Hur blir du bemött av mc-handlare?

Hur blir du bemött?


  • Antal röstningar
    0

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
BMW Solna då???!?? ;)

TIG!! :mad

Man avslöjar ALDRIG sitt bästaste kantarellställe!!
:kramas


Måste nog kräkas lite på en sak med MC-varuhuset. Köpte en sprillans ny hoj där, och gjorde 100-milaservice en vecka efter köpet.
Fick lämna hojen över dagen och iklädd ställ kändes det inte så lockande att ta bussen hem. MC-varuhuset lät mig ha en scooter över dan. När jag kom tillbaka och betalade för den överprisade servicen hade de även debiterat mig scooterhyra. Jag la 83 000 där inom loppet av en vecka och fick betala 150 spänn i scooterhyra. :glömdet
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Ava-Mc är som ett kinderägg, man vet aldrig vad man får. :arsele

Har personligen haft bra, och dåliga erfarenheter av dom. När det gäller köp av hoj så verkar dom snabba, men vid reparation och reklamation verkar det sämre. Det är även min egna uppfattning.

Sen har jag bra erfarenhet av Ducati Stockholm. Trevlig personal och inga problem! Det är suck och stön å svammel man vill vara utan när man pratar med en säljare/meck och det var precis det man slapp på Ducati Stockholm. :) Dom nybörjarfrågor man hävde ut sig fick man bra svar på och så var det med det! :tummenupp

Edit: Johan hette mecken där, bra snubbe!

fick betala 150 spänn i scooterhyra. :glömdet

Hahahaha ja men HERREGUD!!!!!! vilka snikna jevlar efter allt du betalat redan! :rofl
 
Last edited:

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
S1000RR -11
Johans MC, Göteborg - Aldrig haft några problem med dom, även om man har hört och läst en del skräckhistorier. Verkstaden har gjort vad dom har sagt utan några problem. Butiken hade väl ett gäng inte fullt så uppmärksamma säljare, men dom verkar ha ryckt upp sig när dom bytte lokaler. Inte haft någon direkt kontakt med mc säljarna.

Kenneths MC, Göteborg - Bara hört bra om dom då både farsan och brorsan lämnar in sina hojar där.

Honda MC Center(Ahlqvist), Göteborg - Trevlig och hjälpsam personal både på mc försäljning och utrustning. Köpte en hjälm där för några år sedan och fick bra hjälp av en kunnig säljare. Hade nog köpt fel(aktig) hjälm utan rådgivning av någon med mer erfarenhet.
Trevlig personal vid nyförsäljning, inga problem att komma överens om lite längre provkörning.

... så om nån kan motivera för mig varför man ska köpa saker i sverige för vore jag glad. klart man vill bidra till vår egen välfärd, men det ser i dagsläget rätt svårt ut.

Svenska handlare kan faktiskt dra åt helvete rent ut sagt.

Finns ingen anledning om man vet vad man vill ha. Sitter distributörer/generalagenter/iglar som Duells imellan och dödar all form konkurrens, så handlarna har inte så mycket att välja på. Första firman/kedjan som börjar med gråimport skulle sopa rent.
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Det är ganska imponerande att MC-handlare kan tillåta sig att få ett dåligt rykte, vara nonchalanta, ha sämre öppettider än systembolaget, besitta en ovlija att lagerföra osv osv. Som lök på laxen tar de obehagligt bra betalt för de mesta de gör utan att egentligen behöva sälja det till kunderna. Vi kommer snällt tillbaka varje år och betalar överpriser, får vänta 2 månader på service och inse att saknar man en mutter på en söndag så är det bara vänta tills nästa helg för att man ska få ihop hojen igen (för jobbar gör man ju i veckorna) (vilket reservdelsavdelningen inte verkar göra)

De flesta handlarna i Stockholmsområdet bör överväga:
Ta in hungrigare personal
Engagerade säljare
Söndagsöppet (inte under någon testperiod utan permanent, kunderna lär sig då)
Ha provkörningshojar av varje modell inne (Hur kan Honda City inte ha en CBR1000RR från mitten av Juli till slutet av sommaren?? Svar: "Den är hos Öhlins")
Sänk priserna genom att köpa in större kvantiteter och prisjaga under vinterhalvåret.

Dags för lite uppryckning, Ebay står runt hörnet och tar gärna över reservdelarna från er handlare.
 

DD750

"La Famiglia aprilia Svezia"
Gick med
30 Mar 2010
Ort
0411
Hoj
Dorsoduro
Vi läser och tar åt oss både det positiva och negativa ;)

Nu vet vi varför dom inte svarar i telefon,bemöter oss i butiken och
är som iglar så fort vi kommer in i butiken...dom gör som vi själva
sitter på SH:banana:yoparty
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jag köper sällan flong nytt via handlare (tråden illusterar rätt bra varför), högstanivån är helt enkelt för låg, iaf runt Stockholm, och accepterar man det så blir man iaf inte besviken.

Sälj brukar vara sämst. Precis som inom bil och båt så är det samma tröttskallar som går runt hos firmorna, det verkar inte finns någon nyrekrytering utifrån. Skitlöner och noll utvecklingsmöjligheter kan ju vara en av förklaringarna.

Verkstan komma på en hedrande andraplats. Lite mer engagemang (de får ju iaf gå utbildningar) generellt men ofta för mkt dagsform som avgör om den där bulten till bromsoket dras fast ordentligt.....Dessutom svindyrt.

Reservdelar och tillbehör (en del verkar faktiskt gilla att jobba där...) brukar ge bäst bemötande. Så där kan jag faktiskt tänka mig att lägga lite pengar då och då....

Mina två cent
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Där ser man så olika man uppfattar butiker.
Claesson har en sur dam i femtioårs åldern,annars funkar det bra där.
Lillemans har en sur skallis men thomas är bra.
På hörbergs pratar ägaren mest racing och blir du inte impad så blir han putt.
Killarna på MC-Huset är toppen men dom har en butter figur på verkstan som gör ingen glad(frigid fru,kanske)annars gör dom bra arbete.
Ägaren på Gerts(Bengt)är fanimig inte klok.
Summering:En person kan dra ned ryktet på en firma men det är lättare att anställa än avskeda i Sverige(sedan är personen kanske en riktig rövslickare till cheferna).
SUMMERING 2:trivs ni på firman så ha kanske överseende med vissa bobbar,alla kan inte älska alla.:krama


Summering 2 ::tummenupp:tummenupp

sen var det intressant att du påpekar den sura damen på Claessons.
Nu drar jag mig till minnes att det bra finns en där men jag kan ha fel.

Jag har alltid fått väldigt bra bemötande från en kvinna i den ovan nämnada ålder under alla åren jag varit där, till och med i 14-15 års ålder!
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Svarar dom i telefon?
Svara dom på mail?
Håller dom vad dom lovar?
Måste du gå tillbaka för att det dom gjort inte blev bra, osv?

Jag tycker det är bedrövligt att man inte kan nå dessa ibland utan måste sätta sig i bilen och åka dit för att få svar, och dessutom bli behandlad som luft.
Dags att slå näven i bordet.

Bra Tråd !

Håller med totalt .

Ca 5år sedan jag köpte min första tunga hoj Ktm SD hos Lelles hur va det där då .. jo som ett dåligt skämt .
Gick bra att få svar på grejor precis innan man köpt hojen sedan va det mkt svårt , irriterande svårt. Vems fel?

Under min Ktm period så va det igen vidare support om jag ringde eller maila Lelles/dinmc klar tummen ner .

Ducati Avamc klart bättre support dock så va vissa ducce handlare jävligt dryga om man kom med frågor och inte hade köpt hojen där . Så sisådära blir mitt betyg .

Probike Syd "Aprilia" nuvarande hoj , är fortfarande i chock ,dom svarar i telefon i pricip varje gång jag ringt och är alltid trevliga och till råga på allt så ringer handlarn upp mig tom efter affären är klar om det är nått som är av vikt :) Hittils tummen upp .

Glömmer aldrig när jag prcis fått min första Sd-06a och tyckte den gick skumt i kurvorna och kika på bakhjulsmuttern och kunde skruva den med fingrarna samt att det va stört omöjligt för mekkarna där att hälla i rätt mängd olja , antagligen va det 2 dl för mkt eller 2 dl för lite hehe helt otroligt .

så ja nu har jag ventilerat mig .
 

sportbike

Guest
Fast nu måste jag även ta handlaren i försvar.
Enligt min bedömning så är det inte ok att:

Gå till en mc-butik och klart och tydligt proklamera att man inte tänker köpa hojen där, och ändå stå och ställa frågor i en timme trots att man inte ska köpa något, och när dessutom telefonen ringer konstant i butiken.

Det är inte heller ok att hela tiden tala om för butikspersonalen att det är för dyrt och att allt är billigare på e-bay.

Har man tid att dammsuga e-bay på delar och tillbehör så har man tid att googla på vad man vill veta om hojen man är intresserad av.

Det är inte särskilt smart att köpa hojen på ena stället och sen stå och gapa när den pajat på det andra stället bara för att det är närmare, hade du tid att åka långt för att tjäna några spänn så har du tid att åka dit med garantiärenden också.

Och, klart att butiken prioriterar sina egna kunder när det är dags för service, fattas bara annat.

Nu gäller inte det här någon speciell person, men attityden återkommer ständigt.

Om jag vill köpa en kolfiberbit som kostar 2000 kronor i min butik och 700 spänn på e-bay, inte åker jag in till butiken och talar om det, jag köper den på nätet, eller i butiken om jag anser att jag har råd, där kan jag ju enkelt få hjälp om bitarna inte passar eller går sönder.

Det finns faktiskt jobbiga kunder också.

Jag vet att en del mc-verkstäder är kanonbra, trots att man som mc-mek ofta får ett negativt bemötande av kunder som redan från början har gett sig fan på att dom ska bli lurade.

Eller som den här:
-Hej, jag ska lämna in min hoj på service.
-Du hade ju bokat i förrgår.
-Ja, men det regnade ju då, jag är här NU !!!

Eller:
-Hej, jag har köpt ny hoj och skulle tydligen beställa 100-milaservice för att ni har så fullbokat.
-Javisst, när vill du komma?
-Ja, hur lång tid tar det att köra hundra mil?

(jag fick den frågan en gång för mycket och ska erkänna att jag svarade:"om du håller 100, så tar det 10 timmar")
F´låt kunden, men det var länge sen nu :)
 
Last edited:

BARBIE69

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2010
Ort
LUND
Hoj
2008,honda cbr1000
mc firmor

Summering 2 ::tummenupp:tummenupp

sen var det intressant att du påpekar den sura damen på Claessons.
Nu drar jag mig till minnes att det bra finns en där men jag kan ha fel.

Jag har alltid fått väldigt bra bemötande från en kvinna i den ovan nämnada ålder under alla åren jag varit där, till och med i 14-15 års ålder!

Vem vet, hon eller jag hade kanske en dålig dag,vem vet och det är just det som är själva grejen med denna tråd:eek:m man bara ger butiken chansen en gång till så kanske ens uppfattning ändras.
Att sedan tycka illa om en butik för att dom i ens ögon är dyra eller man får för dåligt för sitt inbyte är bara trams.Det räcker tydligen inte bara med att dom är trevliga utan dom skall strö pengar över sina kunder också.

Sedan,det är nog väldigt svårt att begära att dom skall ha öppet sju dar i veckan och hålla stora lager bara för att någon skall handla en skruv när många här på forumet handlar utomlands för att tjäna några kronor.
 

mustafas_inn

Sedighi
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Stockholm
Hoj
1098 i framtiden
Nej folk är inte hungriga så enkelt är det.... Jobbar på en däckfirma... För mig rekordet ligger på 1 min 35 sek att byta 4 sommardäck till vinterdäck...

Tar 15 att kränga på 4 nya däck på fälg som sitter på bil.
Jag kan inte förstå att jag går in en måndag på Däckia med lös fälg och däck. Det ser helt tomt ut i verkstaden får besked att däcker är klart imrogn eftermiddag.

Sedan frågar han om jag ill ha balansera däcket. Ja svarar jag då säger han att det kostar 200 extra jag godtar kostnaden.

Tisdag ska hämta däcket jag inspekterar och finner inga vikter. Nej det var så liten diff att vi inte behövde balansera. Ok sa jag.. men jag fick endå betaa balansering vilket jag tycker e helt fel men det tyckte att har de monterat fälgen på balkansmaksin så ska de ha pengar...

hur fan resonerar ni stor kedjor...
Och nej jag köper inte Sportbikes argument att jag e jobbig kund förwsta gången jag var där ingen dagdrömmar tan betalr för mig och det gäller på ala mc butiker jag varit på.. Hu kan dem verkligen veta att jag dagdrömmer jag kanske e redo denna gång o köpa dem 3 motorcyklar jag redan testat 2 gånger innan..

Jag tänker inte lägga ner över 130 000 på en nmy sporthoj om den inte känns rätt för mig Cbr1000rr R1 eller 1098 kanske inte ritkig var jag... utan en hd var det jag behövde..
 

sportbike

Guest
Jaha, på fyra dygn har 3 av 16 hojhandlare svarat på mail.

Känns sådär.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har bara köpt hoj av handlare en gång, hos Marcussen MC, utanför Halmstad. Inget jag ångrar, mån om sina kunder, seriös vid servicearbeten.
Svarar alltid på frågor, även om det är högvarv i verkstan. :tummenupp
 

sportbike

Guest
Fick ett mycket trevligt bemötande på Stockholms Mc-Varuhus idag.

Fem framhjulssläpp av fem möjliga.
 
Last edited:

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Hur som haver så beter sig handlarna ofta fel/slött/förvirrat/ointresserat/nonchalant osv .
det märker man när man hör vad folket omkring sig tycker , det är ingen som direkt berömmer servicen/bemötandet ... inte på min gata ialf .
Ofta känner de sig nästan rånade efter service och dyl hehe
 

sportbike

Guest
Jo det är riktigt uselt.
Rent spontant känns det som att firmorna drivs av folk som är för gamla för att hålla koll på den senaste utvecklingen med internet osv.

Precis, det behövs nytt blod och en ny anda i hojbranschen, dom gamla elefanterna har för mycket stålar för att ha det driv som behövs.
Frågan är då, finns det påläggskalvar som kan ta över branschen och jobba hårt, eller ska alla sitta i ett bås och blogga?
 

Fasett

Ny medlem
Gick med
30 May 2011
Ort
nyköping
Hoj
zx10r -06
Första hojjen köpet skedde på ava mc fick provköra den utan problem, och affären gick riktigt bra tog 15 min med allt sen va de bara å köra.
 

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Precis, det behövs nytt blod och en ny anda i hojbranschen, dom gamla elefanterna har för mycket stålar för att ha det driv som behövs.

En snabbkoll på allabolag.se ger inget imponerande intryck beträffande lönsamheten bland de kända handlarna i Sthlm. Fast det är kanske inte hela sanningen som visas där, och jag är ingen hejjare på ekonomiska siffror :) men det finns det säker andra som är? Tjänar handlarna så mycket deg att de kan vara "mätta"?

Missförstå mig inte, för tjäna stålar är ok, jag var bara nyfinken på hur det går ekonomiskt för dem?
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top