Startade min mc- sedan startar den inte mer

tommygunxs

Medlem
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
ingen ännu
.
Jag har en Honda med choke från 1983. Jag startade upp den första gången idag, den startade efter en stund, sedan stängde jag av den innan den blev varm. Jag startade sedan upp den igen o lät den gå på tomgång någon minut. Plötsligt stängde den av sig själv, o nu startar den inte.
Jag tänker jag har dränkt den i bensin? Att jag körde chocke för länge. Jag skruvade ur ett tändstift som luktar bensin men är inte blött. Däremot rätt så svart är toppen på tändstiftet.
Måste jag byta tändstift nu?

hur gör man när man startar en gammal mc- måste den köras varm innan användning?
 

Bifogat

  • IMG_4716.jpeg
    IMG_4716.jpeg
    1.5 MB · Visningar: 17
  • IMG_4709.jpeg
    IMG_4709.jpeg
    1.2 MB · Visningar: 18
Last edited:

tommygunxs

Medlem
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
ingen ännu
Kan tillägga den är en cb600, med fyra förgasare. Den har endast rullat 1200 mil under sina 40 år
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har du en bensinkran på den? Vilket läge är den i isf?
Hur ser bensinfilter och dylikt ut?
Är bensinslangen böjd lite extra mycket nånstans längs vägen?
 

tommygunxs

Medlem
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
ingen ännu
Har du en bensinkran på den? Vilket läge är den i isf?
Hur ser bensinfilter och dylikt ut?
Är bensinslangen böjd lite extra mycket nånstans längs vägen?
Kranen är i rätt läge.
Bensinfiltret är i tanken, ja den skulle nog må gott av att bytas
Nej slangen är rak
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Kranen är i rätt läge.
Bensinfiltret är i tanken, ja den skulle nog må gott av att bytas
Nej slangen är rak
Stått länge? 95 eller 98 oktan?
Utan att veta så får jag en känsla av att det kan vara gammalt bränsle där de lättflyktiga delarna dunstat bort (lättflyktigt=tänder lätt)
eller
gammalt bränsle som stått och bildat avlagringar i förgasarna. Kolla flottörhusen om det sitter gegga eller avlagringar längs väggarna, i så fall kan det ha sugits upp i munstycken nu när du startade.
Svarta stift säger inte mycket om man inte vet hur du kört innan - brukar du köra lugnt så blir de gärna lite sotiga, framförallt efter denna provstart.....
 

tommygunxs

Medlem
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
ingen ännu
Stått länge? 95 eller 98 oktan?
Utan att veta så får jag en känsla av att det kan vara gammalt bränsle där de lättflyktiga delarna dunstat bort (lättflyktigt=tänder lätt)
eller
gammalt bränsle som stått och bildat avlagringar i förgasarna. Kolla flottörhusen om det sitter gegga eller avlagringar längs väggarna, i så fall kan det ha sugits upp i munstycken nu när du startade.
Svarta stift säger inte mycket om man inte vet hur du kört innan - brukar du köra lugnt så blir de gärna lite sotiga, framförallt efter denna provstart.....
Den har stått i 5 år, men jag tömde tanken på den. Innan starten så skruvade jag ur dräneringsskruvarna till flottörhusen, det vart tomt- ingen bränsle och inget kom ut.
jag har aldrig kört denna mc,
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Hmmm - då blir det svårare. Men då har du
a) nytt bränsle
b) förgasarna fyllda med bränsle
c) den har startat o gått en stund så stiften är åtminstone användbara

Om den startar efter att den stannat o stått en stund så kan det vara bränslefiltret (ledning/kran) som inte släpper igenom tillräckligt
Om den inte startar så är jag inne på något som satt igen förgasarna (men alla på en gång???? - i så fall borde den gå på några cylindrar)
Stiften - skadar inte att byta, har råkat ut för stift som dött sotdöden på motorsågar, men då är det ett stift o en cylinder, det är därför jag inte hugger direkt när nu maskinen är fyrcylindrig, någon j-la burk borde den tända på.
Batteriet är fräscht/nyladdat - startmotorn snurrar på i fint tempo?
 

tommygunxs

Medlem
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
ingen ännu
Hmmm - då blir det svårare. Men då har du
a) nytt bränsle
b) förgasarna fyllda med bränsle
c) den har startat o gått en stund så stiften är åtminstone användbara

Om den startar efter att den stannat o stått en stund så kan det vara bränslefiltret (ledning/kran) som inte släpper igenom tillräckligt
Om den inte startar så är jag inne på något som satt igen förgasarna (men alla på en gång???? - i så fall borde den gå på några cylindrar)
Stiften - skadar inte att byta, har råkat ut för stift som dött sotdöden på motorsågar, men då är det ett stift o en cylinder, det är därför jag inte hugger direkt när nu maskinen är fyrcylindrig, nägon j-la burk borde den tända på.
Batteriet är fräscht/nyladdat - startmotorn snurrar på i fint tempo?
Jag tycker startmotorn snurrar på bra, den har endast gått 1200 mil (men är 40 år gammal…)
Ja jag tänker att alla fyra borde inte lägga av,
Jo det är en möjlighet att bränslefiltret i tanken är en sörja, jag vill helst inte ge mig på det men det är inte jag som väljer.
Enklast kanske är att byta stiften, inte så dyrt o relativt enkelt.
Det tog en stund innan den startade första gången- men då vart förgasare mm helt tomt på bensin så det behövdes pumpas fram tänker jag
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Prova imorgon - startar den o går en stund så ligger filtret nära tillhands....
Borde vara enkelt att byta, men behöver kanske lite nya packningar ihop med filtret
 

tommygunxs

Medlem
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
ingen ännu
Prova imorgon - startar den o går en stund så ligger filtret nära tillhands....
Borde vara enkelt att byta, men behöver kanske lite nya packningar ihop med filtret
Jo jag testar imorgon.
Jag tror inte det är rymdforskning att byta filtret i tanken men jag slipper helst men jag börjar misstänka det kan vara boven i dramat
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tänker spontant att soppafiltret i tanken och/eller kranen är närapå igensatt, det förklarar både varför det tog en stund innan du fick igång den första gången och varför den dog efter en stund. Soppaflödet är helt enkelt så dåligt att den suger förgasarna tomma snabbare än de hinner fyllas på varpå motorn dör, och sen tar det en stund för ny soppa att rinna till vilket är anledningen till att den inte vill starta på nytt. Startar den igen efter att ha stått en stund med kranen på så tror jag definitivt att det är felet. Innan du ger dig på att byta filtret kan du testa flödet genom att helt enkelt lossa på soppaslangen och kolla hur bra det rinner när du vrider på kranen. Det ska rinna på hyfsat bra, inte bara droppa.

Att tändstiften är svarta beror troligen på att den gått fett medan den stod igång med choke, vilket är helt naturligt och inte alls behöver innebära att stiften är dåliga. Ser de fortfarande sotiga ut efter att du fått igång hojen och varmkört så kanske det är något annat som är knas, men börja med att säkerställa att soppaflödet är bra.
 
Last edited:

tommygunxs

Medlem
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
ingen ännu
Tänker spontant att soppafiltret i tanken och/eller kranen är närapå igensatt, det förklarar både varför det tog en stund innan du fick igång den första gången och varför den dog efter en stund. Soppaflödet är helt enkelt så dåligt att den suger förgasarna tomma snabbare än de hinner fyllas på varpå motorn dör, och sen tar det en stund för ny soppa att rinna till vilket är anledningen till att den inte vill starta på nytt. Startar den igen efter att ha stått en stund med kranen på så tror jag definitivt att det är felet. Innan du ger dig på att byta filtret kan du testa flödet genom att helt enkelt lossa på soppaslangen och kolla hur bra det rinner när du vrider på kranen. Det ska rinna på hyfsat bra, inte bara droppa.

Att tändstiften är svarta beror troligen på att den gått fett medan den stod igång med choke, vilket är helt naturligt och inte alls behöver innebära att stiften är dåliga. Ser de fortfarande sotiga ut efter att du fått igång hojen och varmkört så kanske det är något annat som är knas, men börja med att säkerställa att soppaflödet är bra.
Din beskrivning låter vettig
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top