problem har dock dessa verksamheter och det är att de får inte verksamheten att gå runt. Detta kommer utan tvekan att leda till att det blir så mkt dyrare att delta på dessa bandagar att vanliga människor inte kommer att ha råd med detta.
Jag var orolig för min egen del att när man väl lärt sig att köra fort på bana så kommer man att utöva detta i tid och otid ute på allmänna vägar.
Jag ska inte vara skenhelig och påstå att det inte händer att jag kör för fort på allmän väg. Jag har inget problem med att hävda att det för min del har de t inneburit att jag väljer de tillfällen som jag "drar på" på allmänna vägar med mer omsorg och insikt över att där finns det så många fler faktorer som påverkar och som ligger utanför min kontroll som förare att även om jag vore gud själv på motorcykel så kan andra omständigheter ställa till det rejält för mig och andra med tragiska konsekvenser.
Jag känner att jag kan spara mig till bankörning för att pressa mina gränser.
Nu finns det säkert de som skulle hävda att andra kanske skulle lära sig att köra fort på bana för att sedan prakticera detta i tid och otid overallt, det finns de som har jaktvapen som aldrig borde fått hålla i en studsare heller för, och inte tala om de som kanske skulle låta bli att köra bil. Kan så vara men då har de åtminstone fått några kunskaper om vad de skulle kunna göra för att hantera den uppkomna situationen.
För det finns de som aldrig har lärt sig att hantera situationer och som konstant testar sina gränser ute i trafik.
Jag är säker på att en och annan polett hade trillat ned på dessa individer om de fått testa på att köra på bana.

En lösning vore att subventionera för förstagångs förare och ungdommar att kunna komma på bana och prova själv.
Hur ska man nu kunna ha råd med detta när verksamheterna redan haltar och egentligen kräver kostnadshöjningar för de färre och färre som vill utöva den sysselsättning.
Ett sätt kan vara att jaga sponsorer såväl från kommun och myndighetshåll som privata sektorer det borde kunna gå att göra mer där.
Ett annat kan vara att uppvakta trafikskolor, MC handlare mfl med reklam för dessa aktiviteter, kan säkert landa positivt hos en del.
Kom gärna med förslag.

Detta är en del av de reflektioner jag har kring detta hittills. Min förhoppning är att denna tråden kan generera en del matnyttiga förslag på hur vi kan vända denna negativa trend som denna tråden handlar om.
Jag är säker på att det finns både resurser och kompetens bland oss mc förare att ändra på detta tillstånd.

Det går bra att kontakta mig med förslag och ideer kring detta för jag känner att vi måste få en tillväxt i MC sverige för att inte totalt marginaliseras i samhället. Jag tror att hela branschen är i gungning och måste hitta nya grepp.
Den tiden när man fick A behörighet i samband med Bilkortet är över vilket innebär ett svårt bortfall av presumtiva kunder för hela industrin.

För övrigt tyckrer jag att det borde vara maj månad nu.

ICEHEAT AB
Rami Farajallah
+46766450300
rami@iceheat.se
Redigera inlägg * Svara * Svara med citat * * Blogga det här inlägget * ** *

Nästan samtliga jag pratar med både unga och äldre har funderingar på MC. Vissa mer seriösa än andra såklart och oftast är det väl bara prat.

Jag tror däremot det hela handlar om intresse, har du det så tar du kortet d1reCCKT!!

Riktigt jävla sant det där sistnämda! Nu när korten är så pass omständiga och dyra och ta så måste man faktiskt ha ett stort intresse för att ta kortet. Annars blir det att man bara låter tiden passera, man går på någon risketta, bokar nån körlektion sen blir det inte av. /en lätt mc förare som tog kortet i höst

Vill man VERKLIGEN så offrar man för att få det man vill ha. Dagens ungdomar gnäller för minsta lilla sak och för att de inte får ALLT serverat på silverfat. Det ska inte vara enkelt att ta hojkort. Det innebär större risk att köra prestandastark MC å just därför ska det vara svårare att ta kortet. På så sätt sållar man bort en del av de som tyvärr inte har något bakom pannbenet.
"...Är det lätt, tar jag kortet bara för att jag kan..." Vad mig anbelangar så kan de gott höja åldern till 24. Under försommaren 2011 var det 3 killar i 20-års åldern som trissade varandra med sina supersporthojar. I deras värld mätte de balle genom att åka 150km/h utan hjälm. Ett fatalt misstag gjordes och ena killens hjärna låg utspridd över hela vägbanan.. Statistiken säger sitt, svart på vitt.

Hej Mimo.

Helt rätt i det du skriver. Det finns statestik och fakta att hänvisa till och youtube är nedlusat av klippnsom visar än det ena än det andra i den vägen.

Att ungdommar är mer bortskämda idag är nog riktigt till viss del, de är mer förvirrade i dag också. Vi lever i ett enormt mediebrus. Det gjordes en undersökning för några år sedan som påvisa att informationen i en dagstidning idag är lika mycket som en amerikan mötte under hela sin livslängd i början på 1900-talet.

Jag tänker så här, om vi får det svårare och dyrare för ungdommar att ta körkort så kommer det att påverka MC kollektivet mycket negativt genom att vi blir marginaliserade i samhället på ett sätt att ingen tar hänsyn till denna grupp.
Tvärtom vi blir svartmålade att utgöra en hot i vardagen.

Det kanske inte ska bli enklare att ta körkort, man ska besitta nödvändiga baskunskaper, helt rätt. Men idag är det för mycket krångel och byråkrati dessutom jävligt dyrt.

Det anser jag borde ändras och det kommer inte att ske per automatik utan vi som kör MC är väl den gruppen som Vet vad det innebär borde ha ett ord med i besluten, eller.

Beträffande exemplet du tog upp och som är befogat så tror jag inte rätt lösning är att försvåra för unga att ta kortet. Här gäller det att få dem intresserade på rätt sätt.
Att det ska vara naturligt att använda korrekta skydd och att välj var och under vilka former man väljer att tänja gränserna.
En del unga lockas av det som är häftigt, farligt och utmanande, då är kanske inte custom träffen det som är det första som hägrar. Där vore det bra om det är lättare för dem att hitta dit de kan få utlopp för sina känslor exemplvis på Banåkning, eller Motorcross banor osv.

Att åka av på bana är betydligt mindre riskfyllt än att göra det i trafik. När man varit med om det så inser man oavsett ålder att det är på bana eller avskilda områden dessa aktiviteter hör hemma samt att man utgör en fara för sig själv och inte andra trafikanter.

Resonenanget kring att begränsa i ålder, i svårighet, osv faller lite på eget grepp.
Om vi skulle tillämpa det då skulle vi börja ifrågasätta bilkörning för de finns ju de som kör aspackade betyder det att alla som kör bil är presumtiva fyllekörare?
De jägare som tog licens för jakt för att det är macho ska de vara normgivande för hur hela jakt kåren fungerar?

Denna typ av infackning är mer och mer vanligt förkommande från myndigheters och försökringbolags sida och de verkligen marknadsför sitt handlande väl. Man hittar en del felande länkar och så skylls hela kollektivet. Försäkringsbolagen kan höja premier precis hur de vill utan hänsyn än till den egna plånboken och myndigheter kan sätta upp vajerräcken utan att anpassa dem för MC trafiken för vi är ju så få så vem bryr sig.

Att sedan handlar kollektivet som lever på MC förare får en ännu mindre kundbas leder till redan dyra produkter blir ännu dyrare.

Där i ligger problematiken med den nedåtgående trenden på tillväxt sidan och i vilken grupp i samhället kan vi hitta tillväxt, jo de unga.

Mvh Rami

Skippa allt trams som te.x. lågfarts banan

Lågfarts banan är trams - ärligt är det någon som haft nytta av de kunskaperna i sitt hojåkande, inte ens MC läraren kunde förklara nyttan av den utan sa att vägverket bestämt så & att det var bara att lyda.
Riskutbildningen behövs kombinera gärna med ett studie besök på spinalis, så man får se konsekvenserna av en hoj krasch.
Högfarts banan är ok, att lära sig undanmanöver & att bromsa effektivt är viktigt.

Men tyvärr är det så att man lär sig att köra för att klara uppkörningen & när man fått lappen kör man som alla andra, kanske lite försiktigare de 2 första åren.

MC´kort är dyrt att ta & vissa körskolor pumpar eleverna på mer pengar än nödvändigt.

Sedan tycker jag personligen att 21 åringar inte ska köpa en sporthoj som första hoj utan börja med mer lättkörd & motorsvagare; men det är min åsikt vilket jag vet inte delas av alla.

Last edited:
Rent generellt kan mckollektivet börja med att dämpa sin nedlåtande ton mot just yngre och framför allt sluta dra alla över en och samma kam. Alla är inte självmordspiloter som bombar satan...

tog körkort förra säsongen, blev säkert en 15k med alla omkostnader. (då ej utrustning + hojköp) Vart en del stora investeringar som skulle till, att ha handledare, övningsköra, körlektioner osv.

Just du bevisar själv varför man ska gå risk 1 samt risk 2.

de är ingen dum ide peter pan :tummenupp. vi måste ju se till att den yngre generationen (som mig) tar mc kort:yoparty. de har blivit komplicerat att ta mc kort i dagens läge, risk 1,2 är ju löjlig. alla vet att man inte får köra för fort,kör på fyllan etc. tycker risk 1,2 är over kill.

mvh,johan

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...