Hur avgör du när säsongen är över?

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Hur många av er plockar av batteriet när vinter säsongen kommer?
Min hoj står ute under en carport under ett överdrags skydd på vintern så då kanske det är läge att plocka av batteriet och bevara det inomhus.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Snart är det dags för riktiga " snöspår" :banana
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Mm. Det är lite sånt man får tänka på. Hoppas att nyvinterrutinerna sitter kvar sen jag körde bil och släp. Då håller man oxå span på sånt. Bl.a. kurvor som ligger i skugga långe. Viadukter m.m.

En riktigt upplevelse måste vara om man oförberett stött på löv som frosten har tagit runt en sväng.

Skickat från min E6653 via Tapatalk

Jo, och kör på däck som har ett temperaturintervall som funkar på kall asfalt. Däck som behöver tex 20 grader egentemperatur som minst funkar dåligt såhär års.
 

erebos

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2016
Ort
Storvreta
Hoj
1998, Suzuki gsx750R
Jo, och kör på däck som har ett temperaturintervall som funkar på kall asfalt. Däck som behöver tex 20 grader egentemperatur som minst funkar dåligt såhär års.
Bra tips. Man tackar. Det sitter Metzeler z8 fram. Bra skick. Michelin Pilot Power I bak. "nytt" har rullat runt 200mil.

Skickat från min E6653 via Tapatalk
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
När det börjar bli risk för ishalka så ställer jag tillfälligt undan hojen i garaget. Sen tar jag ut den igen så snart risken för ishalka är borta.

Eller som Trafikexpert Petter Nicklasson sade i nöjesmaskinen för många år sedan.
"Rimfrost, rattmuff på, Tjällossning, rattmuff av"
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Hur många av er plockar av batteriet när vinter säsongen kommer?
Min hoj står ute under en carport under ett överdrags skydd på vintern så då kanske det är läge att plocka av batteriet och bevara det inomhus.

Det finns egentligen inte något egenvärde i att plocka av batteriet om det inte är så att du har saker på hojen som hela tiden drar ström eller du saknar möjlighet att ladda batteriet där hojjen står och du vill ladda batteriet.
Självurladdningen är lägre ju kallare batteriet står och ett laddat batteri fryser inte i Svenska klimat.
Däeremot kan väl kanske dom växlande temperaturerna påverka negativt.

Med det sagt så hade jag tidigare hojen i kallgarage som ju växlade temperatur med utetemperaturen. Jag gav det en liten skjuts laddning någon enstaka gång under vintern bara och det var aldrig något problem.

Så om jag vore du så skulle jag lämna kvar batteriet och istället vid något tillfälle under vintern gå ut och koppla på en laddare under några timmar bara för att säkerställa att inget dragit ur batteriet.
 

Zorban

För fet för ett skinnställ
Gick med
9 May 2011
Ort
Grödinge
Hoj
Ducati Panigale 899, 2014
När det blir kallt och regnigt samtidigt brukar jag ge upp pendlandet.
Frost är ju även det en indikator på att det är dags att ge upp.
Förra året pendlade jag men gav upp den dagen det var -1,5 på termometern. Det var helt sjukt kallt och troligtvis farligt.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Förra året var mitt första med mc och då körde jag några mil på julafton. Sen dröjde det några månader innan nästa tur. Eftersom försäkringen "är gratis" så tänker jag försöka åka de dagar det är torrt och inte svinkallt.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag brukar köra tills det blir halt på vägen. Det har hänt att jag har kört hoj alla månader på året när det har varit torrt på vägen. Just nu håller sig dagstemperaturen på ca 10+ grader och det är minst lika skönt och roligt att köra som mitt i sommaren. Möjligen börjar en liten stress komma för att man vet att det blir snö och halka framöver.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Slutade pendla till jobbet på två hjul förra veckan. Beror mest på att det blev resjobb.. annars kör jag ner mot nollan. Fått släpp på göta älv bron nån gång annars funkar det bra!
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Hoj säsongen för min del tar aldrig slut, beror på att man kör olika hojar för olika körningar å årstid....
Den här tiden på året är de mest enduro.... Ska man ut på vägen å köra så är det byta till andra hjul me regndäck som är mjuka i lägre temp. å blöt vägbanan...
Har hoj enbart för nöjesåkning å inge pendlande, så då åker man å njuter av de dom dagarna man vill å känner för de...
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
När hojkontot är tomt. Vilket det ofta blir alldeles för tidigt.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Säsongen är aldrig över. Aldrig någonsin. Bara ett litet byte angående vilket fordon som står närmast innanför garagedörren. Från något av de försedda med supersportdäck till något av de försedda med matta (*).

(*) Matta = band, som kultureliten i hufvudstaden verkar säga...

Arctic Cat är tidernas crap-märke, men de har bra reklamkampanjer...
 

Bifogat

  • Bqg1NRxCEAEyybW.jpg
    Bqg1NRxCEAEyybW.jpg
    92.8 KB · Visningar: 69
  • BVGEvazCMAEuWTz.jpg
    BVGEvazCMAEuWTz.jpg
    89.8 KB · Visningar: 66
Last edited:

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Förstår inte frågan..?
Min säsong började 2012-05-08 och har pågått sedan dess. Vapen efter väder, snart fram med vintermoppen, dubbdäck på i november/december samtidigt med styrmuffar och vindtät balaklava. Men så bor jag i Stockholm också, här har vi "riktig" vinter 2 veckor om året i normala fall...
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
När man behöver skrapa sadeln

010_zpsbtyc2nzv.jpg


...kan det vara dags att ställa undan finhojen för att slippa saltet, och istället ta fram någon annan.

En säsong är färdig, men det finns fler.
 

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
När det inte är skönt för mig att köra längre, dvs regn, blåst och mörka kvällar.

Nu fick jag ett naturligt avslut med ett havererat styrlager som jag inte hinner med att byta förrens till juluppehållet på jobb.
 

Bodensaren

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2013
Ort
Hemma
Hoj
kanske
Har mött både saltbilar och sandbilar när jag kört mc, dessvärre har jag sålt Transalp som jag körde vintertid med, men tanken finns att återinskaffa en, detta den ultimata vinterhojen tycker jag i alla fall.:tummenupp
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Mc-säsong pågår dygnet om, året om.
Vissa dagar är det snö och halka, men invändigt drömmer man om att IMORGON kanske det är sol och bara vägar!
...vissa perioder (nov-mars) är det dock tyvärr inte så tätt att förhoppningarna slår in... men det är hoppet man lever på!

Så nä, nån säsong tar aldrig slut, den har bara nån enstaka dags uppehåll ibland.
 

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Nära havet
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
Brukar plocka ur batterierna någon gång under okt/nov, slutar köra när det känns riskabelt = halka. Funderar faktiskt på att skaffa offroad för att kunna förlänga säsongen genom lite grusvägs/skogskörning ... Ska lämna in hojen för service 13 okt så jag hoppas jag kan köra dit den, får ta den på släpet annars, men det känns ju lite B ;) ...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top