Snälla hjälp mig

Driftboss

Ny medlem
Gick med
31 May 2023
Hoj
2017, Viarelli, Motard
Tja, Jag har precis skaffat en cross moppe (viarelli motard). Den var i allmänt bra skick förutom det att enligt dem förra ägarna så skulle jag nog behöva tvätta förgasaren. Den gick allmänt bra och när jag kom hem körde jag lite. Typ en vecka senare så skulle jag starta den igen men det gick inte på ungefär 15 minuter. Efter dem där 15 minuterna så fick vi igång den och den gick bra hela dagen efter det och hade inga problem att starta just den dagen förutom att motorn inte ville varva ned. Sen några dagar senare så skulle jag köra iväg den på släp och den gick bra och startade direkt innan och efter släpet (motorn hade fortfarande problem att varva ned). Sen ett litet tag senare så skulle jag ut och köra med några kompisar, vi var 3 styckna och medans vi väntade på den 4de personen så skulle jag visa / flexa min moppe lite. Så jag startade den (utan problem) och varvade motorn (inte då överdrivet). Sen så stängde jag av motorn. typ 30 / 40 minuter senare så skulle vi köra iväg och då vägrade mopeden att starta. Jag har försökt att starta den flera gånger, olika dagar med elstart, kickstart och rullstart men den vägrar fortfarande. Vad jag har läst så är det förmodligen förgasaren elelr tändstiftet men snälla hjälp mig och skriv vad ni tror problemet kan vara. Förlåt för lång text

Mvh en ledsen moppe ägare :(
 
Hej - har du någon i omgivningen som förstår sig på motorer (utan att vara elak så låter det som att du är nybörjare och då bör undvika att skruva utan att någon är med och har koll på vad du gör)
Startproblemet: Skruva ur tändstift direkt efter att du försökt starta - är stiftet fuktigt av bränsle?
Kolla att stiftet har rätt elektrodavstånd, inte är "utslitet" och att det blir gnista när du försöker starta (stiftet löst liggande på cylindern, tändhatt på, snurra på starten)
Beroende på resultat så får du gå vidare i felsökning. Har du både bränsle o gnista så kolla att luftfiltret är rent.
Om förre ägaren rekommenderade rengöring av förgasaren så kanske det ligger något i det förslaget. Men är du absolut nybörjare så plocka ner o gör rent ihop med någon som har lite mer koll på läget - nedvarvningsproblemet kan ligga där, men också i annat - ex. kärvande gasvajer (skitig/osmord/klämd)
Finns bränslefilter? Rent?
Har någon kört soppatorsk o fått ner skit/vatten från tanken?
 
Nedvarvningsproblemet kan mycket väl bero på "tjuvluft", dvs motorn säger in luft mellan förgasare och cylinder.
Kan även bidraga till startsvårigheter.
Sitter "insugningsröret" fast ordentligt i förgasare och cylinder?
Är det sprucket?
Kan även var smuts i förgasaren, men som sagt, ta hjälp av ngn motorkunning när du river förgasaren.
Passa på att tömma tanken samtidigt i ett kärl, då ser du om det finns skräp i bränslet.
 
Nyheter
BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Back
Top