Hur åker ni klädda i stekhet sommarvärme?

skydd eller inte?

ögnat igenom den här tråden...

För de individer som verkar tro att det är mindre farligt att krascha i farter under 70km/t?

Ja, om de menar att chansen att överleva är större, ja då har de troligtvis rätt.
Men huruvida skadorna blir mindre allvarliga vid lägre fart automatiskt....:rolleyes:... tyvärr funkar inte det resonemanget.

Jag har småvurpat med & utan skydd med lite blåmärken & skrapsår till följd.
Har även gjort 2st rejäla vurpor, en -97 & en -09, bägge gångerna med fullgott skydd, hjälm, handskar, ryggskydd, skinnställ, stövlar

-97 i ca 60-70km/t
-09 ca 50km/t

Inga skrapsår någon av gångerna, däremot:

-97 "bröt jag ryggen" & några revben

-09 bröt bägge benen, några revben, en handled, en lårbenshals & slet ut några nervtrådar ur ryggmärgen

Så jag tillhör de som förespråkar att använda skydd när man kör hoj.

Övrigt håller jag med föregående talare:

"vill du inte svettas? Ta bilen istället"

:tummenupp
 
Last edited:
* Underställ
* Ställ
* Hjälm
* Handskar
* Stölvar
* Snus

Min åkoutfit, wherever i go.
 
Full mundering, alltid.

Och från det ena till det andra, vad fan ska ni snurra runt i stan för? Ska man korta ärenden är ju bilen att föredra alla gånger? Slipper man massa meck.

Köra MC runt, runt i stan är ungefär lika meningslöst som alkoholfri öl.

Ja, ja, jag VET att "linneposörer" sätter minus på detta inlägg. Det räcker nu!

jag förstår vad du menar, men på sommarn när alla stockholmare kommer hit ut är det faktiskt jävligt gott å ta hojen ner på byn för sina ärenden går 100 gånger snabbare och behöver inte leta parkering i 2 timmar..
 
ögnat igenom den här tråden...

För de individer som verkar tro att det är mindre farligt att krascha i farter under 70km/t?

Ja, om de menar att chansen att överleva är större, ja då har de troligtvis rätt.
Men huruvida skadorna blir mindre allvarliga vid lägre fart automatiskt....:rolleyes:... tyvärr funkar inte det resonemanget.

Jag har småvurpat med & utan skydd med lite blåmärken & skrapsår till följd.
Har även gjort 2st rejäla vurpor, en -97 & en -09, bägge gångerna med fullgott skydd, hjälm, handskar, ryggskydd, skinnställ, stövlar

-97 i ca 60-70km/t
-09 ca 50km/t

Inga skrapsår någon av gångerna, däremot:

-97 "bröt jag ryggen" & några revben

-09 bröt bägge benen, några revben, en handled, en lårbenshals & slet ut några nervtrådar ur ryggmärgen

Så jag tillhör de som förespråkar att använda skydd när man kör hoj.

Övrigt håller jag med föregående talare:

"vill du inte svettas? Ta bilen istället"

:tummenupp


Så summa summarum så hjälpte inte ditt skinnställ mot benbrott som en del i tråden verkar tro.


Idag var en såndäringa tipptoppsommardagpåhoj.
20 mil till badet turoretur i shorts, adidaskrigartröja, hjälm, handskar och ryggskydd.
:)
 
T-shirt, jeans, hjälm, jumpa dojor och korta hanskar. (flame on!) Vore jag rädd om liv och lem så tog jag bilen, det är farligt att åka båge och alla som gör det är dårar som skiter i om dom dör eller skadas. (inklusive jag) ;-)
 
Fort så fartvinden gör sitt eller inte alls. Alltid fullt ställ etc
 
alltid full mundering oavsett väder. Vind , humör eller andra omständigheter. Dels för att det är en billig försäkring vid vurpa men också för att jag tycker det ser för jävla mesigt ut att åka omkring utan som vissa gör. Naken och oskyddad är man när man gömmer spirorna i vassen, inte på hoj.
 
På tal om detta, vad gäller/händer om man inte har skyddsutrustning som försäkringen kräver i avtalsvillkoren? Vad är "trafiksjälvrisk som är 10 % av det prisbasbeloppet"? Är det 10% av självrisken eller 10% av omkostnaderna för de skador som uppstår p.g.a. uteblivet skydd?

Länsförsäkringar:

Aktsamhetskrav

• förare och passagerare ska använda lagstadgad hjälm och
skyddsutrustning för motorcykelbruk godkänd av oss.

Om kravet på skyddsutrustning inte följs vid skada på
förare/passagerare ska du betala en trafiksjälvrisk på 1/10
prisbasbelopp.


http://www.lansforsakringar.se/priv...vat/januari_2011/Villkor_MotorFordon_MF52.pdf

SalusAnsvar:

Särskilda krav
Året Runt-försäkringen ställer krav på att
förare och passagerare ska använda hjälm,
av oss godkänd skyddsutrustning samt
skyddsdräkt avsedd för motorcykelbruk.

Om de särskilda kraven inte följs gäller försäkringen med förhöjd självrisk.


https://www.salusansvar.se/Documents/Produktblad/egendom/mc/MC-forsakring-SalusAnsvar.pdf

Trygg Hansa:

Säkerhetföreskrift – godkänd skyddsutrustning

Alla personer som färdas på motorcykel ska använda av Trygg-Hansa godkänd skyddsutrustning. Med godkänd skyddsutrustning avses:

• lagstadgad hjälm
• skyddsdräkt avsedd för MC-bruk med förstärkning för armbågar och knän
• förstärkta stövlar för MC-bruk
• MC-handskar

Har någon person på motorcykeln skadats till följd av trafik med motorcykeln och föreskriften
inte följts, tillämpas en trafiksjälvrisk som är 10 % av det prisbasbeloppet. Detta gäller endast om
det finnas samband mellan skadan och underlåtenhet att använda godkänd skyddsutrustning


http://www.trygghansa.se/SiteCollectionDocuments/pdf/2010/P00121_1004_MC.pdf
 
Tar endast på mig full mundering om jag ska åka utanför 50-skyltarna. Bökar inte på mig stället för att åka 1 km in till centrum eller 2 till badet. Däremot så är jag försiktigare utan skinnställ och inte lika agresiv i min körning. Och ja, jag har gått omkull tidigare utan full mundering. Det gjorde ont.

Det lustigaste är att folk (här och irl) gnäller om man kör mc i stan utan skinnställ i 50-70 km/h, men om det kommer en 15-åring på trimmad moped iförd tshirt, shorts och sandaler i 80 blås eller en cyklist i 40 så är det ingen som höjer på ögonbrynen...
 
Det lustigaste är att folk (här och irl) gnäller om man kör mc i stan utan skinnställ i 50-70 km/h, men om det kommer en 15-åring på trimmad moped iförd tshirt, shorts och sandaler i 80 blås eller en cyklist i 40 så är det ingen som höjer på ögonbrynen...

+1

Jag tar hjälm, ryggskydd, handskar, helställ och slalompjäxorna om jag ska 'köra hoj' eller om jag åker långt (>10km).

Ska jag 'transportera mig' eller springa ärenden tar jag vad som passar. Alltid hjälm förstås. Oftast ryggskydd, jacka och handskar också.

Det viktiga är att köra efter hur man klätt sig!!
Inga knäskrap med badshortsen...
 
Last edited:
Det lustigaste är att folk (här och irl) gnäller om man kör mc i stan utan skinnställ i 50-70 km/h, men om det kommer en 15-åring på trimmad moped iförd tshirt, shorts och sandaler i 80 blås eller en cyklist i 40 så är det ingen som höjer på ögonbrynen...

En poäng men o andra sidan kanske de anser sig brightare än både 15 åringar och cyklister :tummenupp
 
jag förstår vad du menar, men på sommarn när alla stockholmare kommer hit ut är det faktiskt jävligt gott å ta hojen ner på byn för sina ärenden går 100 gånger snabbare och behöver inte leta parkering i 2 timmar..

Visbyn eller? Eller bor du på finlandsfärjan? :D

Skrev inte något om att göra ett ärende i foppatofflor och y-front utan att köra runt så i stadstrafik timme ut och timme in och dag ut och dag in... ;)
 
kör full mundering. börjar man tulla på gränserna för när man skall ha och inte ha ställ kommer det sluta med att man aldrig vill ha på sig skiten så det är lika bra att alltid köra med alla kläder/skydd. bara brassa satan så fläktar det fint ;D
 
Jag brukar alltid minst ha:
* Hjälm & Ryggskydd (kör inte en millimeter utan denna kombo)
* Skinnjacka
* Handskar

Men 99% av turerna tar jag även:
* Boots

Ska det köras landsväg så drar jag även på:
* Skinnbrallor

Jag förstår och respekterar absolut de som alltid kör i fullt ställ, man vet ju inte när och var man går omkull. Dock kan jag tycka att det är lite överdrivet när man dagligen ser EU-mopeder som kör i hjälm resten linne, shorts och flip-flops, samt race-cyklar som kör om bilarna...finns inget som säger att man absolut skulle skada sig mer bara för att man har 15ggr mer cc under röven... :gnissla
 
Jag förstår och respekterar absolut de som alltid kör i fullt ställ, man vet ju inte när och var man går omkull. Dock kan jag tycka att det är lite överdrivet när man dagligen ser EU-mopeder som kör i hjälm resten linne, shorts och flip-flops, samt race-cyklar som kör om bilarna...finns inget som säger att man absolut skulle skada sig mer bara för att man har 15ggr mer cc under röven... :gnissla

Ställets fulla värde ser man först när man skrapats ner till benet i en olycka. Sen om man körde MC, moppe, Skeppshult eller gräsklipparen är enligt mig oviktigt. :)

Min fortfarande skrovliga vänstersida säger mig att det är obehagligt att skinnflås även i stadstrafik på 125:a i 50 knyck. Sen finns det en fri vilja och rätt att välja men jag tycker den begränsas av att vi i Sverige bekostar varandras sjukvård...

Även om jag själv är en stor förespråkare av den fria viljan.
 
Jag har aldrig haft mina skydd som ett skydd för kylan....ALLTID full mundering har jag iaf och jag rekommenderar dig starkt det också. Jag svettas hellre än riskerar gå omkull och få livslånga skador som kunde undvikas med rätt skyddskländer, bara för att man var bekväm när det var varmt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top