TPS givare hjälp (gsxr 1000r k1)

BoysBad2

Medlem
Gick med
30 Jan 2017
Hoj
kawasaki ninja zx6r
Hejhoppp!
Har haft något jävulskt problem med min k1.

den dog efter gaspådrag o alla sa tps givaren.

sagt o gjort så la ja den i wd40 i 24h som snabbfix medans jag väntar på en ny.

problemet nu efter att jag ställt in den till -00 sträcket är att den VÄGRAR starta.

Innan jag började pilla på det så gick den iallafall igång utan problem men nu går den ej alls utan stinker bara bensin när man försöker.

I manualen står det att man ska ha gasen öppet när man monterar tillbaka givaren men har jag det så går inte gasen tillbaka efter montering av givaren??

värt o nämna är att jag har en pc3, finns det risk att alla värdena kan ha gått åt helvete nu när jag haft väck den?

tacksam för alla hjälp jag kan få, känns segt att lämna in den för något sånthär ”litet”

Bifogat

• IMG_2482.jpeg
    IMG_2482.jpeg
    359.3 KB · Visningar: 28
  • IMG_2480.png
    IMG_2480.png
    1.9 MB · Visningar: 29
Hänger inte med 100% men du ska inte ställa tps'en med PowerCommamdern inpluggad. Bort med den helt och hållet och tillbaka till "stock"

Powercommanderns mapp förvinner inte av att du kopplar bort/ur den om det var det du menade (antar att det var INTE det du menade) : )

PC5 (vet ej gällande PC3) har en separat strömförsörjningskabel och glömmer man koppla in den startar inte hojen heller, men det har du förmodligen koll på.
(Jag glömde den på Busan en gång)

Last edited:
Hänger inte med 100% men du ska inte ställa tps'en med PowerCommamdern inpluggad. Bort med den helt och hållet och tillbaka till "stock"

Powercommanderns mapp förvinner inte av att du kopplar bort/ur den om det var det du menade (antar att det var INTE det du menade) : )

PC5 (vet ej gällande PC3) har en separat strömförsörjningskabel och glömmer man koppla in den startar inte hojen heller, men det har du förmodligen koll på.
(Jag glömde den på Busan en gång)
ah ursäkta dåligt förklarande! Läste någonstans att om man mixtrar med tpsen när man har en pc3 så kan behöva "återställa" värdena på sin powercommander...

Men alltså väck med pc3, ljustera tps sen BÖR den alltså starta upp som vanligt? Ska prova detta idag.

Hur brukar du göra när du monterar TPS, står att man ska gasa fullt, sen koppla på den men det funkar inte för mig utan det som händer är att tpsen hindrar gasen ifrån att gå tillbaka till "noll" throttle läget...

ah ursäkta dåligt förklarande! Läste någonstans att om man mixtrar med tpsen när man har en pc3 så kan behöva "återställa" värdena på sin powercommander...

Men alltså väck med pc3, ljustera tps sen BÖR den alltså starta upp som vanligt? Ska prova detta idag.

Hur brukar du göra när du monterar TPS, står att man ska gasa fullt, sen koppla på den men det funkar inte för mig utan det som händer är att tpsen hindrar gasen ifrån att gå tillbaka till "noll" throttle läget...
Ja. Felsöker man är det alltid bäst med back to basic. (Som hojen är original) PCn gör bara nytta när du tuktar hojen med helsystem. (förutsatt att mappen är korrekt)

Nu har jag aldrig pillat med 1000 K1 utan bara Busa och PC5, men hela sprutet och PC måste vara old school och snarlikt med Busa gen1. Men jag minns att det var aldrig tal om att pilla på tps'en. Däremot levde -00 displayen rövare med PC5 monterad men det var inget att haka upp sig på. I "dealer mode" alltså. Utan Powercommandern var allt normalt, dvs "-00"

Sålde dessa grejer när jag turbokonverterade 2015 så...

Last edited:
Har du en pc så är den alltid det första du ska koppla ur och testa utan.

Jag hade en k4 som inte ville starta ibland och till slut inte alls då var det cdi-boxen som hade tagit in vatten och ärgat som fan. Gjorde rent och sen funkade det felfritt därefter.

Mät så att den har rätt motstånd öppen respektive stängd enligt manualen. Har den det så är det nog bara att skruva dit den. Och går hojen inte bra ska du nog söka felet någon annanstans än justeringen.

Jag har aldrig hört någon som märkt någon skillnad av att justera inställningen på den.

Visar givaren inte rätt motstånd enligt manualen kan jag eventuellt ha någon beg som passar om du kan vänta till slutet av februari.

Raderade mitt förra inlägg efter lite försök till påläsning av K1an.

Men har det inte skett en ihopblandning här nu av två olika sensorer? Sensorn i inlägg ett är ju till de sekundära spjällen. TPS är en annan.

Eller yrar jag?

Jag hade en k4 som inte ville starta ibland och till slut inte alls då var det cdi-boxen som hade tagit in vatten och ärgat som fan. Gjorde rent och sen funkade det felfritt därefter.
Gjorde som du sa och kopplade bort pc3. Inget där heller. CDI boxen är ju helt klart värt att titta på. blir morgondagens projekt!

Mät så att den har rätt motstånd öppen respektive stängd enligt manualen. Har den det så är det nog bara att skruva dit den. Och går hojen inte bra ska du nog söka felet någon annanstans än justeringen.

Jag har aldrig hört någon som märkt någon skillnad av att justera inställningen på den.

Visar givaren inte rätt motstånd enligt manualen kan jag eventuellt ha någon beg som passar om du kan vänta till slutet av februari.
Gjorde detta idag och har inte rätt motstånd på den. märkte även att jag inte har rätt volt fram till givaren. enligt manual ska jag få 4-5v och jag låg på ynka 2.2 volt så börjar ana att det är något annat mer grundläggande fel men oavsett lär jag behöva en ny givare då denna jag har nu knappt fjädrar tillbaks. (därav att hojjen plöddrade och dog efter gaspådrag)

Så sitter du och ruvar på en givare så köper jag gärna den av dig

Raderade mitt förra inlägg efter lite försök till påläsning av K1an.

Men har det inte skett en ihopblandning här nu av två olika sensorer? Sensorn i inlägg ett är ju till de sekundära spjällen. TPS är en annan.

Eller yrar jag?
Det har du helt rätt i nu ser jag... det är TPS givaren som jag har strul med och inte den jag skickade bild på :3freak

Gjorde detta idag och har inte rätt motstånd på den. märkte även att jag inte har rätt volt fram till givaren. enligt manual ska jag få 4-5v och jag låg på ynka 2.2 volt så börjar ana att det är något annat mer grundläggande fel men oavsett lär jag behöva en ny givare då denna jag har nu knappt fjädrar tillbaks. (därav att hojjen plöddrade och dog efter gaspådrag)

Så sitter du och ruvar på en givare så köper jag gärna den av dig

Jag har slaktat många crosshojar, dom finns i några olika designer. Jag skulle tro att någon passar men jag kan inte kolla förrän slutet av februari.

Snabba delar från Holland utan tillkommande avgifter finns på

Men de kostar lite grann nr 21 och 22
Nr 21 som är TPS vad jag kan avläsa.

Jag vill ha 1000 K1a! .......Och en Thunderace och en R1a Gen1 och en FZR 1000 89/90 och två Slabsides GSXR osv osv...?

Last edited:

Gjorde detta.
men när du säger göra rent CDI boxen menar du att du lyckades öppna upp den?

hade väck den idag och tog kontaktsprej på den men tänker det hjälper ju inte långt om det är insidan som är knas ?

ser dock helt omöjlig ut att öppna?

Snabba delar från Holland utan tillkommande avgifter finns på

Men de kostar lite grann nr 21 och 22
Nr 21 som är TPS vad jag kan avläsa.

Jag vill ha 1000 K1a! .......Och en Thunderace och en R1a Gen1 och en FZR 1000 89/90 och två Slabsides GSXR osv osv...?
Haha ja helt sjukt för en liten jävla givare? men som många andra säger så är nog felet någon annanstans imed jag inte ens får igång den nu… trots att jag kopplade ut pc3.

min är snart till salu mycket billigt om det fortsätter såhär hahaha

MSP brukar ha ganska relativt bra priser på Suzukidelar. Har beställt och fått grejerna på typ en vecka normalt om de inte är på "backorder"

Men just vissa saker som t ex elgrejer är alltid svindyrt.

Snälla säg ECU och inte CDI ?

MSP brukar ha ganska relativt bra priser på Suzukidelar. Har beställt och fått grejerna på typ en vecka normalt om de inte är på "backorder"

Men just vissa saker som t ex elgrejer är alltid svindyrt.

Snälla säg ECU och inte CDI ?
Haha! Ja, givetvis! Vet inte riktigt vad jag skall skylla på... ? Autocorrect,? ??

LÖST!
eller åtminstone tillbaks på ruta ett nu startar den!

Svårt o säga vad felet var för fick damp o gjorde följande samtidigt;

-bytte tillbaks till mina gamla tändstift ngkR (iridium satt innan) tror dock ej detta va felet.

-hade bort varenda kontaktjävel o spruta in kontaktrengöring o lät torka innan ja satte tbx det.

-samma sak med ECU boxen (kolla nu blev de rätt)

-tog bort jorden och slipade metallen fri från skit osv.

-väck med powercommandern.

-satte tps på -00

-ljusterade ner tomgångsskuven till ”noll” för o ej riskera att få för mycket soppa

Sen startade den!

dör fortfarande efter ett kraftigt gaspådrag men jag vet att denna tps givaren är kass så blir att beställa en ny nu när jag är 99% säker att det är pga den.

sen att den läcker vatten vid vattenpumpen trots att jag bytt den packningen är ett annat problem för en annan vinterkväll ?

tack för alla tipsen som gjort att våren/sommaren ser ljusare ut igen!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman