Hur blir du bemött av mc-handlare?

Hur blir du bemött?


  • Antal röstningar
    0

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Yamaha center i hbg, bra om DU går till säljaren.
Smx i Halmstad alltid bra.
Gerts i ängelholm alltid bta
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Nu så här fem år senare, har det blivit någon förbättring i branschen?

Svårt att säga. Det har fallit bort och tillkommit nya aktörer. Man kan tycka att de borde utvecklat sin affärsmodell, men tyvärr känns det som om man kör samma affärsmodell som man gjorde för 15 år sedan. Bara en sådan sak som mc-utrustning. Att man inte har ansträngt sig mer för att utnyttja trenderna bättre. Motorcykeltillverkarna kommer med retromodeller och säkerhetsutrustningen handlarna tillhandahåller kunde lika gärna ha legat som hyllvärmare sedan minst 10 år tillbaka i tiden. De säljer samma saker överallt. Har det möjligtvis att göra med att allt är centrerat till en eller ett fåtal grossister/importörer i landet. T e x Duells.
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Jag tycker att man alltid kan mer än handlarna själva, så fakk them.
 

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Ort
Långshyttan
Hoj
Aprilia RSV4R-10
Måste ändra mig lite angående dent bästa bemötandet såhär 5 år senare.:D Absolut bästa och trevligaste Säljare och firma måste jag säga bike port i hudiksvall.. :tummenupp Sedan bikestop. Och dom sämsta är samma som för 5 år sedan.
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Håller med föregående om Bike Port, bra och genuint hoj intresserad personal. Komma in och ta en kaffe och snacka lite skit och provsitta/klämma på lite hoj är inga problem..samt bra service då man har frågor eller problem..
 

Bergan

Vill ha sommar snart!!!
Gick med
8 Apr 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha R1 -09
Jag kan rekommendera Claessons.
Jag bytte in min gixxer och köpte en KTM 690 smc-r av försäljaren Jan. Han är mycket trevlig, väldigt service-minded och genuint intresserad.
Pelle på reservdelar, samma sak där. Mycket trevlig att ha och göra med. Han hjälpte mig bl.a. med att snabbt hitta en ny motor till min 954 Fireblade när blocket sprack samt ett antal senare ärenden :)
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Det bästa bemötandet fick jag av Sebastian på Hojcenter i Länna, det sämsta var av en ung kille på Din MC i Sollentuna.
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Det skiftar kraftigt, men SMX i Halmstad har jag bara bra erfarenheter av och Yamahacenter i Helsingborg har också varit trevliga.
på många ställen kan man gå länge utan att någon säljare visar intresse! Och när dom väl gör det så kan dom vara rätt spydiga.
Min dröm är att få jobba i mc butik, den dagen ska jag vända den negativa trenden! ;)
 

mpostma

Medlem
Gick med
7 Oct 2015
Ort
Kungälv
Hoj
Yamaha FZ6S Fazer 04
Bike, Göteborg.
Skulle beställa förgassarnålar till den Diversion jag då hade. 4 stycken! Jo, det är 4 stycken för det här priset, sa försäljaren. Efter några veckor kom jag tillbaka och hämta dem. Nej, du ser väl det är bara en, säger försäljaren glad. Så fick jag tar en jobbig diskussion (både för mig ock försäljaren). Jag fick de andra 3 för en ganska OK pris, men riktigt glad blir man inte av sånt. Det blev en ganska dyr historia ändå.

Sedan skulle jag ha oljefilter till min Fazer. Gick hem med filtret, skulle byta. Fan, fel filter. Visst var de redan stängt, så det fick väntas. Så nu gjorde jag min läxa ock kollade upp nummret (något xxxx100 replaced by xxxx300). Killen bakom disken kollade igen i systemet och sa glad : du ska ha xxxx100. Jag säger något som "men ska det inte vara xxxx300??". Killen kommer tillbaka: "den finns inte". kollar igen i datorn. Nejmen, du ska ha xxxx300!... (hmm, vad var det jag sa). Sedan fick jag det 2 gngr dyrare filter får samma pris. Det var väl snäll! Men då fick jag ta bilen till jobbet för att kunna byta filtret och sedan åka bus en vecka. Utanför helgen finns det inte alltid så mycket tid för att meka.

Nej, jag förstår att reservdelarna blir dyra om man hämtar ditt fel material och sedan måste kompensera det med rabatt. De var trevliga (ingen snack om det), men jag känner mig inte jättesugen att köpa grejer om man knappt klarar av att beställa enkla saker.

Hos Johans MC i Göteborg har jag köpt några enkla saker (typ öronproppar och tändstift) och min hjälm som jag är skitnöjd med och var ett bra hösterbjudande.

Jag är som kritisk självmekare kanske inte någon som en MC handlare kan tjäna mycket pengar på. Fast, MC kläder och delar behöver jag också och om såna säljs prisvärd nappar jag gärna till. Nu beställer jag det mesta över nätet, för det ger mig bättre säkerhet att jag får rätt detaljer och att jag får de när jag behöver dem. Så jag är faktiskt lite grinnig över MC handlare jag har träffat.

I mitt hemland Holland var det faktiskt inte så mycket annorlunda.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Nu så här fem år senare, har det blivit någon förbättring i branschen?

Ja Yamaha center har ju slutat sälja båtar, men fullständigt ignoranta och otrevliga är de fortfarande!

Johans mc: trevliga och hjälpsamma!

Bike thn: Asså Filip är ju bara helt bäst! Övriga är trevliga de också! Men Filip e fan man of the year varje år :tummenupp

Aldrig köpt ny hoj i butik, däremot kikat och provkört. Endast kikat lite på Yamaha center, åkte dit med kusinen igen när han letade ny hoj. Nä det var sista besöket där!
 

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Jag vet ej om det beror på min ålder (21år) eller mitt utseende men här i Skåne så har jag fortfarande inte varit på något ställe som jag skulle ge 5/5, har hittills besökt 3 handlare.

Det ända stället som jag skulle ge ett bra betyg och rekommendera folk att gå till är Bröderna Nilssons i Helsingborg.

Där kom det fram en säljare som faktiskt försökte hjälpa till och hitta en passande hjälm, sen tyckte jag att det var schysst av killen i kassan att packa upp hjälmen och kontrollera att allt fanns med osv. Fick även lite underhållningstips samt vad man bör och inte bör göra med sin hjälm.

Tycker dock att de borde lägga ner lite energi på att faktiskt identifiera kundens behov samt budget och inte bara föreslå den där 6000kr shoei hjälmen direkt.

Även att man faktiskt har koll på olika fördelar samt nackdelar för alla hjälmar man säljer och inte bara har massa kunskap om de dyraste hjälmarna.

De får 4/5 bananas av mig :)banana:banana:banana:banana)




Sen kan vi väll ta resten av firmorna under ett och samma stycke, dessa ligger främst i Lund samt Malmö. (Lillemans och Probike)

Vi kan väll börja med att man kommer in på firman och inte får ett hej, redan här börjar de bli otrevligt. På firman i Lund stod jag och kollade samt testade olika hjälmar i minst en timme innan jag bestämde mig för att ge mig av. Riktigt konstig affärside att man väljer att inte prata med kunderna som kommer in i butiken.

Besöker samma firma i Lund en gång till, denna gången för att kolla motorcykel.

Direkt när man kommer in känner man blickarna och atmosfären berättar "Skall du inte köpa MC idag så kan du lika gärna dra för vi har andra saker att göra"

Försäljare som snackar goja och skall försöka köra med sina försäljarknep från 80-talet. Inte blir det bättre av att de har attityden a lá "Jag har varit i MC branschen längre än dig därför kan jag mer pöjk"

Samma sak i Malmö, eller ja nästan efter mer en 1 timme i butiken utan hjälp så bestämde jag mig för att göra en walk out.



Förstår riktigt inte helt varför det är såhär i MC branschen. jag tror delvis att det beror på att det är väldigt många som kommer in i butikerna, klämmer och känner för att sedan köpa grejerna på annat håll.

Har de rätt att bete sig såhär? Absolut inte, tycker rent ut sagt att det är för jävligt att man behandlar sina kunder som skit samtidigt som man förväntar sig att de skall köpa någonting där.

Bara för att en kund inte väljer att köpa en sak just den dagen betyder det inte att han är en dålig kund. Det finns absolut inget som hindar honom att komma igen om tre månader och köpa en MC pga att han fick ett så bra intryck av försäljarna samt företaget.

Ovan på det så är det faktiskt så att kunder är människor som pratar med andra människor, har man fått bra service på ett ställe berättar man det för andra vilket leder till att företag får fler potentiella kunder. Har man fått dålig service berättar man det för alla samt skriver skit om de på nätet.

Det verkar som att många handlare lever i någon sorts illusion att de är det enda MC företaget i hela Sverige, därför kan de bete sig som det vill.




För att ta ett motexempel, jag gillar bilar.

Har säkert varit inne på den lokala bilfirman 100 gånger och alla 100 gånger har man fått hjälp efter högst 15 min.

Man blir erbjuden kaffe och alla försäljare man får ögonkontakt med hälsar som vanliga människor utan att försöka sälja på en någon Maserati. Vill man ha en provkörning är det inget snack om saken.

Varför kan det inte vara såhär i MC branschen, vad skiljer två hjul från 4?:va
 
Last edited:

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Ja har man inte känt killarna på Lillemans i trettio år så hälsar dom knappt, trist men sant. Läser ni detta ni som jobbar där, prova att ge lite service så kommer livet att bli roligare och affärerna gå (ännu?) bättre!
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Samma sak i Malmö, eller ja nästan efter mer en 1 timme i butiken utan hjälp så bestämde jag mig för att göra en walk out.

Detta är ett svar på din fras, inte till just dig personligen.

Jag ser personligen absolut inget fel i att en butik låter kunden kika lite i lugn och ro, jag gör det gärna tex.
Sen om man vill ha hjälp då är vi väl alla så pass vuxna att vi kan gå och be om hjälp... eller?

Om jag gått in på ICA och det kommit nån jobbig jävel och tjatat om jag behöver hjälp, om jag skall ha röd eller grön mjölk osv... då hade jag gått på Konsum i fortsättningen.

Så att man kollar i en butik utan att nån flyger på en anser inte jag vara något dåligt, ofta snarare tvärtom!

Men de gånger nån säljare kommer fram och frågar så är ju klart inte det nåt man blir förbannad för, om de inte är för påträngande... men som sagt, finns ingen säljare på plats för stunden så kan man ju gå och leta upp en.

Så gör man ju i andra affärer, skall jag in och handla hudkräm åt tjejen i nån HM eller nåt, inte fan står jag där som ett fån och väntar till nån kommer till mig... nänä, jag letar ju upp en som hjälper mig.

Men inom mc-handeln skall man tydligen vara totalt handlingsförlamad och sen lipa över att "ingen såg mig".

Löjligt.

Jag har varit hos massa handlare i Sydsverige och tycker alla är bra, vissa bättre än andra iofs... Oves var sega innan de lade ner.
Claessons är bra, Nilssons är bra och tycker även firmor som tex Probike är bra, de får ofta skit annars, men jag blev bra omhändertagen där när jag hade en massa dumma frågor om HD... (kom lite fel i livet där några veckor).
 

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Västra Skåne
Hoj
KTM Superduke R
Minus:
Probike Malmö har jag tyvärr fått erfara som okunniga och amatöraktiga. Skulle lämna in min hoj, fick ett pris utav dem. Dagen efter deras bud skulle jag köra in hojen till dem men fick då ett samtal från säljaren som beklagade sig att han inte får lov att betala den summan för min hoj och att Probike Malmö nu inte ville genomföra affären. Hojen var en Tuono -14 med 300 mil på mätaren inköpt hos dem. Jag hänvisade till vårt muntliga avtal dagen innan men han gnällde om att han inte får genomföra affären för sin chef.
Jag tror på honom och att chefen antagligen blivit skitsur men när en säljare får lov att sitta och ordbajsa ut affärer utan konsekvenser gjorde mig riktigt irriterad.
Det hela slutade med att dem erbjöd sig sälja den på förmedling och en lägre provision. Visserligen fick jag ut mer efter den dealen men hade tittat på en annan hoj, den hann bli såld under min process med Probike Malmö.

Plus:
Jonte, JE68 (Jonte i personform) är jäkligt trevlig och bra inställning samt Anders Eng.

Lelles Webshop är skitbra!
Bröderna Nilssons webbshop är bra, butiken är sådär.

Claessons var bra att med att ha göra med men inget speciellt för min del.
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
Fick ett skambud lägre än Glocalnet för inbyte hos Carlbarks. Som tröst fick jag provtjöra en demokotte.

newflag;, prova hjälm utan 71661099_Coolmax-Hjalmhuva_981.jpg är som att ge :7peta åt handlaren...
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top