"Hur får vi fler unga att åka hoj"

Någon från SMC som har idéer?

Bra att nå ut via SH eller hur, eftersom det läses av så många? Hålla forumet lika hårt spamfritt som teknikforumet, seriöst helt enkelt.
Länkar från SMC och vice versa?

Swedie - åsikter? Ser du några nackdelar? Jag kan tänka mig att moderera ett sådant här forum. Gärna under "mc-relaterat.."
 
riskettan tyckte jag personligen var helt onödig. Allt de sa var i princip sånt man får läsa i teoriboken ändå. Om man inte fattar att man inte ska köra hoj efter man druckit eller att man ökar riskerna av att köra för fort tror jag faktiskt inte att det hjälper att se en hojåkare inlindad i en lyktstolpe. Kanske bara jag som är pessimistisk..

på tvåan lärde jag mig en hel del och att köra runt på konbanor och göra övning på helt nya monster 696+ i 3-4timmar aktiv körtid var jäkligt kul


kostnaderna för att ta hoj- och bilkörkort blir lite för höga för de flesta som är 18-19år (om man inte har någon att övningsköra) men jag förstår inte riktigt alla som klagar på försäkringarna, behöver man verkligen än supersport på 150+hästar som första hoj?
och en 25kw kostar i inte mycket att försäkra tex min sv650s 1600kr halvf/år.
 
Är själv ny körkortstagare, utan nån att övningsköra med och knappt kunde cykla innan - ja det blev väldigt dyrt. Körkortet summa summarum drog runt 42.000:- och många körlektioner krävdes det för att få in balans och teknik. Och det här att hjälpa andra är jag bara så PRO! Skulle någon fråga mig om jag kan hjälpa dom komma igång, svara på frågor, övningsköra - you name it! SJÄLVKLART ställer man upp! Ju mer vettig hjälp och bra mentorer man får ju bättre hojförare blir man, det tror jag iaf! Jag önskar så jag hade någon att fråga om saker eller få köra med.

Min äldsta dotter är 8,5 och hon tjatar som en galning för att få börja köra cross, helt orädd är hon dessutom och hon har själv kollat upp körkortsålder för både moppe och lätt mc :) Sånt blir man ju stolt över! Klart ungen ska få köra!

Jag tror vi som kör måste tänka på att det är vi som är förebilder för nästa generation. Om vi visar på hur kul det är så attraherar det fler, om vi hjälper till och lär ut bra saker så blir de bättre förare.

Vad gäller riskettan och risktvåan, riskettan behövs för de yngre körkortstagarna tror jag, vissa diskussioner vi hade var bra även för mig då det handlade tex om hur jag tänker om jag ser en kompis på en fest ta hojnycklarna och gå ut och starta hojen när personen druckit, tyckte det var bra att ha tagit ställning till hur jag tänker och tycker och agerar. Var bra att få höra hur andra resonerade också och diskutera varför vi tyckte olika. Men att sitta av så lång tid och betala för det, njae... hade kunnat innehålla så mycket mer. Vad gäller risktvåan tyckte jag den gav massor. Men visst, den kan ge ännu mer för det priset.
 
Finns väl egentligen väldigt mycket som behöver göras för att ändra trenden. Själv så tror jag att en viktig aspekt är att ändra yngres attityd. Man ser allt för många unga personer som kör som om deras liv stod på spel. Tycker inte att man ska gnälla på kostnaden för kortet. Hur ska du ha råd med hojen om du inte har råd att betala 10 - 15k för kortet? Eller är det som vanligt att folk vill få all gratis?
 
jag ser inte ens ett problem. det är ju inte så att hojsläktet håller på dö ut. eller? dom som vill ha mc skaffar en. i rest my case
 
Om färre unga skulle köra ihjäl sig skulle det vara fler unga tror jag. Och halvunga. De som inte kör ihjäl sig tappar lite lust på vägen kanske.

Höj åldrarna helt enkelt, mer riskutbildning och krångligare att ta körkort så de som börjar köra hoj fortsätter och inte kör ihjäl sig och drar ner andra.
 
Att ta körkort är inte SÅ dyrt; låt oss säga 20 000 kr
Köpa hoj ~ 30 000 kr (om man nu tycker att saker är dyra lär man ju inte köpa dyrare hoj än så)
Försäkring 4000-140 000 per år

Varken kortet eller hojen är speciellt dyra det är försäkringen och bensinen som kostar slantar. Billigare trafikförsäkring vore önskvärt.

Gällande att vi skulle få fler idioter som kör mc så förstår jag inte riktigt inställningen. Klart vi vill att fler ska köra hoj?
- "Mja mja, men idioterna förstör för oss andra! Snart kommer man införa nya lagar.. bla bla"
Om man nu vill påverka vilka lagar som införs eller ej får man väll engagera sig politiskt, annars är det bara å hålla käften. :puNcKt :fakta
 
Att ta körkort är inte SÅ dyrt; låt oss säga 20 000 kr
Köpa hoj ~ 30 000 kr (om man nu tycker att saker är dyra lär man ju inte köpa dyrare hoj än så)
Försäkring 4000-140 000 per år

Varken kortet eller hojen är speciellt dyra det är försäkringen och bensinen som kostar slantar. Billigare trafikförsäkring vore önskvärt.

Gällande att vi skulle få fler idioter som kör mc så förstår jag inte riktigt inställningen. Klart vi vill att fler ska köra hoj?
- "Mja mja, men idioterna förstör för oss andra! Snart kommer man införa nya lagar.. bla bla"
Om man nu vill påverka vilka lagar som införs eller ej får man väll engagera sig politiskt, annars är det bara å hålla käften. :puNcKt :fakta

Känner du nån som BETALAR 140.000kr/år ?
Nähe..
 
Om färre unga skulle köra ihjäl sig skulle det vara fler unga tror jag. Och halvunga. De som inte kör ihjäl sig tappar lite lust på vägen kanske.

Höj åldrarna helt enkelt, mer riskutbildning och krångligare att ta körkort så de som börjar köra hoj fortsätter och inte kör ihjäl sig och drar ner andra.

Enda sättet att nå nollvisionen praktiskt är att stoppa tillväxten
 
Jag tror iaf att Harleycommunityt kan locka ravegenerationen.

bikerpipe2vjhfhjgf_thumb.jpg
 
Nytt forum "SKAFFA HOJKORT - SÅ GÖR DU! "

Undertrådar;
- Att ansöka om hojkort.
- Att köra med trafikskola
- Att köra privat
- Första hojen - och vad passar att köra upp på?
- Privata handledare på din ort
- Tips o trix (som inte passar in på övriga trådar)
- ???
- ???

Kom med fler lämpliga (och seriösa) undertrådar för de som behöver veta. Bygg vidare på mitt inlägg här o ta bort "Quote" så vi bygger tillsammans.

PS. Tror det där med att lista trafikskolor dels blir bökigt, bättre att låta eleverna leta på nätet själva över lokala trafikskolor. Däremot kan de fråga på lämplig tråd om respektive trafikskola är bra etc. Sen kan vi inte göra reklam här, dessutom trist om man rekommenderar en skola och så blir det inte så bra som man skrivit. Kan bli surt. DS.

Jag skulle vilja se en tråd om just 25kw och strypningar, vilket jag hade behov av mest när skaffa kortet. Då menar jag både allmänt om strypningar och strypta hojar.

Den största boven när det kommer till att skaffa kortet var nog just trafikskolorna då det kändes som om dom verkligen försökte suga ut pengar, men detta löste jag genom att byta trafikskola. Sen tycker jag att både riks1an och risk2an var mycket givande och det var värt pengarna, lärde mig skjut mycket viktiga saker som jag tycker att trafikskolan missade.

När det kommer till att köpa hoj, så blir det vad man gör det till. Jag kom undan med 22000kr inklusive försäkring och jag bor i Stockholm, sen att poängtera är att man inte får glömma alla service och driftkostnader som kommer till.
 
Intressant tråd! Jag hade väldigt mycket tur att jag kunde övningsköra med pappsen.. på så vis landa mitt körkort på 3000-3500kr med allt våren 2008. Jag tror att istället för att höja priserna på försäkringar så att inte unga kan köpa deras drömhoj istället investera på ett eller annat sätt mer i att de ska förstå och inse riskerna det för med sig att bränna fram som en idiot på almänna vägar. Besök på olika sjukhus/akut hade kanske varit på plats för att få dem att inse att man inte är superman och att skallen inte håller för krock i 200+. Kanske före detta motorcyklister som hamnat i rullstol, blivit invalid på ett eller annat sätt hade kunnat komma och berätta lite om deras historia och hur farligt det är att vistas i trafiken som oskyddad trafikant.
 
Sen kanske vi skulle sluta använda ord som "moppefuckon" och jaga bort mopedägare från SH med nedlåtande kommentarer. Vi är nog rätt många som varit "moppefuckon" själva.
 
Last edited:
Tur att jag hann ta körkortet innan jag hittade den här tråden. Skulle inte känna mig särskilt välkommen i hojvärlden nu när jag läst vissa inlägg :gråta. Jag är ju både ung (24) och kört/kommer köra sporhoj. :arsele
 
Nu känner jag inte så många unga som har 50 000 kronor eller föräldrar som är bäredda att betala den summan. Och hur ska man ha råd att köra hoj sen då?
Att ta körkort är inte SÅ dyrt; låt oss säga 20 000 kr
Köpa hoj ~ 30 000 kr (om man nu tycker att saker är dyra lär man ju inte köpa dyrare hoj än så)
Försäkring 4000-140 000 per år

Varken kortet eller hojen är speciellt dyra det är försäkringen och bensinen som kostar slantar. Billigare trafikförsäkring vore önskvärt.

Gällande att vi skulle få fler idioter som kör mc så förstår jag inte riktigt inställningen. Klart vi vill att fler ska köra hoj?
- "Mja mja, men idioterna förstör för oss andra! Snart kommer man införa nya lagar.. bla bla"
Om man nu vill påverka vilka lagar som införs eller ej får man väll engagera sig politiskt, annars är det bara å hålla käften. :puNcKt :fakta
 
Nu känner jag inte så många unga som har 50 000 kronor eller föräldrar som är bäredda att betala den summan. Och hur ska man ha råd att köra hoj sen då?

Min poäng helt och hållet...ibland undrar man hur ekonomin ser ut i familjerna runt om, om det nu inte är några problem att sopa ihop 20-30 lock till det mest grundläggande (körkort, skyddsutrustning) som 16-18-åring, det verkar bara vara ett problem med attityden hos ungdomen om man skall tro hälften här.

/J
 
Tog själv körkort och köpte mc vid 18års ålder, bor även i stockholm. Vill man går det, bara att prioritera. Utekvällar på krogen varje helg eller mc-kort till sommaren.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top