Hur bromsar du

Jag bromsar

• Antal röstningar
    0
"annat", är det om man bromsar med fötterna? :va

mattsson skrev:
Jag fattar inte hur bakdelen kan "sätta sig" bara för att man bromsar med bakbromsen som en del verkar tro....

När man bromsar med bakhjulet borde det bli en kraft nedåt i svingen pga 'rotationskrafter' som förs över genom bromsen. Den kraften resulterar i att fjädringen komprimeras...eller...tänker jag fel?

stavgren skrev:
När man bromsar med bakhjulet borde det bli en kraft nedåt i svingen pga 'rotationskrafter' som förs över genom bromsen. Den kraften resulterar i att fjädringen komprimeras...eller...tänker jag fel?

Nej, du tänker rätt.

stavgren skrev:

Nej det stämmer, men det betyder ändå inte att man får mer vikt på bakhjulet.
Även när man bromsar med bakhjulet så får man mer vikt på framhjulet, och eftersom motorcykelns totala vikt inte ändras så betyder det att belastningen på bakhjulet måste minskas.
Jag tror inte att den stabiliserande effekten som bakbromsen har beror på att fjädringen bak komprimeras utan på dragkrafterna i ramen som bakbromsen ger upphov till.
Det får samma stabiliserande effekt under inbromsning som att fästa en bromsfallskärm bak på hojen skulle ge.

Micke_Lindstrom skrev:
Det får samma stabiliserande effekt under inbromsning som att fästa en bromsfallskärm bak på hojen skulle ge.

Härligt med en sådan vid inbromsning från hög fart om det råkar komma en plötslig uppvind.....*svisch upp i det blå*.... :lol

Jag svarade både fram och bak, kör ju touringlok med cbs-bromsar.
Skulle jag ha svarat annat kanske :confused:

Men fakta är att jag bromsar både fram och bak iaf.
Vid ev. kökörning blir det väl mest med fotbromsen.

Last edited:
Penguin skrev:
Härligt med en sådan vid inbromsning från hög fart om det råkar komma en plötslig uppvind.....*svisch upp i det blå*.... :lol

Vi kanske skulle ta och testa. Jag har en gammal fallskärm från en SK60:a (militärt tjafs) som är oklippt och därmed fullt brukbar. Vem är på?
GSXR1100R och jag e för tjocka så vi agerar inte försökskaniner. Däremot kan vi agera bromskloss eller ballast om någon vill.....

Kurvmakaren skrev:
GSXR1100R och jag e för tjocka så vi agerar inte försökskaniner. Däremot kan vi agera bromskloss eller ballast om någon vill.....
Jag bjuder på en bira någon gång.

Lite coolt att 4 här *bara* använder bakbromsen :rofl

Kan tänka mig hur det går för dom när asfalten är blöt (eller det ligger damm/grus på vägen) och de behöver bromsa fort.

berggren_martin skrev:

Kan tänka mig hur det går för dom när asfalten är blöt (eller det ligger damm/grus på vägen) och de behöver bromsa fort.

De är våra sladdande Virago-förare :tummenupp

berggren_martin skrev:

Jo, fast de fyra kanske aldrig kör över 8 km/h.

vadå broms?? :va

Nej då själklart så bromsar jag med båda... men mest med frambromsen.

Använder vanligtvis både fram och bakbroms. Motorbromsa är jag lite försiktig med, har ingen slirfunktion och brukar lyckas låsa däcket.

berggren_martin skrev:

Då e nog sannoliheten större att dom som bara använder bakbromsen ligger bättre till än dom som endast använder frambromsen.... :) ...beroende på situationen, och förutsatt att dom har åtminstone lite erfarenhet av att låta aktern sladda runt lite kontrollerat...

Använder bara bakbromsen när det ska bromsas som fan.
Men världens äldsta cbr 600 gör ju inte mer än 200, alltså behöver jag aldrig använda bakbromsen. :tungan

När man belastar bakdäcket lite extra med bromsning så "klättrar" däcket på marken till en annan kontaktpunkt vilket gör att styrgeometrin ändras lite,lite grann. Tillsammans med "sättningen" gör det en användbar skillnad vid kurvtagning. Man måste se upp med sladdandet, bara. Powerslide är en sak, låst bakhjul en annan..
Testa att köra runt i en cirkel, jämn gas, sitt kvar på samma plats på hojen och testa med att trycka på bakbromsen. Testa sedan samma med motorbroms och jämför skillnaden. -Detta går att använda "där ute"

Lokke skrev:
Då e nog sannoliheten större att dom som bara använder bakbromsen ligger bättre till än dom som endast använder frambromsen.... :) ...beroende på situationen, och förutsatt att dom har åtminstone lite erfarenhet av att låta aktern sladda runt lite kontrollerat...

När det är isigt brukar jag ge fan i bakbromsen, petar man på den vill ju arslet bara kasta åt sidan o inte får man ner farten nå särskilt heller.
Men det kan ju se coolt om man inte släpper den försent.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti