Hur bromsar du

Jag bromsar


  • Antal röstningar
    0
Kawa Tina skrev:
Jag bromsar 80% fram 20% bak vid hård inbromsning på rak sträcka. Om jag måste bromsa i sväng så försiktigt bara bakbroms och motorbroms.

Kawa Tina
Bakbroms i sväng kan ju va jättefarligt :va
 
GSXR1100R skrev:
www.klantskalle.du hur har du kunnat bli så gammal med den körstilen :fatta!

Inser du inte hur många moppefuckos som tycker att du är en förebild, dom kommer genast att slänga sig in i första bästa stolpe för att va lika cool som gubb-valmers, mogna lite nu i din körstil :gnissla
Förebild? Med den konvalecensberättelsen? Snarare ett skräckexempel.
 
Använder nästan bara frambromsen, foten ligger på bakbromsen när jag står still i backe eller liknande...
 
jobbar mycket med bakbromsen! i bland när man jobbar på vintrarna så vågar man knappt tänka frambroms!

sen med motarden så används den oxå föra
att få till lite fina slides in i böjarna
 
Pilsner skrev:
Testa att köra runt i en cirkel, jämn gas, sitt kvar på samma plats på hojen och testa med att trycka på bakbromsen. Testa sedan samma med motorbroms och jämför skillnaden. -Detta går att använda "där ute"

Vet inte om jag missförstått, men hur kör man i en cirkel med motorbroms? :va
 
oscar skrev:
Vet inte om jag missförstått, men hur kör man i en cirkel med motorbroms? :va

:va :va
Går i kraftigt nedförslut. Men då är det lögnifan att cirkla istället :hihi
 
Ja jädrar, det här var en intressant tråd. Alla verka ha sin egen teknik och en egen teori om hur det fungerar. Det är lika bra att jag drar facit-versionen så slipper vi vidare spekulationer.
För gatbruk används enbart frambromsen medvetet, högerfoten placeras på pedalen men man lägger inte medvetet något tryck på den, det sköter sig självt när man bromsar med frambromsen. Att man använder bakbromsen är inte för att minska farten, inte för att hojjen skall sätta sig utan enbart för att hålla kursen rakt fram så att man inte får ställ. Samma princip som en bromsad släpkärra.

Vad som är viktigare än bakbroms eller inte är armarnas läge!!!! Allt för ofta ser man förare som bromsar med böjda armbågar...ajja bajja! Den förklaringen tar vi en annan dag!
 
Bromsarna används beroende på vilket hjul man åker på (stoppie lr wheelie) :rofl
 
La cykeln i våras. Kollade iofs allt innan jag åkte vidare, men det tog ett par veckor innan jag insåg att jag slagit av bakbromspedalen...

Så jag får nog säga att jag använder fram mest...
 
Tja.. bromsar gör man liksom av ren reflex men när man tänker efter så petar jag till på bakbromsen 1/10sek före frambromsen sen nyper jag ordentligt fram och lättar mer och mer bak alternativt släpper då jag känner att det börjar låsa upp bak, det liksom ormar sig eller ställer, "klättrar" utåt om jag ligger i sväng.

Man har två bromsar och bör lära sig att använda dem på avsett vis, när olyckan är framme så kanske man inte nyttjar full bromsprestanda pga. invand "ovana" och då är det nog lätt att bli efterklok om man klarar sig.. :huvet
 
t-rex skrev:
La cykeln i våras. Kollade iofs allt innan jag åkte vidare, men det tog ett par veckor innan jag insåg att jag slagit av bakbromspedalen...

Så jag får nog säga att jag använder fram mest...
Ja, avgasbromsen är fullt tillräcklig på lastbilar.
 
valmers skrev:
Ja, avgasbromsen är fullt tillräcklig på lastbilar.



Hehe, avundsjukans grönögda demon sticker fram sitt fula anlete i Karlstad.

Hur går det, har du fått ihop din bakbromshållare (=motorcykel...) än?
 
HW skrev:
Vad som är viktigare än bakbroms eller inte är armarnas läge!!!! Allt för ofta ser man förare som bromsar med böjda armbågar...ajja bajja! Den förklaringen tar vi en annan dag!

Hmmm, hursomhelst, oavestt böjda armar eller inte, så ska man lägga så lite vikt som möjligt på styret vid inbromsning, knipa med lår/hålla emot med ryggmuskler. Att hänga på/hålla emot styret vid inbromsning är en inge vidare bra idé, dels "dyker" hojen mer då, och blir en allmänt sämre, mer okontrollerad inbromsning.

I övrigt så använder jag i dom flesta fall enbart handbroms, utom då jag skjutsar, då blir det både hand och fot.

/B
 
Jag vet inte om det är rätt men jag fick lära mej att man vid en inbromsning ska använda bakbromsen för att "sätta" hojjen, dvs så att däcken plattar till sig och man får större bromsyta på däcken. Man ska däremot inte lägga nåt större tryck på bakbromsen så att det låser sig vilket leder till :huvet :död .
Man använder sen frambromsen som "broms" och bakbromsen som "stabilisator".
:)
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top