Hur betalde du din hoj ?

Hur betalde du din hoj ?

• Antal röstningar
    0

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Hur har du betalt din hoj ?

jag sitter o funderar på hur JAG skall göra, då jag saknar både hoj och utrustning.
Är inte så glad i att ta lån eftersom det känns skit att ha lånet över vintern och betala på något man inte kan använda iaf.

Jag jobbade, slet, snålade, köpte en trasig hoj och lagade den. På så sätt ahr jag haft råd, hade inte varit i närheten annars då jag är student! Jobbade varje vardag under hela sommaren + en del helger.

/ Hannes

wonderwizard skrev:

jag sitter o funderar på hur JAG skall göra, då jag saknar både hoj och utrustning.
Är inte så glad i att ta lån eftersom det känns skit att ha lånet över vintern och betala på något man inte kan använda iaf.

Varför inte lån? Då borde du ju ha en del extra pengar över på vintern när du inte kör. Betala in det på lånet så blir du ju av med det snabbare :tummenupp

Jag tog iallafall lån, hade ju fan tagit en evighet att spara till min hoj...

Min "motard" betalade jag cash på för tre år sedan. När jag gjorde om den
till motard o renoverade motor (kostnad: ca 35k för renovering o ombyggnad)
och kom knapt 150 mil innan den skar,,, så fick jag frispel och gick till banken!
Sedan åkte jag o köpte mig en hornet!,,,,,,,,,,tre veckor senare rykte kortet :huvet

skum poll, kan man inte slita som ett djur OCH betala allt kontant? va det flersvars poll fast ja missade?

wonderwizard skrev:
haha... ändå sökte jag i forumet INNAN jag satte in denna poll... konstig :gnissla

Det är lätt att missa, tyckte jag kände igen frågan sen tidigare bara, kanske det finns nåt användbart för dig i den pollen/tråden

...fast den kostade 40 papp att köpa. Bara att sälja gamla hojen och länsa kontot.

Kontant direkt de jag har nu, pengar fanns beroende på att jag sålde allt annat i motorväg jag hade, så jag behövde inte slita ihjäl mig på just dessa hojar.
Å andra sidan var det ju inga stora pengar heller mot vad många lägger ut.

Lägg til ett alternativ.

Kan säga att staten kommer bekosta mkt av min hoj. Alternativet Spara finns inte ?? Klickade på 'pappa betalar' rutan istället då det är besparingar både från studiebidrag och dåtida 'månadspeng'. Åh, finns fördelar med va ung, inte hunnit spendera allt på 'studera'. :tungan

Jag har bytt upp med stegvis från de första hojarna i 10-15-tusenkronorsklassen. På så sätt blir det inte så mycket pengar vid varje byte. Nästa gång kanske det är överkomligt att satsa på nåt i 60-tusenkronorsklassen.

Jag betalade mina på tre sätt...
Först betalade jag zxr:en samt utrustning kontant direkt, sedan slet jag som ett djur för att köpa minikawan och till sist tog jag ett lån och köpte rettan.

Hade inte tid att spara ihop pengar till hojen då den dök upp lite plötsligt, men det lånet skall betalas av så fort jag orkar sälja lite prylar. :tummenupp

p.grip skrev:
Hade inte tid att spara ihop pengar till hojen då den dök upp lite plötsligt, men det lånet skall betalas av så fort jag orkar sälja lite prylar. :tummenupp
Jag betalade delar av min genom att, tro det eller ej, sälja ett domännamn (www.myt.info) till Deutsche Telekom :). Jag fick 25 000 för ett namn jag reggat för en hundring och som jag inte använde. Ibland är det bra att vara datanörd :).

Resten av stålarna slet jag ihop. Kanske inte som ett djur, men ändå :tungan.

Åkte ner till Deutchland med alla cash i ett kuvert och betalde allt kontant direkt. :tuttar

wonderwizard skrev:

Om du inte har cash till allt, så köp i alla fall utrustningen kontant och ta lån på hojen
På så sätt kan du sälja hojen senare och gå jämnt upp, men har du utrustningen inkluderat i lånet är ju lånet på mycket mer än vad hojen är värd!

Köp bra utrustningen!

Förövrigt är de ju bra at ha lånet över vintern! Då hinner du betala av lite så att räntan sjunker och så får du mer bensinpengar i kassan. :)

Jag röstade "köpte hojen kontant", men skulle även kunna röstat "Tog lån på hojen". Köpte TLRen kontant och tog lån på Yamman (som jag bytte mot en XR650).

sgtpepper skrev:
Jag betalade delar av min genom att, tro det eller ej, sälja ett domännamn (www.myt.info) till Deutsche Telekom :). Jag fick 25 000 för ett namn jag reggat för en hundring och som jag inte använde. Ibland är det bra att vara datanörd :).
Bättre än aktier ju :)

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...