Honda XR 650-Turbo reportage i Bike!

mr_ping skrev:
Är det inte så att vridet kan MINSKA vid höga varvtal, därav ge en annan max-effekt ?
Jovisst, om inte momentkurvan är stigande när varvstoppet slår till. Vilket
den var (om jag fattade inlägget rätt).
robbandalal skrev:
Kan man räkna så på alla sorters motorer? En turbodiesel har ju ett jävla vrid men ändå inte så mycket hästar, en r1 maskin på 160 hk kan ju omöjligt ha samma vrid som 160 hk smallblock v8 t.ex :confused:
Ja, den formeln jag gav gäller VID VARJE VARVTAL. Men det går inte att räkna
mellan toppvrid o toppeffekt så där eftersom dom alltid (utom i detta fall) inträffar
vid OLIKA varvtal.

Som alltid är det cyl.volymen som i stort bestämmer max.vrid. Iaf så länge man
håller sig till samma motortyp. (Att en 650 ger samma vrid som en 1000 beror
här på att 650n är överladdad.)
/u
 
Last edited:
Lite rättelser...

Rättelse 1. Just pratat med Benny (Boost 2) på telefon. Tyvärr så får vi alla ge oss till tåls på reportaget till nästnästa nummer av Mc-Nytt. Då de troligtvis vill ge detta reportage lite mera "space" i tidningen.

Rättelse 2. Skulle nog inte kalla mig frireligiös eller troende på något sätt, även om det var snällt av Benny att kalla mig så :pannkyss (brukar i alla fall inte ljuga så ofta... :rolleyes: )

Var ute en sväng med KTM:en i Örebro idag... Underbart Motardväder med undantag av lite isfläckar och rullgrus. Måste ju göra sitt bästa för att sprida lite vårkänslor :hihi

Slut på rättelser...

/Göran
 
Göran_Gullbro skrev:
Rättelse 1. Just pratat med Benny (Boost 2) på telefon. Tyvärr så får vi alla ge oss till tåls på reportaget till nästnästa nummer av Mc-Nytt. Då de troligtvis vill ge detta reportage lite mera "space" i tidningen.

Rättelse 2. Skulle nog inte kalla mig frireligiös eller troende på något sätt, även om det var snällt av Benny att kalla mig så :pannkyss (brukar i alla fall inte ljuga så ofta... :rolleyes: )

Var ute en sväng med KTM:en i Örebro idag... Underbart Motardväder med undantag av lite isfläckar och rullgrus. Måste ju göra sitt bästa för att sprida lite vårkänslor :hihi

Slut på rättelser...

/Göran
Nästnästa vet jag inte? men nästa :va Nu får du tvätta salt! Pastor Göran :hihi
 
vill tillägga att faktorer som borrning och slaglängd spelar in vridmomentet
liten borr och lång slaglängd = mycket vrid - lågt maxvarv
stor borr och kort slaglängd = mindre vrid men blir då "varv-villig"
om man jämför med samma antal kubik per cylinder
 
frew skrev:
vill tillägga att faktorer som borrning och slaglängd spelar in vridmomentet
liten borr och lång slaglängd = mycket vrid - lågt maxvarv
stor borr och kort slaglängd = mindre vrid men blir då "varv-villig"
om man jämför med samma antal kubik per cylinder
Kolla gärna din tes genom att kolla max.vrid på en modern 14000 varvs
sport 600a t.ex. Lågt vrid där ?? Knappast. O jag kallar inte det max.varvet
för 'lågt'.

Om vi talar max.vrid enbart så platsar inte varvtalet alls där.
Antalet cyllar spelar heller ingen roll för vridet.

Principen är att vridet kommer av kolvtrycket * slaget.
Kolvtrycket kommer av förbränningstrycket och kolvarean.
Kolvarean kommer av borrningen i kvadrat.
Dvs vridet kommer av förbränningstrycket och slagvolymen.
VSB

Det är just vitsen med spec.vridet (Nm/l), att det är ett enkelt och universellt
mått på hur bra motorn andas o förbränner. Om alla kubiken är hemma sas.

(BMEP är samma sak fast uttryckt i en annan sort. 100 Nm/l motsvarar ca
187 psi i bmep. Går inte jämföra olika motortyper; 4t m 2 t el. turbo mot oturbad etc)

Det Är just så enkelt när det gäller max.vrid; varför krångla till det ?
/u
 
Last edited:
Det var väl egentligen denna princip frew menade. Under förutsättning att kolvtrycket är samma minskar alltså vridet med mindre slag.

ulf_lundin skrev:
Principen är att vridet kommer av kolvtrycket * slaget.
/u
 
Blip skrev:
... Under förutsättning att kolvtrycket är samma minskar alltså vridet med mindre slag.
Vill inte hålla med om det. Med mindre slag blir borret större = större yta som trycket från förbränningen kan påverka. Och trycket (givetvis mätt per ytenhet) är detsamma. Dvs om motorns tillverkare fått ihop det och "Om alla kubiken är hemma" som Ulf utrycker det.
Förutsättningen är ju givetvis att vi pratar om samma cylvolym, annars haltar ju jämförelsen rätt friskt. "Nothing beats cubic inches" ska (enligt legenden) ha sagts redan för över 50 år sen av Carrol Shelby. Och han hade ju så rätt! :tummenupp

Det finns alltså ingen som helst fysisk anledning till att en långslagig puffra skulle ge högre specifikt vrid än en kortslagig d:o.
Det är till och med så att en kortslagig (till följd av att den tål högre varvtal utan att ramla i bitar) har bättre förutsättningar för att ge högt vridmoment eftersom den lättare kan dra nytta av avstämningar i insug och avgas. Dock kommer givetvis inte detta vridmoment förrän vid dessa höga varvtal och skillnaden i specifikt vrid relaterat en långsammare motor är rätt liten, kanske några procent hit eller dit.

För att summera:
Maximala specifika (dvs korrigerat för volymen) vridmomentet beror i stort sett endast på cylvolymen om tillverkaren har fått ihop alltihop på rätt sätt och alla jämförelser görs med likadana förutsättningar (dvs turbo/sug, 2t/4t etc).
De flesta moderna 4-t sporthojar med sugmotor har ett specifikt vrid av 100-120 nm/l. Den som inte tror på detta kan själv leta reda på nuffrorna på div hojar och sen kontrollräkna mot volymen. Och därmed torde vi än en gång kunna avsluta vridmomentsdiskussionen? :)
 
Last edited:
Vridmomentet ja,

SÅ var det effekten då. :gnissla
Om jag inte har fattat det hela helt fel så är det kolvarean som ger effekten, OM man utnytjar medelkolvhastigheten fullt ut. Ex 25 m/s , som verkar vara en oskriven lag för hur mycket man kan speeda på en kolv. OK det finns någon Ducati som ligger strax över. :tummenupp
MAO, många cylindrar = mycket kolvarea = hög effekt. Men, vridet är dock det samma.

Rätta mig järna om jag har fel. :tungan
 
Mats757 skrev:
SÅ var det effekten då. :gnissla
Om jag inte har fattat det hela helt fel så är det kolvarean som ger effekten, OM man utnytjar medelkolvhastigheten fullt ut. Ex 25 m/s , som verkar vara en oskriven lag för hur mycket man kan speeda på en kolv. OK det finns någon Ducati som ligger strax över. :tummenupp
MAO, många cylindrar = mycket kolvarea = hög effekt. Men, vridet är dock det samma.

Rätta mig järna om jag har fel. :tungan

Jag läste en text av en professor i ämnet (Blair). Han skrev att medelkolvhastigheten begränsas av oljefilmen, kommer inte riktigt ihåg hur. Så det är väll egentligen slaglängden (och fyllnadsgraden) som begränsar specifika effekten ur en motor. Blair skrev också att ventilernas time-area måste tillräckligt hög för att få tillräcklig fyllnadsgrad, vilket den inte gör i en motor med stort borr/slag förhållande.

Edit:Hittade artikeln: Design Alternatives for MotoGP Engines
Man måste ha en nyare Reader eftersom att den är krypterad så att man inte kan kopiera text från den.
 
Last edited:
Blip skrev:
Det var väl egentligen denna princip frew menade. Under förutsättning att kolvtrycket är samma minskar alltså vridet med mindre slag.
Javisst, men då har du ju minskat slagvolymen........
Vem säger emot att mindre motorer har sämre vrid ?!

Ta och titta igenom en lite mc-broschyrer o räkna spec.vrid för olika motorer
och se hur lika det är. Sämst för bullerstrypta reliker typ HD (inte Porsche-
varianten), bäst för moderna racer-m-lyse.
Eller kolla den här sammanställningen jag gjorde häromåret. http://www.bike.se/forum/thread.php?t=3895
Rätt lätt se om det avviker mycket från 100 Nm/l, utan att egentligen räkna.
Mats757 skrev:
Om jag inte har fattat det hela helt fel så är det kolvarean som ger effekten, OM man utnytjar medelkolvhastigheten fullt ut.
Det finns 2 problem med att få ut hög effekt.
1) få den att andas bra vid höga varv. Där kommer kolvarean in genom att stor
sådan ger möjlighet att klämma in ventiler som ger stor öppningsarea.
2) få den att hålla vid höga varv. Om det nu verkligen är svårt få den tåla hög
medelkolvhastighet så är det förstås bra m kort slag. Men kolvaxet ökar oxå,
och dom krafterna måste man ju ta hand om om det ska hålla. Likaså påkänningarna
på ventilmekanismen; undrar om det är svårast att klara egentligen.

Så inte vet jag om du har rätt.

Men det där om att oljefilmen inte tål mer än ca 25 m/s var intressant.
/u
 
Last edited:
Mats757 skrev:
Ex 25 m/s , som verkar vara en oskriven lag för hur mycket man kan speeda på en kolv.
Undrar vad det blir för kolvhastighet i en F1:a som varvar 18000 rpm?Och vad dom kör på för olja?Biltemas värsta kanske? :tungan
 
ktmjacke skrev:
Undrar vad det blir för kolvhastighet i en F1:a som varvar 18000 rpm?Och vad dom kör på för olja?Biltemas värsta kanske? :tungan
1) ser ingen text i Blairs artikel; fel läsare ? Vilken ska man ha ?

2) speedwaymotorerna lär ligga runt 25 ms/ har jag hört. En modern 600a
varvar väl ca 15000. M slag på 42.5 (Suz 600) blir det ca 21 m/s.
/u
 
Coola Ola skrev:
Får man tro SM570rr så gör HVA de finaste stånkorna i världen. Naturligtvis kan ingen stånka ha högre effekt och hålla bättre än en Qvarna....
vart tog han vägen :rofl

det sägs att han aldrig haft någon hoj.. någon som vet??
 
ulf_lundin skrev:
1) ser ingen text i Blairs artikel; fel läsare ? Vilken ska man ha ?
/u

Funkade med Acrobat Reader 6.0 för mig, men inte med 4:an.

Läste texten igen, och jag måste ha missförstått den tidigare. Jag skrev
"Blair skrev också att ventilernas time-area måste tillräckligt hög för att få tillräcklig fyllnadsgrad, vilket den inte gör i en motor med stort borr/slag förhållande." vilket inte verkar stämma.
Fast jag tycker Blair motsäger sig självt.
Någon annan kanske kan förstå vad han menar.
 
vad har hänt med denna tråd????
massa käbel om kolvarea o annat skit...starta en egen tråd om detta istället :7peta
 
Jupp, håll stumt så går det fortare :tungan
Väntar spänt på reportage om den hojjen, asballt :tummenupp
 
Hej!! finns det några planer på nån sorts serieproduktion på dessa satser!?
??????? isånnafall har du en köpare här!!
 
bonebreak skrev:
Hej!! finns det några planer på nån sorts serieproduktion på dessa satser!?
??????? isånnafall har du en köpare här!!
Har lite funderingar på det :va Därav vissa saker lite mörkade :hihi Men det tar nog nåt år? Mycket finlir, lite tid! Jobbar heltid som snickare. käring 2 barn eget hus som ska renoveras :4skrika ja du/ni förstår :huvet
 
Boost 2 skrev:
Har lite funderingar på det :va Därav vissa saker lite mörkade :hihi Men det tar nog nåt år? Mycket finlir, lite tid! Jobbar heltid som snickare. käring 2 barn eget hus som ska renoveras :4skrika ja du/ni förstår :huvet


den dan man byter upp sig till 650 så får man beställa en sats då :banana

lär bli mäkta populärt :yoparty
 
SM 570 RR: va du är negativ hela tiden, mår du dåligt eller är du oförmögen att säga någonting positivt någongång?


Boost 2, bara att säga Grattis!, fy fan va übercoolt :tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top