Hur åker ni klädda i stekhet sommarvärme?

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
en liten fråga till er som ALLTID har FULL Utrustning .

om man leker med tanken att ni skulle ta cykeln en kväll för att hem till en polare , på vägen finns det en lång brant backe .. låt säga om man ger gärnet kommer man lätt upp i 55-60 kmh ..

asar ni på er skinnställ, ryggskena, hjälm , handskar & stövlar då oxo ???

Går bra att svara med följande......

- det gör mindre ont från en gammal Monark ?
- jag lider av tvångstankar som gör att jag alltid ger "stålet" när jag kör MC ?
- jag kör så himla dåligt att jag klotar varje gång jag e ute och kör!

:confused:

Duger "Jag har ingen cykel och om jag hade en finns inga backar här som man skulle kunna komma upp i 55 (!?) km/h i"?
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag har faktiskt kraschat på trampcykel i 55-60. På väg till mitt gamla jobb cyklade jag på min racerhoj med ultrasmala däck så mycket tygeln höll nerför en riktigt lång backe.
Ur diket hoppar en katt som jag bränner rakt över och kastas över styret och ner i marken. Resulatet blev uppskrapade händer, armbåde och axel (plus att nyckelbenet lossnade från sitt ena fäste i axeln) samt några stygn i huvudets sida. Tack vare att jag hade ryggsäcken på mig och rullade runt på rygg direkt efter markkänningen så klarade jag mig lindrigt undan.

Jag kommer dock aldrig att dar på mig ett skinnställ för att cykla trots att risken för omkullkörning finns. Jag kommer nog aldrig ens att ta på mig en cykelhjälm om den inte gör att det går snabbare att cykla :)
 

Methx

Medelhavet <3
Gick med
17 Jan 2011
Ort
Malta
Hoj
YZF600R Dunderkatt -97 (Såld)
Ramlade över en amerikansk sida där dom säljer Mesh jackor
för allt mellan 600:- till 6000:-.. Nej, det är inte skinnställ, men
det är iaf ett försök till vettiga MC skydd i varmt väder.

Som i en demonstrationsfilm för en av "Speed and Strenght"
jackorna. En säker MC jacka, är en som faktiskt används. =)

LÄNK

Ber om ursäkt för upprepning om sidan redan varit uppe.
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Ska jag ut för att köra hoj har jag på mig hela utrustningen, ska jag in till stan o hänga med polare blir det bara jeans o en tröja, har frontalkrockat i 60km/h på Kungsgatan på moppe flög minst 10m men hade änglavakt inte ont nånstans o ett litet skrubbsår var resultatet. Men kan inte gå omkring i stan i 30grader med full utrustning om man ska va där ett tag. Då är det bara ryggplatta, hjälm o handskar som gäller.
 
Last edited:

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
69523_463909776338_732216338_6131080_2121163_n.jpg
 

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Kalmar
Hoj
En sån där dödsmaskin
Jag åkte senast i flip-flop och shorts men brukar väl normalt åka i jeans, t-shirt och i bästa fall ett par boots. Varför plåga sig i stridsutrustning när man ändå inte tänker crasha?

Har kompisar som avbrutit körning pga värmen. Är det värt att avstå från körning då vädret är som bäst, bara för att man inte kan åka utan planer på en omkullkörning?
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Jag åkte senast i flip-flop och shorts men brukar väl normalt åka i jeans, t-shirt och i bästa fall ett par boots. Varför plåga sig i stridsutrustning när man ändå inte tänker crasha?

Har kompisar som avbrutit körning pga värmen. Är det värt att avstå från körning då vädret är som bäst, bara för att man inte kan åka utan planer på en omkullkörning?

På bilden ovan tyckte de jag var lite konstig som körde i hjälm. Jag slutade faktiskt med hjälm senare, vilket ur risksynpunkt må vara konstigt, men ack sådan frihetskänsla.
 

Li_G

Live On The Edge
Gick med
22 Mar 2007
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1 -07, Yamaha R1 -01, Suzuki Rgv 250 -91
När det är riktigt varmt kör ja självklart med t-shirt, shorts & ryggskydd enbart.........under skinnstället som jag aldrig åker utan plus resten utav all utrustning. Bara lätta lite på dragkedjan så det blåser in lite, känner garanterat inte värmen i lite högre farter. :tummenupp

- Knäskrapa i shorts= Nej tack :näsblod
- Glida på asfalt i vanliga kläder= Nej tack :död

Blir dock inte några jätte långa turer när det är som varmast mitt på dagen, men hellre det än att köra utan skydd. För som många inte vet är det oftast inte en själv som avgör när crashen kommer och hur illa det ska bli. :kryckor
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Någon som har tips på allvädersjacka och byxor som både funkar bra i värme samt skyddar mot regn o sånt?

Se till att du inte skaffar jacka med dragkedja till ärmarna. Alltså så du kan ta bort ärmarna. Jag har det på min och man blir väldigt "svettig" efter regnig tur.
 

Patric L

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2010
Ort
Strömstad
Hoj
2014 KTM 1290 Superduke R
Jag åker i

Jacka: Lindstrands induz med inbyggt ryggskydd
Byxa: Berik mc-jeans
Stövel: AS s-mx 2
Handske: Lindstrands Vinchi
och vanliga hjälmen
:)
 

Asurat

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XJ6N ´09
Sitter och funderar vad för ställ man ska köpa, skinn eller textil? Med det hojvalet man har (XJ-6n) Så vet jag inte vad man ska välja, vad som passar till hojen osv, tips uppskattas. Är inställd på 2-delat hursom. :D

Åkte förra sommaren i fullt skinnställ, det var varmt, men absolut inget problem! Bara att lätta lite på dragkedjan som tidigare nämnt så blir det svalare! :tummenupp
 

Lill-Sunken

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Halmstad
Hoj
KTM 690 smc r - 12
Sitter och funderar vad för ställ man ska köpa, skinn eller textil? Med det hojvalet man har (XJ-6n) Så vet jag inte vad man ska välja, vad som passar till hojen osv, tips uppskattas. Är inställd på 2-delat hursom. :D

Åkte förra sommaren i fullt skinnställ, det var varmt, men absolut inget problem! Bara att lätta lite på dragkedjan som tidigare nämnt så blir det svalare! :tummenupp

Jag tycker skinnställ absolut till den hojen.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
textil e bra för alla väder, luftigare på sommaren, och mkt varmare när det e kallt. Kör du aldrig när det e risk för regn eller när det e kallt kan du köpa skinn. Det finns inte heller några textilbyxor med knäpuckar.
 

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Salt lake-Boo
Hoj
Speed Triple -06
Jag förespråkar full mundering always. men hur ofta åkte man runt i skinnställ på moppetiden när man va 15bast? och mina mopeder gick iaf en bra bit över 50-60 :banana
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
jag brukar köra i jeans och skinnjacka. T-shirt ibland, men alltid ryggplatta. Jeansen e mest för att jag inte ska bränna benen när hojen blir varm i stadstrafik
 

Bikerchick

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
kawa z750 -10,urbansportedtion.
Klart man ska ha allt på sig när man kör ovasatt om det är 40 grader varmt eller inte. Det är ju nice att svettas samt att man förbränner då med hehe. Man kan se det på olika sett. Jag kör med allt när jag kör bil med då e det skinnställ på ;)
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top