Hopplös Husky!

m4tteman

Ny medlem
Gick med
2 May 2007
Hoj
Husqvarna TE 570 Motard
Tjenare !

Har sökt efter lösningen på problemet runt om på forumet - men finns inget som direkt matchar, så jag slänger ut en post om det.
Finns ämnet redan uppe och löst, ber jag om ursäkt för min post och lovar att byta batterier i glasögonen tills nästa gång.

Så - till problemet:

Jag köpte en Husqvarna TE570 motard, -03, igår.
Den har gått, med gårdagen inräknat, ca 45h, varav kolv byttes för 25h sedan och ventilerna justerade för ~13h sedan, olja ska, enligt tidigare ägare, vara bytt ungefär var 5h.
Testkördes på plats innan köpet, den startade på andra kicken och gick som den skulle!

Problemet började när jag kom hem och lastat av den av släpkärran.
Hojen var i princip helt omöjlig att få igång. Jag och en polare slet som djur för att få fart på den - och tillslut startade den och gick helt kanon.
Vi antog, eftersom den stått hela vintern, att den bara var lite seg.
Jag körde ett tag för att få den varm och låta allt gå runt i motor och slangar varpå jag stängde av och ställde ifrån mig hojen. En halvtimme senare skulle jag ut och åka igen och då startade den på första kicken! "Perfekt!"´

..sen bröt helvetet loss.

Åkte till en polare, stängde av den, pratade i 3 minuter och när jag skulle starta den var den helt hopplöst död. Kickade länge och väl (utan varken choke eller gaspådrag), varpå det började lukta bensin till förbannelse och det började rinna bensin ur (flödar?)slangen. (den kopplad till koppen på förgasaren)
Great - genomsur. Vi tog en kaffe, gick ut 30min senare och hojen startade direkt. Kompisen tog en kort sväng - stängde av den, den stog en kort stund - och så var det igång igen.

Så där höll det på större delen av dagen igår.
Stängde jag av hojen för att sedan sekunderna efter försöka kicka igång den startade den utan problem. Men fick den står ett par minuter blev man stående tills man kickat sig svettig, svurit ett par ramsor och slängt hjälmen till skogs.

Att stänga av bensinkranen vid varje stopp hjälpte inte heller tydligen då när jag skulle starta den imorse och åka till jobbet var det samma visa igen. Denna gång med choke, utan att det luktade och rann bensin.

Jag har ännu inte testat att vrida på luftskruven, om den kan ha något med saken att göra? Väl igång går den riktigt fint vid gaspådrag, accelererar väldigt jämnt och fint. Den går kanske lite ryckigt vi jämn hastighet på väg.. Men de kanske är så de är? Det är min första motard så jag är i stort sett novis på det.

Att byta från gathoj till motard/enduro är dock inget jag ångrar än, när det väl funkar så är det utan tvekan det roligaste man kan ha med kläderna på!

Mycket text blev det - men bättre att vara grundlig i förklaringen.
Hoppas det är någon av er där ute som någon/några idéer om vad som kan vara "fel".

/ Mattias

Kolla ventilerna! Att den inte startar, eller iaf mer svårstartad varm tyder på att ventilerna står ställda för tight. Problemet här är att spelet som rekomenderas i boken ÄR för tight.
Minst 0,15 på insug & minst 0,20 på avgas. Tror 0,10 resp. 0,15 är föreskrivet.

För det andra. Står inte motorn i rätt läge är det svårt, för att inte säga omöjligt att starta dessa (detsamma gäller de flesta stora stonkor).
Dra runt motorn & precis förbi kompressionstakten. Släpp sedan upp kicken & trampa igenom fullt.

Lycka till! :tummenupp

Jag hade liknande problem med min Husaberg. Fick den levererad med fel nål i förgasaren, vet inte om även munstyckena var fel.

Den var supersvår att få igång, blev tvärsur direkt, gick inte på tomgång, gick ojämt på jämn gas. Men drog fint vid gaspådrag.

Håller med föregående talare, kolla ventilerna, men den borde inte bli flöda för det, kolla även förgasaren... Hör med förra killen om han har bestyckat om den eller trixat på annat sätt.

Hör med förra killen om han har bestyckat om den eller trixat på annat sätt.

Förmodligen är den bestyckad på något vis då den första ägaren körde på bana med den som motard. Får skruva isär ikväll och kolla vad det sitter i förgasaren.

Får kolla ventilerna också då, så inte de står fel.

Tack så jättemycket för tipsen ;D

2921480 Kolla ventilerna! Att den inte startar, eller iaf mer svårstartad varm tyder på att ventilerna står ställda för tight. Problemet här är att spelet som rekomenderas i boken ÄR för tight.
Minst 0,15 på insug & minst 0,20 på avgas. Tror 0,10 resp. 0,15 är föreskrivet.

För det andra. Står inte motorn i rätt läge är det svårt, för att inte säga omöjligt att starta dessa (detsamma gäller de flesta stora stonkor).
Dra runt motorn & precis förbi kompressionstakten. Släpp sedan upp kicken & trampa igenom fullt.

Lycka till! :tummenupp
ursäkta om jag hoppar av ämnet lite men hur vet men då när kompretionstakten kommer? äre bara övning som gäller eller finns det några tips?

Att det skulle vara fel på bestyckningen är ju ganska långsökt. Har den gått bra innan & även går bra när den väl startar så ska det inte vara problemet. Man bestyckar inte olika för gata & bana.

Om det inte är ventilerna så är jag ganska säker på att det är en teknik sak. Gör man rätt startar dom på 1-3 försöket. Gör man fel kan man hålla på hur länge som helst (been there...)

Kompressionsläget hittar man genom att kicka igenom sakta tills det tar stopp eller går betydligt tyngre (känns tydligt), dvs. vad som nu hittat in i förbränningsrummet ska komprimeras. Trampa förbi så kolven precis vänder förbi toppläget (TDC) & påbörjat sin resa neråt. Släpp upp kicken och trampa sen igenom bestämt. Inte sparka eller ta i för kung & fosterland.

Ventilerna är nu justerade. De stod helt galet på insugssidan och var på vänster sida så högt upp som .25 medan höger stod på strax över .20 mm.

Den var fortfarande lite trögstartad efteråt - men den startade tillslut.
Om det berodde på själva ingreppet, då även tank var bortkopplad vågar jag inte svara på.

Märks väl imorgon bitti om jag blir sen till jobbet eller inte. ^_^

Fortsättning följer..

Luktar bensin ?
Kan vara tändningsproblem också då.
Ta ett tändstift med dig i fickan som du bryter ut mittelektroden så du får ett mått på max 8mm.(ej 0.8mm)
När hojen trilskas ta loss tändkabeln och kolla om du lyckas få gnista på det medhavda stiftet exempelvis mot cylindern för bra jordning, om inte så är nog stator-lindningen bränd(fältar).
Ofta ger sig sådana problem bara till känna när motorn når drift-temperatur.
Ett friskt cdi-system utan fel klarar ett överslag på 8mm.

Annars så är något annat fel....

Luktar bensin ?
Kan vara tändningsproblem också då.
Ta ett tändstift med dig i fickan som du bryter ut mittelektroden så du får ett mått på max 8mm.(ej 0.8mm)
När hojen trilskas ta loss tändkabeln och kolla om du lyckas få gnista på det medhavda stiftet exempelvis mot cylindern för bra jordning, om inte så är nog stator-lindningen bränd(fältar).
Ofta ger sig sådana problem bara till känna när motorn når drift-temperatur.
Ett friskt cdi-system utan fel klarar ett överslag på 8mm.

Annars så är något annat fel....

Bra idé! Det ska jag absolut göra!
Stiftet ska ändå bytas omgående..
Ska kolla det där imorgon, tack för tipset! :)

Ok - nu har hojen iaf slutat sura ned sig. Dock är den fortfarande svårstartad.
Väl igång går den som en klocka både på tomgång och i drift nu efter ventiljusteringen.

Den behöver ett antal kick för att liksom tända till, motorn startar och går en sekund, sedan lägger den av. Efter det krävs ett par kick till, eventuellt dra lite på gasen, kicka lite till och sen så startar den oftast upp och går perfekt.

Vad fasen är det som kan göra en maskin svårstartad?

Last edited:
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...