Hur avgör du när säsongen är över?

Hur många av er plockar av batteriet när vinter säsongen kommer?
Min hoj står ute under en carport under ett överdrags skydd på vintern så då kanske det är läge att plocka av batteriet och bevara det inomhus.

Snart är det dags för riktiga " snöspår" :banana

Mm. Det är lite sånt man får tänka på. Hoppas att nyvinterrutinerna sitter kvar sen jag körde bil och släp. Då håller man oxå span på sånt. Bl.a. kurvor som ligger i skugga långe. Viadukter m.m.

En riktigt upplevelse måste vara om man oförberett stött på löv som frosten har tagit runt en sväng.

Skickat från min E6653 via Tapatalk

Jo, och kör på däck som har ett temperaturintervall som funkar på kall asfalt. Däck som behöver tex 20 grader egentemperatur som minst funkar dåligt såhär års.

Jo, och kör på däck som har ett temperaturintervall som funkar på kall asfalt. Däck som behöver tex 20 grader egentemperatur som minst funkar dåligt såhär års.
Bra tips. Man tackar. Det sitter Metzeler z8 fram. Bra skick. Michelin Pilot Power I bak. "nytt" har rullat runt 200mil.

Skickat från min E6653 via Tapatalk

När det börjar bli risk för ishalka så ställer jag tillfälligt undan hojen i garaget. Sen tar jag ut den igen så snart risken för ishalka är borta.

Eller som Trafikexpert Petter Nicklasson sade i nöjesmaskinen för många år sedan.
"Rimfrost, rattmuff på, Tjällossning, rattmuff av"

Hur många av er plockar av batteriet när vinter säsongen kommer?
Min hoj står ute under en carport under ett överdrags skydd på vintern så då kanske det är läge att plocka av batteriet och bevara det inomhus.

Det finns egentligen inte något egenvärde i att plocka av batteriet om det inte är så att du har saker på hojen som hela tiden drar ström eller du saknar möjlighet att ladda batteriet där hojjen står och du vill ladda batteriet.
Självurladdningen är lägre ju kallare batteriet står och ett laddat batteri fryser inte i Svenska klimat.
Däeremot kan väl kanske dom växlande temperaturerna påverka negativt.

Med det sagt så hade jag tidigare hojen i kallgarage som ju växlade temperatur med utetemperaturen. Jag gav det en liten skjuts laddning någon enstaka gång under vintern bara och det var aldrig något problem.

Så om jag vore du så skulle jag lämna kvar batteriet och istället vid något tillfälle under vintern gå ut och koppla på en laddare under några timmar bara för att säkerställa att inget dragit ur batteriet.

När det blir kallt och regnigt samtidigt brukar jag ge upp pendlandet.
Frost är ju även det en indikator på att det är dags att ge upp.
Förra året pendlade jag men gav upp den dagen det var -1,5 på termometern. Det var helt sjukt kallt och troligtvis farligt.

Förra året var mitt första med mc och då körde jag några mil på julafton. Sen dröjde det några månader innan nästa tur. Eftersom försäkringen "är gratis" så tänker jag försöka åka de dagar det är torrt och inte svinkallt.

Jag brukar köra tills det blir halt på vägen. Det har hänt att jag har kört hoj alla månader på året när det har varit torrt på vägen. Just nu håller sig dagstemperaturen på ca 10+ grader och det är minst lika skönt och roligt att köra som mitt i sommaren. Möjligen börjar en liten stress komma för att man vet att det blir snö och halka framöver.

Slutade pendla till jobbet på två hjul förra veckan. Beror mest på att det blev resjobb.. annars kör jag ner mot nollan. Fått släpp på göta älv bron nån gång annars funkar det bra!

Hoj säsongen för min del tar aldrig slut, beror på att man kör olika hojar för olika körningar å årstid....
Den här tiden på året är de mest enduro.... Ska man ut på vägen å köra så är det byta till andra hjul me regndäck som är mjuka i lägre temp. å blöt vägbanan...
Har hoj enbart för nöjesåkning å inge pendlande, så då åker man å njuter av de dom dagarna man vill å känner för de...

När hojkontot är tomt. Vilket det ofta blir alldeles för tidigt.

Säsongen är aldrig över. Aldrig någonsin. Bara ett litet byte angående vilket fordon som står närmast innanför garagedörren. Från något av de försedda med supersportdäck till något av de försedda med matta (*).

(*) Matta = band, som kultureliten i hufvudstaden verkar säga...

Arctic Cat är tidernas crap-märke, men de har bra reklamkampanjer...

Bifogat

• Bqg1NRxCEAEyybW.jpg
    Bqg1NRxCEAEyybW.jpg
    92.8 KB · Visningar: 69
  • BVGEvazCMAEuWTz.jpg
    BVGEvazCMAEuWTz.jpg
    89.8 KB · Visningar: 66
Last edited:
Förstår inte frågan..?
Min säsong började 2012-05-08 och har pågått sedan dess. Vapen efter väder, snart fram med vintermoppen, dubbdäck på i november/december samtidigt med styrmuffar och vindtät balaklava. Men så bor jag i Stockholm också, här har vi "riktig" vinter 2 veckor om året i normala fall...

När man behöver skrapa sadeln

010_zpsbtyc2nzv.jpg

...kan det vara dags att ställa undan finhojen för att slippa saltet, och istället ta fram någon annan.

En säsong är färdig, men det finns fler.

När det inte är skönt för mig att köra längre, dvs regn, blåst och mörka kvällar.

Nu fick jag ett naturligt avslut med ett havererat styrlager som jag inte hinner med att byta förrens till juluppehållet på jobb.

Har mött både saltbilar och sandbilar när jag kört mc, dessvärre har jag sålt Transalp som jag körde vintertid med, men tanken finns att återinskaffa en, detta den ultimata vinterhojen tycker jag i alla fall.:tummenupp

Mc-säsong pågår dygnet om, året om.
Vissa dagar är det snö och halka, men invändigt drömmer man om att IMORGON kanske det är sol och bara vägar!
...vissa perioder (nov-mars) är det dock tyvärr inte så tätt att förhoppningarna slår in... men det är hoppet man lever på!

Så nä, nån säsong tar aldrig slut, den har bara nån enstaka dags uppehåll ibland.

Brukar plocka ur batterierna någon gång under okt/nov, slutar köra när det känns riskabelt = halka. Funderar faktiskt på att skaffa offroad för att kunna förlänga säsongen genom lite grusvägs/skogskörning ... Ska lämna in hojen för service 13 okt så jag hoppas jag kan köra dit den, får ta den på släpet annars, men det känns ju lite B ;) ...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti