Hur blir du bemött av mc-handlare?

Hur blir du bemött?


  • Antal röstningar
    0

sportbike

Guest
Hur kul var det att ta sig upp till Din Mc i lördags för att hitta en lapp med "lördagsstängt" på dörren?
Hittar fortfarande ingen info på hemsidan att det är stängt på lördagar.
Måste gå bra nu.....
 

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Ort
Långshyttan
Hoj
Aprilia RSV4R-10
Bäst bemötande jag fått av mc handlare är på Bikestop i Linköping samt Lingvalls i Gävle.
Sämst är Lundgrens i Avesta samt Bengts cykel och motor i Borlänge(dom har även touringbutiken nu och det märks enda vettiga på touring nu är Viktor.)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Hur kul var det att ta sig upp till Din Mc i lördags för att hitta en lapp med "lördagsstängt" på dörren?
Hittar fortfarande ingen info på hemsidan att det är stängt på lördagar.
Måste gå bra nu.....

Speciellt under säsong... och det är inte första gången man blir förvånad över sånt på just Din MC.
Riktigt hjälpsamma på kläder/reservdelsshoppen men hojförsäljningen är katastrofal de ggr jag varit där.
 

mickepicke

Moppebus för hela slanten
Gick med
5 May 2011
Ort
Somalia
Hoj
hemligt
Yamahacenter i haninge gav mig den sämsta service jag kan tänka mig.
Jag köpte en begagnad yamaha yzf 450 -07 av dom för ett par år sen.
När jag var och tittade på hojen så berättade säljaren att motorn var nyrenoverad med ny kolv, genomgången topp, och lager i motorn.

Jag körde hojen tre timmar, sen försvann kompet i motorn.

När jag rev isär motorn så såg man att kolven gått minst 100 timmar, och därav var antagligen inget annat bytt heller..

När jag ringde upp chefen på säljavdelningen och förklarade att jag blivit lurad så fick jag svaret " Det här är en tävlingshoj, och vad som helst kan gå sönder, och vi kan inte lämna några garantier över huvudtaget".

- Men er säljare sa att allt var bytt i motorn?

- "Det vet jag ingenting om" sa dom.

Dom kunde inte ens sponsra med ett nytt kolvkit !!

Jag avslutade samtalet med att säga att jag aldrig mer kommer att handla där tack vare deras urusla bemötande, och fick svaret "ja det spelar inte oss någon roll, gör som du vill"

Så ska man göra en utvärdering av det bemötande jag fick så kan man inte säga något annat än URUSELT!
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Yamahacenter i haninge gav mig den sämsta service jag kan tänka mig.
Jag köpte en begagnad yamaha yzf 450 -07 av dom för ett par år sen.
När jag var och tittade på hojen så berättade säljaren att motorn var nyrenoverad med ny kolv, genomgången topp, och lager i motorn.

Jag körde hojen tre timmar, sen försvann kompet i motorn.

När jag rev isär motorn så såg man att kolven gått minst 100 timmar, och därav var antagligen inget annat bytt heller..

När jag ringde upp chefen på säljavdelningen och förklarade att jag blivit lurad så fick jag svaret " Det här är en tävlingshoj, och vad som helst kan gå sönder, och vi kan inte lämna några garantier över huvudtaget".

- Men er säljare sa att allt var bytt i motorn?

- "Det vet jag ingenting om" sa dom.

Dom kunde inte ens sponsra med ett nytt kolvkit !!

Jag avslutade samtalet med att säga att jag aldrig mer kommer att handla där tack vare deras urusla bemötande, och fick svaret "ja det spelar inte oss någon roll, gör som du vill"

Så ska man göra en utvärdering av det bemötande jag fick så kan man inte säga något annat än URUSELT!

Dolt fel i vara= full reklamationsrätt. Fast hur det appliceras på en begagnad MC vette fan.:gnissla
 

Helander

Lagom!
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Rivergoal
Hoj
CBR900RR - KTM 690 SM *såld* - ZZR-600 *såld*
Fast nu måste jag även ta handlaren i försvar.
Enligt min bedömning så är det inte ok att:

Gå till en mc-butik och klart och tydligt proklamera att man inte tänker köpa hojen där, och ändå stå och ställa frågor i en timme trots att man inte ska köpa något, och när dessutom telefonen ringer konstant i butiken.

*MER TEXT*

Jobbar på bilverkstad (märkesverkstad) och känner så väl igen det du beskriver. Man vill så gärna hjälpa alla, men vissa "kunder" suger bara energi och tid ur en till ingen ekonomisk förtjänst för firmans del.

Har kunder som ser det som en självklarhet att om dom köpt en reservdel till sin bil på Biltema, Autoexperten eller dyl så ska vi som märkesverkstad självklart skriva ut en moneringsanvisning, eftersom delen dom köpt är besvärlig att montera och det kan lätt bli fel. Ja, hade kunden köpt reservdelen hos oss så självklart, men inte om man aldrig handlar av oss.

Har även haft kund som köpt sin bil av privatperson som kommer in och kräver servicehistoriken från vårat arkiv eftersom den varit servad hos oss. Kunden krävde även en ny servicebok, stämplad såklart, utan kostnad. Han skällde sedan ut mig när jag berättade att jag ville ha betalt för en ny servicebok? Det är ett underbart jobb man har ibland :rolleyes:

För att sammanfatta så har jag full förståelse för handlarnas priser på reservdelar, deras öppettider (att ha söndagsöppet tex är extremt kostsamt om man bara ska förlita sig på kunder som kommer akut pga reservdelsbehov etc) och deras lagarföring av vissa artiklar. Vi har själva kunder som ska ha ett komplett mätarhus till en bil och blir förbannade när vi inte har det på hyllan. Hur många mätarhus säljer man per år tror ni?

Speedad på kaffe så det blev lite långt inlägg :näsblod

//Danne
 

sportbike

Guest
Jobbar på bilverkstad (märkesverkstad) och känner så väl igen det du beskriver. Man vill så gärna hjälpa alla, men vissa "kunder" suger bara energi och tid ur en till ingen ekonomisk förtjänst för firmans del.

Har kunder som ser det som en självklarhet att om dom köpt en reservdel till sin bil på Biltema, Autoexperten eller dyl så ska vi som märkesverkstad självklart skriva ut en moneringsanvisning, eftersom delen dom köpt är besvärlig att montera och det kan lätt bli fel. Ja, hade kunden köpt reservdelen hos oss så självklart, men inte om man aldrig handlar av oss.

Har även haft kund som köpt sin bil av privatperson som kommer in och kräver servicehistoriken från vårat arkiv eftersom den varit servad hos oss. Kunden krävde även en ny servicebok, stämplad såklart, utan kostnad. Han skällde sedan ut mig när jag berättade att jag ville ha betalt för en ny servicebok? Det är ett underbart jobb man har ibland :rolleyes:

För att sammanfatta så har jag full förståelse för handlarnas priser på reservdelar, deras öppettider (att ha söndagsöppet tex är extremt kostsamt om man bara ska förlita sig på kunder som kommer akut pga reservdelsbehov etc) och deras lagarföring av vissa artiklar. Vi har själva kunder som ska ha ett komplett mätarhus till en bil och blir förbannade när vi inte har det på hyllan. Hur många mätarhus säljer man per år tror ni?

Speedad på kaffe så det blev lite långt inlägg :näsblod

//Danne

Precis som vanligt alltså.
Den här då:
Nu går min garanti snart ut så nu vill jag att ni kollar allt så ingenting går sönder.
Givetvis gratis.
 

Helander

Lagom!
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Rivergoal
Hoj
CBR900RR - KTM 690 SM *såld* - ZZR-600 *såld*
Precis som vanligt alltså.
Den här då:
Nu går min garanti snart ut så nu vill jag att ni kollar allt så ingenting går sönder.
Givetvis gratis.

:rofl

Ja speciellt när det gäller bagagnatgaranti så får vi höra det rätt ofta.

När det gäller nybilsgaranti så skickar dom två märkena vi är auktoriserade på ut ett litet fint brev till kunden om just detta. Sen att inget av dessa två märken är villiga att betala oss för en timmas felsökning på fel som inte existerar är en annan femma :huvet

Dessa brev skapar bilägarhypokondri, hela bilen blir ett enda stort missljud när detta brevet landar hos bilägaren!

//Danne
 

triple kungen

Här kunde man hålla fullt på playstation
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Speed Triple
Hojshopen i Laxå är alltid trevliga att ha att göra med. Det är lite familjärt och det blir "När jag ändå var där å pillade fixade jag detta åxå" och det brukar inte synas på räkningen heller. De tar hem saker snabbt och man får veta direkt när det kommer till butiken. Sen kan man bara åka ned å gagga om man vill....

Motorbolaget i Linköping har åxå varit bra tycker jag, inga problem utan gjort det de skulle med bra mottagande.

Tjong!
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Efter en sommar med flera hojbyten och hojaffärer kan jag dra följande slutsatser:

Toppbetyg till Apriliahandlaren i Hudiksvall. Alltid ett vänligt bemötande, snabba svar på e-mail och telefon och väldigt mån om att kunden är nöjd, även efter att pengarna har bytt ägare.

Också bra intryck av de Yamahacenter och minst en Suzukihandlare som ligger längs norrlandskusten. Ungefär som ovanstående med trevlig personal och snabba svar på e-mail och telefon.

Flera Yamaha-handlare i Stockholm och strax söder om Stockholm kan däremot dra åt helvete. Om man inte ens bemödar sig att svara på e-mail till en potentiell kund som redan står med pengarna i handen, då har man stora problem...
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
.... "När jag ändå var där å pillade fixade jag detta åxå" och det brukar inte synas på räkningen heller. .....

Tjong!

Det låter faktiskt väldigt trevligt. Även om jag bara har gott att säga om mina hojhandlare/leverantörer av delar och tjänster så är det ändå sällan man möter just detta numera. Det var betydligt vanligare förr och ja, jag var med då.:)

Sen tycker jag att kunnandet har förtunnats. När man köpte original reservdelar på 70-talet vare sig det var bil eller hoj kunde ofta den som sålde reservdelen tala om hur den skulle monteras. Sällan så numera!

Det bästa jag varit med om var när jag köpte kolvringar till en 289 Ford V8 på gamla anrika Carl Larsson Motorrenoveringar i Göteborg. Då kom det ut en man i grå förmansrock, hade med sig kolvringarna som låg inpackade i brunt papper. Tar upp skjutmåttet och kollar så att det är rätt kolvringar. Berättar om vad som är att tänka på vid monteringen och vilket som är rätt kolvringsgap. Allt ur huvudet, slår inte upp en siffra i en bok.

Inte det näst bästa men fan i mej det bästa på senare år var en kille på Biltema igår som kunde cyklar när jag skulle byta hjul och lite prylar på min tramphoj. Han tvekade inte en sekund på något han sa och allt blev rätt.
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Gerts i Ängelholm har jag inga omfattande erfarenheter av men de två jag har var inte positiva. Vid första försöket att köpa en hoj av dem med inbyte fick jag beskedet att inbyte inte var aktuellt då mitt inbyte var värt för mycket. (Skiljde ca i listpris ca 20 lök mellan) Vilket jag kanske hade förstått om man hade haft möjlighet att åtminstone resonera hur mycket jag skulle lägga emellan. Fick mig att undra om dom överhuvudtaget var intresserade av att sälja hojar.

Försök två slutade efter en mejlkonversation där åtminstone jag trodde att vi var i princip i hamn, jag fick en siffra i ett mail tisd em, svarade tillbaks att jag skulle räkna på det och återkomma onsd innan lunch. Onsd 09:55 när jag ger dom besked om att affären är i hamn från min sida har dom sålt hojen till en annan snubbe.

Bike Trollhättan. Maken till ointresserade hojförsäljare har jag bara träffat på på ett ställe (Bilia göteborg) Man kan få vänta riktigt länge innan en försäljare dyker upp och vid ett tillfälle var en av dem direkt oförskämd. Pers utr försäjningen får dock klart godkänt, trevliga och hjälpsamma.

Verkstaden var bättre förr. Jättetrevligt bemötande men jag har beställt jobb som inte blivit utförda och fått betala överpriser på däck. Har säkert jätteduktiga mekar, men jag har tyckt mig märka en tendens till arrogans. Fel som dom inte hittar finns inte utan är nåt ägaren inbillar sig alt handhavandefel.

Ava MC. Bara köpt hoj från dem en gång men det var en odelat positiv upplevelse, jag kom en halvtimme innan stängning men det var inga problem, trots att både säljaren och en jättetrevlig tjej som sålde utrustning fick stanna gott och väl en timme efter stängning innan vi var klara med allt. Jag åkte därifrån helnöjd.

Kenneths MC GBG. Klockrena killar. Mer kunniga och noggranna mekar med riktigt god inställning vad gäller kundbemötande och smidighet får man leta efter. Dessutom bra priser. Åker alltid därifrån jävligt nöjd.

Bilia GBG. Geezus, fattar inte att dom får sålt några hojar alls. Har fått vänta RIKTIGT länge, själv fått ragga tag i säljare som ytterst mottvilligt svara på frågor för att sedan så fort man vänder ryggen till bara försvinna. Gissar att dom har motorcyklar för att dom måste, noll intresse för att ta hand om kunder. Åker bara dit om jag absolut måste för att beställa delar och en gång på hösten då de säljer ut pers utr för halva priset.

Johans MC. Bara köpt utrustning där. Sådär kan väl de upplevelserna sammanfattas.

Tilläggas kan väl att jag inte är en snål jävel som prutar utav bara fan, ställer massor av frågor och sen inte köper nåt. Har själv jobbat med försäljning i tio år av mitt liv, tyckte det var kul och vet hur man bemöter kunder. Åker inte och kollar hojar utan att vara genuint intresserad och hänger inte upp mig på 5-10k när man köper hoj för 100k.

Men det är nåt med många fordonsförsäljare som jag inte riktigt fattar. Typ "jag rör mig inte en krona på hojen, men jag kan slänga med utrustning för 10k". Samt en attityd som gör det "ok" att fuska med sanningen typ "visst står sig andrahandsvärdet jättebra" fast både dem och jag vet att det inte är sant.
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Har både dåliga o bra erfarenheter av Mc-handlare. Men tar bara upp dom bra :D Honda city/väsby kunniga o mycket bra service :tummenupp Och Din Mc Sollentuna vet inte hur många gånger jag Stört!! dom me massa underliga frågor o ALLTID fått super suport :klappar o ställer alltid upp o man behöver service,,, byte av däck eller annat som man inte vill vänta på i veckor. super service,, Kommer Garanterat köpa nästa hoj där oxå. Köper nästan allt rör pimp samt kläder där bara för att dom alltid e trevlig o ställer upp. Tycker det är skönt när våran hoj tid e kort och man vill ju inte ha hojen stående halva sommaren :Bugar Tack Tack.. NEJ jag jobbar inte där! :D
 

decube

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Nacka
Hoj
Suzuki Bandit-"R"
MC-varuhuset STHLM. Har varit där lite till och från sedan 98, men nu sätter jag inte min fot där längre. Jag är väldigt ödmjuk och absolut inte en dryg kund. Jag har själv jobbat i kassa och tagit hand om kunder så jag ser mig som "serviceminded"

Hursomhelst så har de anställda jag stött på där i reservdelar och verkstad varit sanslöst dryga och ointresserade varje gång jag ville fråga eller köpa nånting. Det borde ta sig en funderare och kanske sparka lite folk.
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Håller mig till det possitiva, kanske tar med en liten negativ också.

Stibix i Borås, Enbart possitivt, MC-försäljningen, verkstad, tillbehör.
Ställer alltid upp med ett leende på läpparna.

Johans MC, har köpt flera hojar där och enbart possitivt bemötande, gäller även verkstaden.

Hojshoppen Laxå, ingenting negativt där.

Lugnets Borås, Gick och tittade på hojar vid 2 tillfällen, första gången ca: 30 minuter, andra gången ca: 45 minuter, ingen som brydde sig om att jag var där, Dem slapp sälja hoj :tummenupp
 

j.jo

Smaken är som baken, delad!
Gick med
30 Jun 2010
Ort
Bekvämt
Hoj
yummyHA
Tycker personligen att Oves motor är kanon! Alltid trevliga, hjälpsamma, & där är det till skillnad från flera andra firmor "inte jobbigt eller ett problem" om man vill testa en hoj. Synd bara dom inte har större utbud........

Claessons är bra MEN det finns ett par som skulle behöva investera i en stadig charmkurs!
 

decube

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Nacka
Hoj
Suzuki Bandit-"R"
Det är vanligt att företagare av skattetekniska skäl ser till att det i bokföringen ser ut som att företaget har gått med förlust, eller låg vinst för att minska skatten. (jag vet av egen erfarenhet :D)

En snabbkoll på allabolag.se ger inget imponerande intryck beträffande lönsamheten bland de kända handlarna i Sthlm. Fast det är kanske inte hela sanningen som visas där, och jag är ingen hejjare på ekonomiska siffror :) men det finns det säker andra som är? Tjänar handlarna så mycket deg att de kan vara "mätta"?

Missförstå mig inte, för tjäna stålar är ok, jag var bara nyfinken på hur det går ekonomiskt för dem?
..
 
Last edited:

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Ort
Östhammar
Hoj
Superduke 990 -07
Nu så här fem år senare, har det blivit någon förbättring i branschen?

Personliga erfarenheter:

Lelles Mc Uppsala: Jag hade nog kunnat dra av fyrverkerier i butiken utan någon hade kommit, hittat en bra säljare på klädavdelningen resterande säljare tycker jag inte något vidare om,
nonchalanta och okunniga

Sulas Mc Uppsala: Trevliga och tillmötesgående, har väl inget ont att säga om dem förutom att deras placering är väl inte det bästa, ligger ca 1,5 mil utanför Uppsala.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top