Ktm 660 -04 startade hos säljaren, inte när jag kom hem...

ställ dig på en pall eller liknande när du kickar så går det lättare. dra kolven strax över toppläget innan du stampar till.

och kolla bensinkrnen
 
Hahaha min yamaha tt 768cc har 14,3:1 i komp o man missar inte frivilligt med det kompet när man enbart har kick.. som boris säger att starta en stånka då är det teknik som gäller..
 
Har du inte ens fått igång den på rullstart? Isf, går den som den ska när den väl går?

När jag hade 660 stog den i ett garage så man kunde rulla den nerför en grusväg. Tror jag rullstartade på 2/3. Fuskade med ett pekfinger på dekompen så inte hjulet låser.


TAAAACK!!! :yoparty:yoparty:yoparty:yoparty

https://www.youtube.com/watch?v=y6VwJ6vAiO8


Fick igång den i en backe med både mig och flickvännen som tyngd, annars släpade det bara, även med decompen :tungan Varmkörde den lite för att direkt kunna byta olja nu när jag fått den varm. Mitt under oljebytet slog ångesten till... Kom på att jag var tvungen att starta eländet igen för att blöda ur systemet.... :banana När tiden var kommen, så kickade jag ju självklart förgäves, men backen funkade igen... Ser ju lite tattigt ut med saknade kåpor, ingen hjälm eller något, sunkiga meck-kläder, och hojen som hostade ut (lite såklart...) olja ur ramen. Kändes schtekiGt :rofl

Dödade den, drog åt oljepåfyllningen vid styrkronan, och sprang exalterad likt ett barn på julaftonsmorgon in för att hämta hjälm och ryggskydd. Kickade såklart, FÖRGÄVES har vi nu lärt oss :D För att sen starta den i backen igen... JÄVLA BAJSHOJ! Den vägrade att starta igen, efter 4 försök gav vi upp. Hojen vann. Jävla skit :tungan Så sjukt irriterande att jag hela tiden haft sikte på en 625... Sen av oklar anledning :confused::confused: så i sista sekund så slog hjärnan om och tänkte ''Men satan vad manligt det är med kick... det blir en 660!'' SOM OM INTE 625AN SKULLE HA KICK?!?!? :D:D:D

Jaja, den gick bra som stryk när den VÄL startade, kändes hur tight och fin som helst hela hojen. Nu blir det väl bara till att göra som alla andra att starta hojen på 1-2 kicken.... Känns nog mer aktuellt i dagsläget att byta till 625 :gnissla:huvet Funkar ju inte att bara kunna starta i nedförsbackar med 2 pers på hojen.....

Men tack H3dlund! :) Du har gett nytt hopp för att försöka lite till iallafall :Bugar
 
Last edited:
För helvete, vem runt stockholm kan lära grabben o kicka ???
 
För helvete, vem runt stockholm kan lära grabben o kicka ???

Haha :D:tungan Har faktiskt fått några hjältar i PM som erbjudit sig, men vill ju inte släpa hit någon i onödan :7peta Bor granne med en mc-klubb, ska dit och muta dom lite nu i veckan.

Men jag fattar för mitt liv inte hur oförlåtande en hoj kan vara? Har som sagt kickat en xr650 en hel jäkla del, inga konstigheter alls. Gör precis som alla säger, men aldrig någon lycka... Är inte ovan att kicka, men som folk skriver vilt på internet så är den här modellen lite säregen. Får jag hoppas åtminstone? :gnissla
 
Alla hojar är lite olika med kickteknik, mängd gas och hur knycken sitter.

Strular du till det så surar du ner den, då kommer den aldrig o starta. Enklast är då att stänga kranen, lägg hojen på sidan så förgasaren tömmer sig själv. Kicka ett par ggr med stängd kran, oftast startar den då och så kan du öppna kranen så den håller sig vid liv.
 
Sluta strula runt, besvara något av dina PM och låt någon som kickat LC4 förr visa hur det ska göras.
 
Alla hojar är lite olika med kickteknik, mängd gas och hur knycken sitter.

Strular du till det så surar du ner den, då kommer den aldrig o starta. Enklast är då att stänga kranen, lägg hojen på sidan så förgasaren tömmer sig själv. Kicka ett par ggr med stängd kran, oftast startar den då och så kan du öppna kranen så den håller sig vid liv.

Det är ju det som känns så tråkigt, att jag gör ju det efter 3-4 kick :huvet Samma var det ju såklart med xr650n... När den blev sur så stängde jag kranen, höll full gas och kickade runt motorn 5-10 gånger med decompen, påt igen och brum brum. Men den här rackaren... Nix! :tungan Platt fall :tungan
 
Skratta inte nu men jag hade samma historia med min 450.
Säljaren gled förbi och sparkade igång den på första kicken, jag kickade mig blå.

Nu till det fåninga: jag sitter uppe på tanken när jag kickar.
Känns HELT kraftlöst men den startar då. Har aldrig fattat varför det är så men det funkar varje gång.
 
Har haft både en 625 Supercomp med enbart kick och en 660 smc, båda har behövt lite olika tekniker med kicken, 625 =dra ut choken, fullgas en gång, kicka runt tills du hör klicket, trampa till hela vägen ner utan att röra gasen=:banana
660=samma procedur men den ville att man kickade runt ett halvt varv till efter decompklicket innan man kickade. Viktigt att aldrig gasa när du kickar. Om hojen blivit sur kan du kicka den torr genom att hålla in decompen HÅLLA FULL GAS och kicka 20 ggr, efter det kicka enligt ovan igen, fast utan choken. Gör man rätt är det inga problem.
Lycka till!
 
Har haft både en 625 Supercomp med enbart kick och en 660 smc, båda har behövt lite olika tekniker med kicken, 625 =dra ut choken, fullgas en gång, kicka runt tills du hör klicket, trampa till hela vägen ner utan att röra gasen=:banana
660=samma procedur men den ville att man kickade runt ett halvt varv till efter decompklicket innan man kickade. Viktigt att aldrig gasa när du kickar. Om hojen blivit sur kan du kicka den torr genom att hålla in decompen HÅLLA FULL GAS och kicka 20 ggr, efter det kicka enligt ovan igen, fast utan choken. Gör man rätt är det inga problem.
Lycka till!

Vilka personligheter de är :crash
 
Skratta inte nu men jag hade samma historia med min 450.
Säljaren gled förbi och sparkade igång den på första kicken, jag kickade mig blå.

Nu till det fåninga: jag sitter uppe på tanken när jag kickar.
Känns HELT kraftlöst men den startar då. Har aldrig fattat varför det är så men det funkar varje gång.


Mest kraft i början av kickrörelsen = annan vinkel.

Eller så är det så att den jordar lite extra genom pungen. Kittlar det till lite när den brakar igång?
 
Har haft både en 625 Supercomp med enbart kick och en 660 smc, båda har behövt lite olika tekniker med kicken, 625 =dra ut choken, fullgas en gång, kicka runt tills du hör klicket, trampa till hela vägen ner utan att röra gasen=:banana
660=samma procedur men den ville att man kickade runt ett halvt varv till efter decompklicket innan man kickade. Viktigt att aldrig gasa när du kickar. Om hojen blivit sur kan du kicka den torr genom att hålla in decompen HÅLLA FULL GAS och kicka 20 ggr, efter det kicka enligt ovan igen, fast utan choken. Gör man rätt är det inga problem.
Lycka till!

Ska absolut prova att ta ner kicken en halv kick längre efter tdc innan jag kickar. Men det där decomp-klicket... Jag får hybris på den! Varför har jag aldrig hört det på min? På alla videos jag sett på youtube så finns där verkligen ett skarpt klick... Min saknar det? Hur jag vet att jag är vid tdc är att jag kickar runt någon gång med decompen, släpper decomp och kickar runt tills det tar STOPP, decompar förbi första 'hacket' och sen brunstar jag till, men inte hojen :D Stör mig fett på att jag inte har något klick? Är det det som jag/hojen gör fel?
 
Det är nästan nostalgiskt att läsa denna tråd, för mig tog det säkert två veckor att få till rätt knyck.
 
Efter lite mer noggranna sökningar på amerikanska sidor så kan jag med säkerhet säga att min motors auto-decomp är utsliten och inte längre fungerande. Finns där inget klick. Men jag har ändå inte riktigt fattat dens funktion utanför elstarten? Är det någonting som bör bytas? 3k för en ny sån del, summan är försumbar, men meck-tiden är oönskad...

Någon som vet om det kommer störa någon funktion? Mer svårstartad på kick då den har svårare att följa upp nästkommande varv efter kick?

Tack för alla som har svarat hitintills!! :hej:krama
 
Idag saknas det teknik att veva eller kicka igång stora förbränningsmotorer eftersom dom flesta har elstart.
Det var inget ofarligt " hantverk" att handstarta en stor motor. Det var många som fick fot?kador eller sönder slagna tummar när motorn gjorde en "baktändning".
 
Jag hade en XT600 med högkompskolv, jag trampade vant igång den åt köparen. Han ringde från Skåne och fick aldrig igång den igen:D
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top