Snälla hjälp mig

Driftboss

Ny medlem
Gick med
31 May 2023
Hoj
2017, Viarelli, Motard
Tja, Jag har precis skaffat en cross moppe (viarelli motard). Den var i allmänt bra skick förutom det att enligt dem förra ägarna så skulle jag nog behöva tvätta förgasaren. Den gick allmänt bra och när jag kom hem körde jag lite. Typ en vecka senare så skulle jag starta den igen men det gick inte på ungefär 15 minuter. Efter dem där 15 minuterna så fick vi igång den och den gick bra hela dagen efter det och hade inga problem att starta just den dagen förutom att motorn inte ville varva ned. Sen några dagar senare så skulle jag köra iväg den på släp och den gick bra och startade direkt innan och efter släpet (motorn hade fortfarande problem att varva ned). Sen ett litet tag senare så skulle jag ut och köra med några kompisar, vi var 3 styckna och medans vi väntade på den 4de personen så skulle jag visa / flexa min moppe lite. Så jag startade den (utan problem) och varvade motorn (inte då överdrivet). Sen så stängde jag av motorn. typ 30 / 40 minuter senare så skulle vi köra iväg och då vägrade mopeden att starta. Jag har försökt att starta den flera gånger, olika dagar med elstart, kickstart och rullstart men den vägrar fortfarande. Vad jag har läst så är det förmodligen förgasaren elelr tändstiftet men snälla hjälp mig och skriv vad ni tror problemet kan vara. Förlåt för lång text

Mvh en ledsen moppe ägare :(
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Hej - har du någon i omgivningen som förstår sig på motorer (utan att vara elak så låter det som att du är nybörjare och då bör undvika att skruva utan att någon är med och har koll på vad du gör)
Startproblemet: Skruva ur tändstift direkt efter att du försökt starta - är stiftet fuktigt av bränsle?
Kolla att stiftet har rätt elektrodavstånd, inte är "utslitet" och att det blir gnista när du försöker starta (stiftet löst liggande på cylindern, tändhatt på, snurra på starten)
Beroende på resultat så får du gå vidare i felsökning. Har du både bränsle o gnista så kolla att luftfiltret är rent.
Om förre ägaren rekommenderade rengöring av förgasaren så kanske det ligger något i det förslaget. Men är du absolut nybörjare så plocka ner o gör rent ihop med någon som har lite mer koll på läget - nedvarvningsproblemet kan ligga där, men också i annat - ex. kärvande gasvajer (skitig/osmord/klämd)
Finns bränslefilter? Rent?
Har någon kört soppatorsk o fått ner skit/vatten från tanken?
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Nedvarvningsproblemet kan mycket väl bero på "tjuvluft", dvs motorn säger in luft mellan förgasare och cylinder.
Kan även bidraga till startsvårigheter.
Sitter "insugningsröret" fast ordentligt i förgasare och cylinder?
Är det sprucket?
Kan även var smuts i förgasaren, men som sagt, ta hjälp av ngn motorkunning när du river förgasaren.
Passa på att tömma tanken samtidigt i ett kärl, då ser du om det finns skräp i bränslet.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top