Tjenare !
Har sökt efter lösningen på problemet runt om på forumet - men finns inget som direkt matchar, så jag slänger ut en post om det.
Finns ämnet redan uppe och löst, ber jag om ursäkt för min post och lovar att byta batterier i glasögonen tills nästa gång.
Så - till problemet:
Jag köpte en Husqvarna TE570 motard, -03, igår.
Den har gått, med gårdagen inräknat, ca 45h, varav kolv byttes för 25h sedan och ventilerna justerade för ~13h sedan, olja ska, enligt tidigare ägare, vara bytt ungefär var 5h.
Testkördes på plats innan köpet, den startade på andra kicken och gick som den skulle!
Problemet började när jag kom hem och lastat av den av släpkärran.
Hojen var i princip helt omöjlig att få igång. Jag och en polare slet som djur för att få fart på den - och tillslut startade den och gick helt kanon.
Vi antog, eftersom den stått hela vintern, att den bara var lite seg.
Jag körde ett tag för att få den varm och låta allt gå runt i motor och slangar varpå jag stängde av och ställde ifrån mig hojen. En halvtimme senare skulle jag ut och åka igen och då startade den på första kicken! "Perfekt!"´
..sen bröt helvetet loss.
Åkte till en polare, stängde av den, pratade i 3 minuter och när jag skulle starta den var den helt hopplöst död. Kickade länge och väl (utan varken choke eller gaspådrag), varpå det började lukta bensin till förbannelse och det började rinna bensin ur (flödar?)slangen. (den kopplad till koppen på förgasaren)
Great - genomsur. Vi tog en kaffe, gick ut 30min senare och hojen startade direkt. Kompisen tog en kort sväng - stängde av den, den stog en kort stund - och så var det igång igen.
Så där höll det på större delen av dagen igår.
Stängde jag av hojen för att sedan sekunderna efter försöka kicka igång den startade den utan problem. Men fick den står ett par minuter blev man stående tills man kickat sig svettig, svurit ett par ramsor och slängt hjälmen till skogs.
Att stänga av bensinkranen vid varje stopp hjälpte inte heller tydligen då när jag skulle starta den imorse och åka till jobbet var det samma visa igen. Denna gång med choke, utan att det luktade och rann bensin.
Jag har ännu inte testat att vrida på luftskruven, om den kan ha något med saken att göra? Väl igång går den riktigt fint vid gaspådrag, accelererar väldigt jämnt och fint. Den går kanske lite ryckigt vi jämn hastighet på väg.. Men de kanske är så de är? Det är min första motard så jag är i stort sett novis på det.
Att byta från gathoj till motard/enduro är dock inget jag ångrar än, när det väl funkar så är det utan tvekan det roligaste man kan ha med kläderna på!
Mycket text blev det - men bättre att vara grundlig i förklaringen.
Hoppas det är någon av er där ute som någon/några idéer om vad som kan vara "fel".
/ Mattias
Har sökt efter lösningen på problemet runt om på forumet - men finns inget som direkt matchar, så jag slänger ut en post om det.
Finns ämnet redan uppe och löst, ber jag om ursäkt för min post och lovar att byta batterier i glasögonen tills nästa gång.
Så - till problemet:
Jag köpte en Husqvarna TE570 motard, -03, igår.
Den har gått, med gårdagen inräknat, ca 45h, varav kolv byttes för 25h sedan och ventilerna justerade för ~13h sedan, olja ska, enligt tidigare ägare, vara bytt ungefär var 5h.
Testkördes på plats innan köpet, den startade på andra kicken och gick som den skulle!
Problemet började när jag kom hem och lastat av den av släpkärran.
Hojen var i princip helt omöjlig att få igång. Jag och en polare slet som djur för att få fart på den - och tillslut startade den och gick helt kanon.
Vi antog, eftersom den stått hela vintern, att den bara var lite seg.
Jag körde ett tag för att få den varm och låta allt gå runt i motor och slangar varpå jag stängde av och ställde ifrån mig hojen. En halvtimme senare skulle jag ut och åka igen och då startade den på första kicken! "Perfekt!"´
..sen bröt helvetet loss.
Åkte till en polare, stängde av den, pratade i 3 minuter och när jag skulle starta den var den helt hopplöst död. Kickade länge och väl (utan varken choke eller gaspådrag), varpå det började lukta bensin till förbannelse och det började rinna bensin ur (flödar?)slangen. (den kopplad till koppen på förgasaren)
Great - genomsur. Vi tog en kaffe, gick ut 30min senare och hojen startade direkt. Kompisen tog en kort sväng - stängde av den, den stog en kort stund - och så var det igång igen.
Så där höll det på större delen av dagen igår.
Stängde jag av hojen för att sedan sekunderna efter försöka kicka igång den startade den utan problem. Men fick den står ett par minuter blev man stående tills man kickat sig svettig, svurit ett par ramsor och slängt hjälmen till skogs.
Att stänga av bensinkranen vid varje stopp hjälpte inte heller tydligen då när jag skulle starta den imorse och åka till jobbet var det samma visa igen. Denna gång med choke, utan att det luktade och rann bensin.
Jag har ännu inte testat att vrida på luftskruven, om den kan ha något med saken att göra? Väl igång går den riktigt fint vid gaspådrag, accelererar väldigt jämnt och fint. Den går kanske lite ryckigt vi jämn hastighet på väg.. Men de kanske är så de är? Det är min första motard så jag är i stort sett novis på det.
Att byta från gathoj till motard/enduro är dock inget jag ångrar än, när det väl funkar så är det utan tvekan det roligaste man kan ha med kläderna på!
Mycket text blev det - men bättre att vara grundlig i förklaringen.
Hoppas det är någon av er där ute som någon/några idéer om vad som kan vara "fel".
/ Mattias