Hur åker ni klädda i stekhet sommarvärme?

verkar skitbra om man är en djävel på ratta...

Försöker alltid ha skydd iaf... även om inte hela stället sitter på.
grejen är att man inte typ är ensam på väg... eller huuur. hur var det nu igen, 2/3 delar av mc olyckor är orsakade på ett eller annat sätt av bilister, modepdister eller andra som inte färdades just samma håll och så uppstår det friktion..... :fyllisar ...
 
Försöker alltid ha skydd iaf... även om inte hela stället sitter på.
grejen är att man inte typ är ensam på väg... eller huuur. hur var det nu igen, 2/3 delar av mc olyckor är orsakade på ett eller annat sätt av bilister, modepdister eller andra som inte färdades just samma håll och så uppstår det friktion..... :fyllisar ...

Nej, över hälften av alla olyckor med mc är singelolyckor.
Däremot så var det enligt någon undersökning så att av alla olyckor med flera fordon inblandade, där ett av fordonen var en motorcykel, att runt 2/3 av olyckorna var det den andra (som inte körde motorcykel) som var vållande.
Men totalt sett är singelolyckor fortfarande det vanligaste för motorcyklister.
Har för mig att de flesta singelolyckorna var i hastigheter högre än 10km/h över skyltad hastighet.
 
Nej, över hälften av alla olyckor med mc är singelolyckor.
Däremot så var det enligt någon undersökning så att av alla olyckor med flera fordon inblandade, där ett av fordonen var en motorcykel, att runt 2/3 av olyckorna var det den andra (som inte körde motorcykel) som var vållande.
Men totalt sett är singelolyckor fortfarande det vanligaste för motorcyklister.
Har för mig att de flesta singelolyckorna var i hastigheter högre än 10km/h över skyltad hastighet.

just så... bra att du fyllde på ... :fyllisar
 
Kör inte hoj när det är stekhett. Hatar värmen. Låser in mig i lägenheten och dricker kalla drycker. =)
 
Nån som har dragging jeans hur varma är det? Är det bättre en skinnbyxor på delat ställ?
 
Nej, över hälften av alla olyckor med mc är singelolyckor.
Däremot så var det enligt någon undersökning så att av alla olyckor med flera fordon inblandade, där ett av fordonen var en motorcykel, att runt 2/3 av olyckorna var det den andra (som inte körde motorcykel) som var vållande.
Men totalt sett är singelolyckor fortfarande det vanligaste för motorcyklister.
Har för mig att de flesta singelolyckorna var i hastigheter högre än 10km/h över skyltad hastighet.

30 km/h över...

Det är runt 75% som är singel olyckor.
 
Full mundering som sagt tidigare men igår var "olyckan" framme iaf... Här har svullnaden/det röda gått ned något ändå:

31313331.jpg


Jag lovar att det kändes att träffa på en getingdjävul i motorvägshastighet, gadden rätt in (vad är oddsen??) och det sved till o sen gjorde det ännu ondare under 2 min så jag blev lite nojjig vad det var för något. Har ett sånt där halsskydd (strumpa) men då hade jag väl svimmat av värmen istället =)
 
Jag tror att en stor del av alla rediga folk som predikar full mundering bara använder sin hoj för hojturer, dvs. ren nöjesåkning.

För oss som använder den som ett fortskaffningsmedel också är det knappast motiverat med helställ för att åka bort till en kompis 2 km bort och där hastigheten aldrig går över 60. Då åker jag i det jag har på ben och fötter och slänger på mig en alpinestars textiljacka med inbyggt ryggskydd, och så hjälm naturligtvis.

Det är lite oroväckande vilken tilltro folk verkar ha till sin skyddsutrustningen. Som någon påpekade tidigare, skinnstället ger inget magiskt skydd mot krosskador.
 
Nån som har dragging jeans hur varma är det? Är det bättre en skinnbyxor på delat ställ?

Inte Draggin men jag har kevlarförstärkta jeans från Held och det är helt ok att åka med såhär i högsommarvärmen. Lite varmare än vanliga jeans men mycket skönare än både mitt skinnställ och gore-texstället.
 
Det är lite oroväckande vilken tilltro folk verkar ha till sin skyddsutrustningen. Som någon påpekade tidigare, skinnstället ger inget magiskt skydd mot krosskador.

Äh det är lika mycket gnäll åt andra hållet = folk måste hävda sig för att dom är lata och inte orkar dra på sig skydd. Jag kör mycket och alltid med skyddsutrustning, sen kan jag dra på mig ett par allvädersbrallor om jag ska en kortare bit och jag tror inte på magiska skydd men om jag klotar utan skydd då gör det garanterat ondare. Sen är jag ju snygg också så jag kanske har lite mer att förlora än andra :D:D:D

Spelar ingen roll om jag ska bara, man kan alltid stöta på en taxi ;)
 
När man kör på riktigt blir det ryggskydd och helställ...inget med dragkedja i mitten som spricker vid vurpa.

När man kör till och från jobbet blir det ryggskydd och "Lindstrands-byxor".

...anser att man helt klart kan klä sig på olika sätt vid olika tillfällen. Självklart kan oturen vara framme och man blir påkörd av en bil men hur f-n ska man då göra om man tex går till jobbet...ska man då ha helställ och hjälm ifall någon inte stannar vid ett övergångställe?

:rolleyes:
 
Det är runt 75% som är singel olyckor.

På pappret, ja. Så länge det inte inträffat en kollision med flera fordon räknas det som singelolycka även om annan är vållande. Missledande statistik.
Jag har exempelvis en bekant som blev förlamad i en MC-olycka. Han kom i en skymd vänsterkurva där en bilist körde för fort och i motsatt körfält. Min bekanta fick kasta ner sig och hojen i ett dike för att inte frontala. Bilisten smet och på pappret står det singelolycka.
 
Lindstrands har matchande byxor och jacka i kevlarförstärkt "jeans"-material. Går att lägga in skydd i dom, förstärkta sömmar och hela den truddelutten. Äger bara jackan men den funkar verkligen som sommarjacka då den har ventilation som heter duga!

Jätteskönt att köra i på sommaren, men ska jag ta längre turer åker lädret på då läder ÄR säkrare. Kan tilllägga att jackan inte är världsbäst om det regnar.

Alltid mcstövlar på då det blir roligare körning om du har rejäla styva kängor på foten som underlättar växling och broms.
 
Full utrustning förstås, sedan har jag privilegiet att välja mellan goretex, vanligt skinnställ eller helperforeratskinnställ.
 
...anser att man helt klart kan klä sig på olika sätt vid olika tillfällen. Självklart kan oturen vara framme och man blir påkörd av en bil men hur f-n ska man då göra om man tex går till jobbet...ska man då ha helställ och hjälm ifall någon inte stannar vid ett övergångställe?

:rolleyes:

Det hade sett skoj ut om inte annat :D
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top