Hur använder ni era trippmätare?

EVOVII

Medlem
Gick med
19 Feb 2007
Hoj
2012 Yamaha XT660R
Av ren nyfikenhet, som rubriken säger, hur använder ni era trippmätare? Kanske speciellt om man har dubbla?

Själv nollar jag normalt "TRIP A" vid tankning och "TRIP B" när jag smörjer kedjan. Sen kan det såklart finnas tillfällen när man vill mäta en speciell sträcka eller nått och då frångår detta :)

Trip A vid tankning och Trip B vid körning på bana för att se hur långt jag kört under dagen.

Har bara en på hojen och samma sak på bilen. Nollar den vid tankning och i enstaka fall när jag kör längre sträckor i jobbet. Bra sätt att veta när man måste tanka/ hurm mycket bilen druckit.

A = Räkna ut snittförbrukning efter tanktömning för nyss körda pass. (Bana)
B = Räkna ut snittförbrukning efter tanktömning för samtliga körda pass. (Bana)

På gata används den inte till något.

Nollar den vid tankning. Ingen tankmätare, så det är det enda sättet jag kan hålla reda på när det börjar vara dags att spana efter nästa tankställe, om jag inte vill köra runt på reserven och hoppas att jag tar mig hela vägen efter att lampan tänts. (Men jag borde ta mig ett försvarligt avstånd på reserven ändå, vill bara inte testa exakt hur långt jag tar mig innan jag får soppatorsk.)

Nollar trippen vid tankning. Litar inte mkt på bränslegivaren. Är nere på rött efter 13L o det är en 19L Tank. (inkl 4L reserv) så det borde inte vara nere förräns 15L så lite får man ha koll.

A= Varje tankning. Används som tankmätare.
B= Inte ofta. Ibland som avståndsmätare mellan kedjesmörjning.

A - Tankning
B - Långt jag kör på en säsong

Dock första säsongen med hoj så det kommer säkert ändra sig :D

har bara en...den mäter hur långt jag övningskört änsålänge.
Den har även gått runt ett varv redan..

Har 2 tripmätare, använder dom aldrig. Hojen drar ju vad den drar oavsett om jag mäter eller inte, tankar gör jag när lampan börjat lysa..

Båda trippparna vid tankning (begåvad med dåligt minne) men om jag ska åka på långrepa brukar jag låna någon av dem för avståndsmätning just då... fungerar oftast.

A - Nollning när jag kommer ihåg.
B - Nollas när jag glömt varför jag nollade den från början

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP